Gå til innhold

Trenger brukervennlig forumdesign, VikingBoard 0.1

Anbefalte innlegg

VikingBoard er forum basert på åpen kildekode, et forum som i fremtiden vil kunne være en sterk konkurrent til dagens markedsledere Invision Power Board og PHPbb. Per dags dato er det fem utviklere med på laget, hvorav Ueland, initiativtakeren til prosjektet, og jorgis har vært med fra starten. LoS, hotstian og PT er de øvrige utviklerene. Produksjonen av Vikingboard har holdt på i nærmere ett år, og vi er stolte over at vi nå nærmer oss vår første milepæl, nemlig en offisiell lansering av VikingBoard versjon 0.1.

For å kapre kunder er det som de fleste sikkert vet viktig med et godt førsteintrykk. Dette vil vi prøve å skape med et godt standardtema til forumet allerede i den første versjonen. Til nå har vi benyttet oss av et ikke så altfor vakkert design:

vboard_current.png

Dette må byttes ut. Vi søker altså en person som vil lage et nytt forumtema til VikingBoard.

Vi har satt sammen en mal skrevet i XHTML (ja, det er en grunn til det ;) ) vi vil skal følges, men selvfølgelig er det tillatt å endre på den. Oppgaven blir da å lage stilarket med grafikk til den allerede eksisterende malen. Altså mye det samme som vår alles kjære CSS Zen Garden.

En liten kravspesifikasjon er greit:

*Bør holde seg stort sett til malen

*Kryssbrowserkompatibel

*Brukervennlig

*Oversiktelig

*Variabel bredde og høyde

Siden dette er et forumdesign, blir det endel tabeller og forms, så det er greit om dere har det i tankene også. :)

Det kan også nevnes at vi har en side for VikingBoard oppe: www.vikingboard.com (funker kun i FF for tiden, skal fikses), og at det er ønskelig å holde et lignende fargetema hvis det er mulig. Vikingboard.com er vi meget fornøyd med, og siden ble laget av dunestar i siste WDS-compo. :)

Som belønning for et tilfredsstillende forumtema har vi ca. 800,- til rådighet.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt OT, men virker koden i VikingBoard CVS? Prøvde installeren men stoppet opp når den skulle lage MySQL-databasene.

Koden virker, men installeren er ikke helt ferdig enda.

Bare lurte litt; Hvorfor heter det Viking(norsk) Board(engelsk)?

Fordi Viking er et engelsk ord, det óg. ;)

Lenke til kommentar
Kommer vel kanskje av at det er et norsk prosjekt.. Det jeg tente på i hvertfall...

Nettopp det jeg stussa over, siden innholdet er på norsk og navnet er engelsk :p

Innholdet på dette forumet her er også norsk, men forumet heiter "Invision Power Board" - veldig unorsk :p

Norskinspirert navn - Vikingboard - engelsk utføring, for internasjonal tilgjengelighet :)

Lenke til kommentar
jorgis: kommer dere til å ha mulighet for å legge til bilder og filer til postene slik som her på hw-forumet?

Det vil nok ikke komme i v0.1, men jeg tror det er satt til 0.2 eller 0.3.

Grunnen til at vi trenger et nytt design er for å ha noe som kan stå støtt allerede ved første lansering. Det er ganske tøff konkurranse i markedet, og selv om det er GPL-lisens er det mange andre aktører som har vært lengre i markedet. Siden VB sitt fokus er på brukervennlighet, ytelse og fleksibilitet, bør vi ikke ha et design som ser ut som en geocities-template fra gode gamle -96 (okei, litt overdrevet, men likevel).

Versjon 0.1 av VikingBoard vil være noenlunde strippet i forhold til f.eks. IPB, phpBB og vBulletin, men vi satser på å være temmelig effektive fremover ettersom vi har god grunnkode å støtte oss på. 0.2 og 0.3 er ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Er det noe spesielt jeg trenger å huske på når det skal innstalleres? Bare uploade og installere? Config-fil?

Erm.. Med tanke på installasjon tror jeg at akkurat den biten av VB enda ikke er ferdig. Som sagt er ikke 0.1 ute enda, og den CVS-dumpen som ble postet tidligere er altså da en alfa-versjon som på langt nær er ferdig og stabil. Når installeren funker, skal den ta seg av alt sql-arbeid og chmod-arbeid automatisk (starter en FTP-wizard hvis den ikke har filrettigheter), men nå tror jeg du må gjøre det manuelt.

1. Lag en mappe i /cache som har samme navn som hostname til serveren det kjøres på.

2. Finn /install/installation.sql og dump den inn i en database

3. Gå til /inc/drivers/sql/driver_MySQL.php og endre databasevariabler der.

Da skal forumet være oppe og kjøre, men det vil sannsynligvis ikke være helt fritt for bugs og slikt. Vil råde folk til heller å vente til vi kommer med en noenlunde stabil 0.1-versjon før dere prøver (og muligens feiler). :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har meldt seg til oppgaven enda? Kommer vel ikke til å ta SÅ lang tid å få ferdigstilt designet når man har funnet en. Gleder meg.

Hvordan kommer grunnkoden til å se ut. I phpbb som jeg er vant med, kan man skrive {username} og da hente ut brukernavn osv. Hvordan blir variblene på dette? Siden dere sider den skal være brukervenlig er dette noe av det viktigste synes nå jeg da. Det beste er å bare kunne includere variables.php, eller lignende og da kunne skrive variablene.

Jaja, hvordan blir de? ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det noen som har meldt seg til oppgaven enda? Kommer vel ikke til å ta SÅ lang tid å få ferdigstilt designet når man har funnet en. Gleder meg.

Ser dårlig/rolig ut..

Hvordan kommer grunnkoden til å se ut. I phpbb som jeg er vant med, kan man skrive {username} og da hente ut brukernavn osv. Hvordan blir variblene på dette? Siden dere sider den skal være brukervenlig er dette noe av det viktigste synes nå jeg da. Det beste er å bare kunne includere variables.php, eller lignende og da kunne skrive variablene.

Per i dag er templatekoden <h1>{$data['variabel']}</h1> f.eks, men via en editor kan det fort endres til hva som helst egentlig, hvis det skulle være ønske for en såpass dynamisk template editor. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...