faaeri Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det har begynt å komme kameraer med 1” harddisk på markedet. Fordelen med disse er at det er langt lettere å overføre data til PC, og det tar mindre plass. Nå har JVC lansert videokameraer med 1,8” harddisk for større lagringskapasitet. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Glimrende! Jeg har ventet at det skulle komme billige 16:9-kameraer med rommelige harddisker. 7 timer skulle nok holde til selv en lengre ferie. Hvis det kreves 30GB for å få 7 timer i god kvalitet så vil dagens 8GB 1" disker gi i underkant av 2 timer. Noe som sikkert holder for kortere turer og gjør kameraene ennå mindre (krever mindre batteri også). Det er litt dumt at diskene ikke er utskiftbare på farten, men jeg håper de er oppgraderbare slik at man kan oppgradere til større disker når f.eks 100GB 1,8" (= 23 timer) blir billig om noen få år. Per i dag er vel 60GB (= 14 timer) det største man får i 1,8"-formatet men de er fortsatt dyre. (naturlig nok siden det er toppmodeller) 2,5" får man nå helt opp i 120GB (= 28 timer), men de er både dyre, nesten umulig å få tak i ennå, større, og trenger mye mer batteri (dobbelt så mye som 1,8" på samme tidsrom, men med 4 ganger lengre opptakstid så trenger man altså hele 8 ganger større batteri hvis man vil slippe lading helt før disken er full. Lenke til kommentar
Andylfc Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Dette med at 20Gb eller 30Gb er lite synes jeg blir litt tulll, det er ikke noe problem å tømme kameraet over på usb/firewire disk eller pc når kameraet er fullt....tenk da 7 timer filming er 7dv tapes det! Bare tenk om batteriet står i stil Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Må være en kraftig feil i den artikkelen. Med de nye modellene fra JVC, med 30 GB harddisk, kan du ta opp til 7 timer i full DVD-kvalitet, eller 10,5 timer i det som tilsvarer vanlig DV-kvalitet. Det gjør at de aller færreste vil trenge å tenke på lagringsplassen. Du får altså plass til mer DV kvalitets film enn DVD kvalitets film på de 30GB'ene. Det må jo være feil, sist jeg sjekket tok en DV kassett på 1 time nesten 13GB plass på en harddisk, altså blir det ca 2,5 timer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Det trenger ikke være noe feil i artikkelen. Det er trolig bare brukt en annen type komprimeringsteknikk. DV er vel MPEG1, DVD er vel MPEG2 og disse kameraene kan godt være en variant av MPEG4 (DivX). Forskjellen på disse er at MPEG1 krever høyere bitrate for å oppnå en viss kvalitet enn MPEG2. MPEG2 krever igjen høyere bitrate enn MPEG4 for å få samme kvalitet. Det er altså fullt mulig at JVC's kameraer kan ta opp "DV-kvalitet", selv om de bare bruker 4,3GB/time, mot DV-kassettenes 13GB/time. Eller for å si det slik: GB er ikke et mål på kvalitet, på samme måte som MHz ikke er et mål på ytelse. Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) DV er vel MPEG1, DVD er vel MPEG2 og disse kameraene kan godt være en variant av MPEG4 (DivX). DV er ikke MPEG1, men en variant av M-JPEG. DV komprimere alltid hele frames, noe som er den største fordelen fremfor MPEG*, som komprimerer en hel frame og så kun endringer i billedinformasjonen i påfølgende frames. MPEG* er mao ikke fullt så egnet for redigering i ettertid. Litt forenklet forklart selvsagt. Forøvrig deler jeg ikke gleden over harddiskbaserte kamerar (ennå i vært fall). Selvsagt kjekt hvis du holder på med ett filmprosjekt eller liknende, men for "vanlig" filming synes jeg det er en uting. Usikkert lagringsmedium som krever merarbeid for sikker arkivering. Tape er ett genialt og kosteffektivt lagringsmedium for "langtidslagring". Ser for meg mange tilfeller hvor personer mister verdifulle minner, ala det vi ser på digitalkamera i dag, fordi de ikke har arkiveringsrutiner. Ikke noe for mannen i gata, men for spesiellt intresserte. Men tror ikke det er noe jeg kan gjøre for å forhindre utviklingen Endret 20. juli 2005 av Pulsar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg