Gå til innhold

Overledning på utstyr.

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en USB/Firewire HUB og ekstern HD og DVD-brenner.

Alt dette utstyret er koblet på en forgrener (sånn hvit med knapp). Dette igjen er plugget i veggen med en ujordet plugg.

Når jeg tar på f.eks casingen til DVD-brenneren kjenner jeg at det er strøm i det. Regner med at det er en overledning. Hvis jeg tar på DVD-brenneren og tar på en USB kabel blir det borte.

Hvordan kan jeg bli kvitt dette. Jeg er ikke i umiddelbar nærhet av en jordet kontakt, så kanskje en liten hjemmelagd løsning hadde lønnt seg.

Dessuten fungerer ingen av DVD-platene jeg brenner med brenneren, regner med at det er overledningen sin skyld.

Hilsen

Andreas Simonsen

Endret av Brugle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker kanskje på ordet "overledning"? Men det er ikke det. Det er snakk om manglende jording. Og det lønner seg ikke å lage noe hjemmemekk der. Det å bytte ut stikkontakten fra ujordet til jordet er faktisk ulovlig uten fagbrev (eller uten oppsyn og godkjenning av en med fagbrev/mesterbrev dersom man utdanner seg til elektriker). (Uten dette blir plutselig brannforsikringen din null verd, og hvis huset fitt brenner ned så får du ikke en krone igjen på forsikringen).

Det eneste du kan gjøre er å kjøpe en lang jordet skjøteledning og koble alt utstyret til en jordet forgrener som er koblet til denne skjøteledningen og koble skjøteledningen til en jordet kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...