Gå til innhold

samba og winxp

pali

Anbefalte innlegg

hei,

jeg sliter med å få samba 2.2.1a (redhat7.2) til å bli synlig i win xp. etter hva jeg kan skjønne kjører smbd og nmbd som de skal, og jeg kan aksessere mine shares fra linuxboksen gjennom smbclient og angitt brukernavn. i smb.conf har jeg satt password til encrypted.

likevel får jeg ikke vist noen samba shares i xp. jeg har registert 10.0.0.2 (linuxboksen) i lmhosts, enablet netbios over tcp/ip og gjort stort sett det meste av triks jeg har sett på nettet. likevel får jeg "System error 1234 has occurred. No service is operating at the destination network endpoint on the remote system." når jeg forsøker 'net view 10.0.0.2' eller 'net view servernavn'. det som er snodig er imidlertid at linuxserveren er synlig på under "ms windows network" under "my network places" i windows explorer. (får dog feilmelding om at den er utilgjengelig når jeg forsøker å åpne den).

for ordens skyld kan det også sies at jeg er logget inn på windows med eksakt samme brukernavn og passord som jeg har registert i smbpasswd

har også forsøkt å gå inn fra en win2k laptop, og da får jeg en tilsvarende feilmelding (men med kode 53).

noen som har en formening om hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ingen personlig erfaring med XP og samba, men microsoft har hatt en tendens til å prøve å hindre windows brukere å få tilgang til samba shares. og det virker helt til neste version av samba kommer ut...

det kan jo være en annen løsning, men dette var det første jeg kom på :smile:

du kan jo og gå over konfigen din , og se etter "skjulte" feil i den, har mange ganger slitt med sånne selv :grin:

Lenke til kommentar

får heller ikke kontakt fra win2k så problemet er nok ikke xp. og jeg har forsøkt med plain passwords uten suksess. testparm rapporterer ingen feil med smb.conf og smbd og nmbd kjører som de skal. får respons som forventet med smbclient fra localhost.

oppdaget imidletid en ting som kanskje kan si noe om problemet, og det er at jeg fra windowsmaskinene heller ikke kan telnette til linuxboksens port 139. har jeg forstått det rett er dette smb porten som windows networking prøver å koble seg til. får rett og slett ikke kontakt fra windows med 'telnet 10.0.0.2 139', mens det lokalt fra linuxboksen fungerer greit. ser kanskje ut som om det er en firewall setting eller noe slikt på linuxboksen som hindrer andre ip'er enn localhost til å koble seg til port 139.

kan jeg være i nærheten av noe her? hvordan kan jeg sjekke dette nærmere? husker jeg fikk noen spørsmål om firewall ved installasjon av RH7.2, tror jeg valgte "medium" som setting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...