Gå til innhold

noen vits å vente på dobbeltkjerneprosessor

jonia

Anbefalte innlegg

Ja, hva tror dere?

Bør jeg vente til høsten med å kjøpe ny maskin slik at jeg kan kjøpe en AMD løsning med dobbeltkjerneprosessor på en plattform som også støtter DDR2 minne? Eller vil ikke ytelsesforbedringen stå i stil til prisen?

Slik jeg ser det vil det på sikt blir mer programvare og spill som utvikles med støtte for dobbeltkjerneprosessorer, da vil ytelsesforbedringen bli merkbar vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du skal vente til AMD kommer med en platform som støtter DDR2, må du vente til 2006. Da kommer M2, som skal støtte DDR2.

Og som du sier, så utvikles programmer til å støtte 'Dual Core' da det er nok ikke et dumt valg, nei. Vil anbefale deg 4400+.

Lenke til kommentar

Vil ta en god stund før spill drar nytte av dual core. Der du vil merke forskjell er hvis du kjører mange programmer samtidig eller bruker programmer som er skrevet for 2 CPU'er. X2 4400+ gir nok mest for pengene ja. Har selv bestilt en slik sak ;)

Lenke til kommentar

Evt kan du gå for en 4200+, men denne har kun 512kb cache per kjerne, mot 1mb per kjerne med 4400+ versjonen. Klokker man i tillegg denne opp 200MHz, vil man ha en fullverdig 4800+ ;) I min mening bør du vente på M2. Jeg har på "følingen" at 939 vil bli som dagens 754 platform, og at i 06 vil mesteparten av konsentrasjonen ligge på M2 plattformen. Dessuten begynner DDR2 RAM'en å bli god nok til å forutsi DDR RAM'ens bortgang...

Litt kraftige meninger her, men poenget mitt er at programmer antageligvis ikke i stor grad vil benytte DualCore-teknologi før langt ut i 06. Derfor er en invistering i en DC prosessor før denne tid sløsing med penger, med tanke på tiden det vil ta å utvikle vanlige programmer som benytter seg av DC-teknologien.

Bruker man derimot til daglig flere tunge programmer samtidig, vil nok 4400+ holde i massevis frem til M2 er på banen, og det gamle utstyret havner på auksjon :p

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg tenker i samme baner som ADT her. Jeg tror det vil ta sin tid før vi ser virkelig bred nytte av dual. Selvsagt med unntak av for de som i dag driver med spesielt "dualvennelige" oppgaver.

Er man ikke en av dem ser ikke jeg noen grunn til og anbefale noen "å vente på" og få lov til å betale dyrt for å få det nyeste. Ser forsjåvidt ikke bort fra at jeg selv vil gjøre det, men det er da fordi det er en hobby, hvor fornuft og nytteverdi ikke nødvendigvis alltid er det som styrer... :blush:

Det er jo etter mitt syn også et poeng også at man med dual får frigjort en hel cpu til og ta seg av entrådede oppgaver, og at det dermed nok vil yte noe bedre enn rene benchmarktester viser i feks spill, men tviler på at det er nok til og forsvare prisen.

Men det hele kommer alt an på hva man bruker data'n til, og hvor lange intervaller man har for oppgradering. Datautstyr er ingen god investering uansett. Hvis man kjøper ny hvert halvannet år eller oftere ville jeg ikke kjøpt dual i dag. Skulle jeg kjøpt for å ha i 4 år hadde jeg nok gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...