Gå til innhold

Æsj, møkkaHDD...hjelp, noen?

dip

Anbefalte innlegg

God Morgen.

Har akkurat spyttet ut for en ny hdd, og her er problemet mitt. Fdisk sier at den bare er litt over 10GB, når den egentlig er 80. Jeg får en partition på 75GB når jeg formaterer..aner ikke hva jeg skal gjøre. Hvis dere har noen tips, mottas de med mange tusen takk.

Jan Oddvar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde det også. Fikk bare lage partisjoner på 2gb..mulig det er fordi jeg ikke har fullversjonen. Men det skulle da være mulig å gjøre dette i fdisk. Har ikke vert borti dette problemet før.

Det er forresten en Seagate Barracuda på et MSI ultra aru hovedkort..

Lenke til kommentar

Du får kun 2 GB partisjoner når du benytter filsystamet FAT.

For å få større partisjoner må du benytte FAT32. (Forutsetter at du benytter Win98)

Dette skal være enkelt i Parition Magic, men en opsjon man fort glemmer å velge.

Lenke til kommentar

Du må svare JA på spørsmålet om støtte for store disker, hvis du vil lage partisjoner på mer enn 2GB med fdisk.

* Svarer du NEI vil du kun kunne lage FAT16-partisjoner. De har en maksimal størrelse på 2GB.

* Svarer du JA får du FAT32 og dermed mulighet til å lage langt større partisjoner. (Tror det er en begrensning på 64GB på FAT32 dersom du lager det fdisk) Hvis du partisjonerer fra Win2000 eller XP så kan du ha større FAT32-partisjoner enn 64GB.

Merk også at fdisk ikke kan partisjonere NTFS og kan ikke en gang se eksisterende NTFS-partisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...