M-WaWe Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Kab: p180 Ganske digg kabinett eller hva? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 MEd tanke på at 120 mm vifter er et nøkkelord tror jeg det er meget bra Dessuten er det jo stilrent. Dog prøvde jeg å få tak i dette: http://www.koolance.com/shop/product_info....products_id=200 Men de arrogante fuckera i Koolance svare jo aldri på mail. Er forresten helt ferdig med del 1 i artikkelserien nå Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Skal først og fremst innrømme at etter å ha lest 3 sider på denne tråden gadd jeg ikke å lese mere. Derfor er det med stor sannsynlighet at noen andre før meg har nevnt det jeg skal nevne. Antar at med uttrykket passiv kjøling er vi inne på saken. Jeg leste i dinside.no(tror jeg..) om en CPU-kjøler som i stedet for å ha vifte, hadde en kembo stor kjøleribbe. 100% lydløs med andre ord. Verdt å sjekke ut? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Passiv kjøler holder sjelden Hvertfall om du skal klokke litt. Jeg har hatt passive kjølere til godt over 700 kroner på CPU og er ikke videre imponert... Beste er nok en 120 mm vifte på den passive kjølern Tror dog at Pentium M klarer seg med en passiv kjøler. Men nå legger jeg til at dette er mine tanker og erfaringer. Dette betyr ikke at alle opplever det slik Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Har nå lest gjennom enda en test av Antec P180. Les den her: Antec P180 test Og må vel si at JA....jeg har funnet mitt kabinett! Utrolig gjennomført og tror dette er det rette for å få det rolig nok. Spørsmålet er vel bare om det passer med vifteløs PSU i dette kabinettet. Jeg nevnte en vifteløs kjøleribbe som var billig. Er ikke dette noe å satse på? Alle nevner 120mm vifter her og der + en oppe og en nede og jaggu skal de ha en vifte i mente også. Og siste er på CPU`en også. Har fått det for meg at vifter = støy og nå skal vi ha vifter på alt. Blir det ikke mye støy her? Det var vel derfor jeg satte opp alle delene uten vifter. Og hadde vel planlagt å ha 1 120mm vifte foran og en bak som ble stilt ned for å få mindre støy. Og da ville det kun være diskene som bråkte. Men er det ingen som kan si hva en AMD 3500 tilsvarer i Pentium 4? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Hei, lider av akkurat samme problemstillingen selv. Jeg hater støy! Mitt oppsett er bygd på et Chieftech miditower-kabinett (klassiske typen), og inneholder følgende av kjøling/støydemping: NoiseControl "ferdigdempet" Chieftech-kabinett CPU-kjøler fra Zalman Northbridge-kjøler fra Zalman Skjermkort-kjøler fra Zalman Harddisk-kjøler fra Zalman Viftestyring fra Zalman Arctic Silver 5 på alle overflater 4x 80mm vifter fra Arctic Cooling Vifter: Klipp av termometer, kortslutt kablene og koble på viftestyring. To inn og to ut av kabinettet og kjør på laveste hastighet. Da kan du holde en vifte inntil øret og kjenne luftstrømmen uten å høre så mye som en lyd. Dette fungerer ypperlig, og jeg syns produsentene over skal ha all ære for produktene de har levert. Vær obs på at enkelte (både forumbrukere og nettsider) rapporterer at den passive kjølingen Zalman har til Northbridge/chipset kan bli for varm. Jeg har selv ikke opplevd noen problemer med dette på tre PCer jeg har bygd med denne løsningen, men det er så absolutt verdt å ha i bakhodet. Har tidligere testet AC Ryan XTOR, men denne gjorde rett og slett HDD for varm. Har dessverre ingen temperaturer, men det ble så varmt at det ble et problem at HDD kræsjet pga temp. Endret 13. juli 2005 av JimL Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 En kompis har dell, den er STILLE den. Men har dessverre ingen anelse om hvilken. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 angående vifter: Vifter bråker kun når de spinner fort. Du trenger mye luft og 120 mm vifter flytter myue luft uten å spinne så mye. Når du har flere flytter de masssssse luft og kan så vidt spinne litt rundt. JimL har et bra oppsett. Dog tror jeg ikke kabbet hans overgår p180 men det er ting jeg tror og aldri i verden får testet ut. Men har hatt Chieftech som jeg har vært meget happy med. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Men hvorfor vurderer du ikke en bærbar? Apple har mye snadder. Beklager om jeg har spurt om dette før. skal slutte å spamme med masse viss vass jeg Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Men hvorfor vurderer du ikke en bærbar? Lagringsplass, Lagringsplass, Lagringsplass, Lagringsplass, Lagringsplass! Samt mulighet til å oppgradere senere. + mange flere muligheter. Og ja...jeg har en bærbar som jeg leser VG og spiller kabal med på senga Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Du trenger mye luft og 120 mm vifter flytter mye luft uten å spinne så mye. Når du har flere flytter de masssssse luft og kan så vidt spinne litt rundt. Så da kan jeg heller finne en PSU med 120mm vifte? De er jo mye billigere og hvis en kan senke hastigheten så skal jeg vel i realiteten ikke høre den. Stemmer dette? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Bare pass på temperaturene med det første. Kjedelig å senke hastigheten på alle viftene for så å oppdage at ting ikke fungerer fordi det blir for varmt. Jeg har selv tatt en strømforsyning jeg hadde og mekka til to 80mm AC-vifter i den isteden for den originale bråkebøtta av en 80mm tsjing-tsjong-vifte. PCen nevnt over står på stua ved TVen og fungerer som HTPC+filserver, og den høres _ikke_. Det er klart at om jeg kommer hjem klokka 0400 og alt hjemme sover og ingen ting bråkete er påslått, så kan jeg høre den (såvidt) der den står i hjørnet. Men det er så langt fra sjenerende som du kan komme. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) litt om PSU: PSU eller Strømforsyning PSU står for Power Supply Unit, og er kanskje den mest undervurderte delen i en maskin. Dette fordi de aller fleste PC kjøpere ikke har noen særlig kunnskap om strømforsyninger og viktigheten av disse. Dessuten leveres ofte kabinettene med ferdig installerte strømforsyninger Mange bytter kanskje medfulgt PSU eller kanskje de kjøper et kabinett hvor denne mangler. Dessverre er det gått sport i å prøve å spare inn penger på denne delen, slik at man kan kjøpe seg et bedre skjermkort eller kanskje noe annet snacks for de hundrelappene man sparer her. Vi fraråde alle å spare inn på denne fronten, da mange av problemene som oppstår i en PC ofte kan spores tilbake til denne enheten. Når det går galt, er det mange som tror de kan reparere denne selv. Dette medfører ofte at man fort finner ut at elektronikk-kunnskapene ikke er på høyde med det man skulle ønske. Skulle du ønske å fikse din egen PSU, så råder vi deg i hvert fall til å trekke ut støpslet mens du holder på. Men det ironiske er at mange ønsker å spare inn på denne delen, som er en av de få delene du kan bruke i årevis fremover. Denne guiden er bra å bla igjennom for deg som er litt interessert: http://overklokking.no/diverse/stromforsyninger.html Det finnes hovedsakelig to forskjellige typer strømforsyninger. Den med vifter og den uten vifte. Fordelen med den uten vifter er at den ikke støyer i det hele tatt, men da hjelper den ikke til med å trekke ut den varme luften i kabinettet. For de med vifter suger nemmelig luften som er i kabinettet ut gjennom strømforsyningen og ut, noe som betyr et kjøligere kabinett. Dessuten er de vifteløse litt dyrere og har ikke helt den samme kvaliteten som de virkelig gode strømforsyningene. Når vi skulle velge PSU: Vi ville ha en bra og stabil PSU som leverer hva den lover. Det finnes mange bra produsenter der ute, og det er vanskelig å finne den rette i et slikt marked. Dessuten er det lite interesse for akkurat disse datadelene, derfor er det også få steder som har gode tester av disse. Her ble det derfor et plukk fra erfaringene til venner og kjente, samt erfaringer fra respekterte brukere på forumet. Noen kjøper strømforsyninger som ikke tilbyr de store strømeffektene, eks 350 watts strømforsyninger. Vi velger å kjøpe en som minimum tilbyr 520 watt, av to grunner: 1) Den skal brukes i mange år fremover, og tendensen er at man trenger litt mer kraft hver gang nye dataprodukter treffer markedet 2) Hvis man har en PSU som bruker bare en del av den effekten den kan tilby vil den ligge å kose seg med bare deler av ytelsen som betyr at den holder seg kjølig. Og du bør ha fått med deg nå at kjølig betyr mindre kjøling som igjen betyr mindre støy. PSU'er er normalt optimalisert for å fungere ca i området 60-80% av full last. Dvs. virkningsgraden bruker å være høyest der. Virkningsgraden er et tall som beskriver hvor mange watt du får utnyttet i systemet i forhold til hvor mange watt du putter inn. F.eks med en PSU på 600W og en last på 250W (dvs. 42% av full last) så vil virkningsgraden være lav, f.eks 65%. Dvs. at de 250W du utnytter i systemet er 65% av den effekten du putter inn: 385W. PSU'en i seg selv produserer differansen: 135W og blir dermed ganske varm. Ved høyere last: 400W (66%) på den samme PSU'en så vil virkningsgraden være høyere, f.eks 80%. Da vil hele systemet trekke 500W. (Derav PSUen selv 100W = litt kjøligere). Hvis man øker forbruket opp til nært max: 550W (92%) så vil virkningsgraden falle igjen, f.eks til 70%. Da vil PSU'en levere 550W, trekke 785W og produsere hele 235W selv. (= veldig varm) Eller i tabellform: watt levert til systemet + varme som utvikles i PSU = watt totalt, virkningsgrad, belastning i prosent av max: 250W (system) + 135W (PSU) = 385W (totalt), 65% virkningsgrad, 42% av max belastning 400W (system) + 100W (PSU) = 500W (totalt), 80% virkningsgrad, 67% av max belastning 550W (system) + 235W (PSU) = 785W (totalt), 70% virkningsgrad, 92% av max belastning PS. Dette er fantasitall bare for å illustrere poenget. Edit: For ordens skyld: Det watt-tallet PSU'ene har påskrevet (i eksemplet 600W) er det den skal kunne levere til systemet, og er ikke totalen. Det finnes en rekke bra merker der ute. Eks er MIST 500 W et meget godt valg: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=29169 Northq og Enermax er to andre svært gode produsenter. Som sagt var valget vanskelig, men vi gikk for en OCZ 520W https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19066 Dette fordi vi har meget god erfaring med denne produsenten, og at vi vet vi får det vi trenger. Skulle poden eller du selv kjøpe en slik har du også en PSU som egner seg meget godt til overklokking, da den byr på justeringsmulighet for alle de tre spenningene. Dette er dog noe som vil kun bli brukt av den kresne og ivrige overklokkeren. Det eneste minuset vi har å utsette på strømforsyninger fra denne produsenten er at de er litt lengre enn andre og følgelig ikke passer alle kabinetter. Her har undertegnede selv hadde en vond erfaring med Lian Li http://www.hardware.no/artikkel/9898/2 EDIT: NÅ lover jeg å slutte å spamme tråden din. *stikke å plage andre* Endret 13. juli 2005 av oivind_dahle Lenke til kommentar
JimL Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 *sensurert*! Skrev du det nå eller var det copy/paste? Flott info uansett, og greit nok, kanskje jeg er litt kjip med å "mekke om" min gamle PSU. Men satt nå hjemme en kveld og åpna en skuffe med en del "stæsh" i, og dro ut en PSU og et par vifter, en loddebolt og skrujern og satte i gang. Angrer ikke et sekund, men om jeg skulle hatt ny PSU i dag hadde jeg kjøpt noe bra fra fabrikk Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 JimL Det er ca 4% av del 2 som jeg jobber med. Dog mangler det masse på den delen som jeg og andre jobber på. Nei nå skal jeg slutte å spamme Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 EDIT: NÅ lover jeg å slutte å spamme tråden din. *stikke å plage andre* Slutte å spamme tråden? Ikke kødd da, du har jo sinnsyk bra info og klare konkrete svar. Leser alt du skriver og det meste har jeg faktisk fulgt. F.eks AMD har jeg valgt som du nevnte tidlig i tråden. ( og jeg var veldig motstander av AMD) Nei så for min del trenger du ikke å plage andre! Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Tenkte bare jeg skulle kommentere hovedkortet du har sett på, DFI Lanparty NF4 SLI-DR. Er så absolutt et bra hovedkort, eneste problemet er viften som ligger ganske klønete til. Faktisk hvis du skifter den ut med en passiv kjøler så vil den blokkere for ett av pci-e sporene slik at du ikke kan bruke det i sli. Er ikke sikkert dette er så relevant for deg, men selv kommer jeg derfor til å velge Asus A8N SLI Premium som har heatpipe på chipen, 0db rett ut av boksen Regner ikke med at du skal overklokke, så da er nok Asus et like så bra valg. Når det gjelder cpu-viften tar jeg oftest utgangspunkt i den største og verste kjøleren jeg finner. Selv om du ikke skal overklokke så vil større bety bedre varmetransport. Jeg har derfor tenkt å skaffe meg en Thermalright XP-120. Kombiner den med en 12-15db vifte og du har så god luftkjøling som du kan få i den støyklassen. Ellers er det vel bare å anbefale å skaffe deg en skikkelig psu fremfor passivt kjølet. Mist 500W har i alle fall rykte på seg å være særdeles støysvak, og så slipper du å bekymre deg over at den skal bli for varm eller ikke strekke till. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg har valgt bort det DFI Lanparty NF4 SLI-DR Men har du lyst, så gå for det. Legg da denne under favoritter http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=59207 Begynner å grense til nerd her jeg Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg har valgt bort det DFI Lanparty NF4 SLI-DR hehe....valgte dette DFI kortet fordi DU anbefalte det Asus A8N SLI Premium virker lovende. Har ikke lest noen tester enda men skal gjøre det nå. Lenke til kommentar
Robius88 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) kabinett hw cpu hw hk hw minne hw dvd br hw hdd 1 hw hdd 2 hw skjerm x2 hw vga hw cpu kjøler hw sirka 18000 Endret 13. juli 2005 av Robius88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå