Gå til innhold

Vil ha en ny MEGET STILLE pc, og vurderer Dell!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har alltid bygget mine egne pcer og vet ikke hvor mange tusen jeg har brukt på støydempende komponenter.

Alt fra strømforsyninger, asfalt matter, cpu vifter, fan kontollere, kjøleribber på skjermkort til papst vifter som kun skal ha 16db.

Men erfaringen min er den samme hver gang, kona ber meg lukke døra inn til kontoret for pcen bråker "ALT FOR MYE"!

Og jeg må si meg enig at de har bråket alt for mye. Det er faktisk sånn at når jeg skrur av pcen så er det rett og slett deilig å ha det rolig.

Det kjipe er at jeg som regel skrur av maskinen 2 ganger i året.

Den ene er sommerferie og den andre er vinterferien, for da er vi bortreist.

Ellers så står pcen på 24/7.

Bygget ny pc for ca. 6 mnd siden og solgte den for 3 dager siden og skal nå kjøpe meg ny pc som er meget rolig

og jeg har luktet litt på Dell Dimension 8400.

En kamerat av meg har kjøpt en slik pc, og jeg måtte nesten legge hodet inntil pcen for å høre at den var påslått. SLIK VIL JEG HA!

Ikke nødvendigvis Dell sin pc, men det støynivået!

Hva bruker jeg pcen til og hvilke behov har jeg?

Jeg bruker pcen til surfing på internett og fotoredigering.

I tillegg så ses det en del film gjennom nettverket til en xbox.

Jeg spiller så og si aldri spill (er jo derfor jeg har xbox)(men greit å ha mulighet til å spille av og til, men ikke hardcore :).

Jeg skal ha 2 stk 19" flatskjermer og skjermkort med 2 x DVI.

Har lært meg til å bruke 2 skjermer når jeg redigerer bilder og klarer meg ikke uten denne muligheten.

Ellers er det generelt bruk med office, brenning av cder, mp3 osv.

Har tatt vare på sata diskene mine fra den forrige pcen så de må jeg få montert enten i den nye pcen eller kjøpe eksterne kabinett som kobles til pcen. Har 3 x Seagate Barrecuda 200GB Sata 7200 og 1 Western Digital Raptor 36,7 10000 som skal monteres.

Hva er viktigst med kjøp av ny pc

1. Støy

2. Muligheter for tilkobling av Sata disker

3. Skjermkort med 2 x DVI + 2 stk 19" flatskjermer

4. Pris

5. Utseendet

Som du ser så er pris lagt ganske lang ned på prioriteringslisten så jeg står ganske åpent når det gjelder pris.

Mens støy er 1. prioritet, er temmelig lei pcer som bråker og har vel nesten funnet ut at å bygge selv = støy. (sikkert noen som mener jeg tar feil og f.eks vannkjøling er ett alternativ)

Hvor mye penger skal jeg bruke?

Jeg har vel satt opp ett lite budsjett og makspris ligger på ca. +/- 18000 kroner.

Og følgende bør være med i den prisen:

1 GB minne Dual DDR2 (2 GB er jo selvsagt bedre)

Skjermkort med 2 x DVI

DVD brenner med Dual Layer

DVD spiller eller CDRW

2 stk 19" LCD skjermer

1 stk Sata harddisk minimum 200GB

Minnekort leser (6 in one eller ihvertfall compact flash)

Windows XP Professional SP2 Engelsk versjon

Kommer ikke på noe annet i farten, er det noe jeg har glemt så kom med tips.

Har jeg fått tilbud allered som vurderes?

Ja jeg har fått tilbud fra Dell som kommer på i underkant av 17000 kroner inkludert frakt.

Her er tilbudet fra Dell:

Dimension 8400

Intel® Pentium® 4 med HT-teknologi 640 (3.20GHz, 2MB cache, 800MHz FSB)

Microsoft XP Professional SP2 (engelsk)

1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x512]

Tastatur Dell™ utvidet multimedia tastatur

2 stk Dell™ 1905FP 19" UltraSharpTM flatskjerm med høydeinnstilling

256MB PCI-Express nVidia GeForce 6800 GTO med Dual DVI

250GB (7200rpm) SATA harddisk med 8MB DataBurst™

Diskettstasjon

Mus Dell™ midnattsgrå PS/2 2-knapp scroll mus

16x max. DVD+/-RW

48x CDRW

Høytalere Dell™ AS500 soundbar

Microsoft® Works 7.0 (norsk)

Garanti 3 år på stedet neste arbeidsdag

Dell Foto Album Photo Album™ SE Basic

Paint Shop Paint Shop™ Pro® Basic Edition

DellMedia Expierence Dell™ Media Experience 3.0 Basic

FREE Dell Colour Inkjet Printer 720 (including Trial Ink Cartridges)

Totalt beløp: 16.978,75 kr

Inkl. Mva & Miljøgebyr og frakt

Er dette ett bra tilbud og er den rolig nok?

Setter pris på synspunkter angående dette kjøpet eller om det er bedre tilbud

på markedet som er bedre og som jeg heller bør vurdere.

Mitt hovedmål denne gang er som sagt STØY!

Kom med innspill!!!

Edit: skrev feil disk, hadde ikke Samsung, men Seagate Barrecuda 200GB

Endret av M-WaWe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra tråd her:)

For det første lurer jeg på om du utelukker vannkjøling, da også dette støyer en del ?

Selve maskinen

Jeg hadde tatt utgangspunkt i en Pentium M prosessor. Vi snakker her om en prosessor som yter bra og tåler høye tempraturer. Minuset er jo at den koster litt mer enn andre :D

Jeg tok utgangspunkt i denne når jeg byge meg en media pc : Link

Videre hadde jeg valgt å benytte meg av komponenter med passsive kjølere.

Jeg ser at du har valgt å ta vare på noen meget støyende disker, dette medfører at vi bør ha et kabinett som er støydempet.

Når det gjelder 2 x 19" skjermer ber jeg deg vurdere en 20" skjerm i stede. Men du har kanskje en grunn?

Høres dette intressant ut, eller vil du tenke i andre baner?

Lenke til kommentar

Først og fremst, Takk for en informerende tråd, tidvis lenge mellom dem :)

Tror ikke Dell er veien å gå, da spesielt med tanke på å presse 4 ekstra disker inn i et Dell-kabinett.. :)

En løsning med vannkjøling og støydempende rammer for harddisker plassert i 5.25-sloter kan være en vei å gå. Gå gjerne for et Cooler Master Stacker-kabinett, da dette trolig vil ha høy WAF (Wife approval Factor), og romme alt det du trenger, inkludert vannkjøling for en billig penge. Det vil også gi deg nok utvidelsesmuligheter.

Vil anbefale å gå for et nVida 6600GT, som kjøles med vann, da dette gir nok ytelse og koster veldig lite.

Good luck :)

Lenke til kommentar
Meget bra tråd her:)

For det første lurer jeg på om du utelukker vannkjøling, da også dette støyer en del ?

Selve maskinen

Jeg hadde tatt utgangspunkt i en Pentium M prosessor. Vi snakker her om en prosessor som yter bra og tåler høye tempraturer. Minuset er jo at den koster litt mer enn andre :D

Jeg tok utgangspunkt i denne når jeg byge meg en media pc : Link

Videre hadde jeg valgt å benytte meg av komponenter med passsive kjølere.

Jeg ser at du har valgt å ta vare på noen meget støyende disker, dette medfører at vi bør ha et kabinett som er støydempet.

Når det gjelder 2 x 19" skjermer ber jeg deg vurdere en 20" skjerm i stede. Men du har kanskje en grunn?

Høres dette intressant ut, eller vil du tenke i andre baner?

Hei hei,

Synes selv det er kjekt å lese når det er mye informasjon slik at folk slipper å lure på hva de egentlig ønsker.

I utgangspunket vet jeg ikke om jeg vil bygge en pc til. Har gjort det så mange ganger og tusenlappene har forsvunnet fortere enn de kommer inn. Og så selge pcen med tap etter en stund.

Det er vel derfor jeg har begynt å kikke på ferdigbygde pcer som f.eks Dell som jeg vet er meget stille. Har f.eks en Dell Optiplex GX150 stående som jeg bruker inntill den nye pcen kommer. Hører den nesten ikke i det hele tatt og jeg må si det er utrolig deilig.

Er klar over at ikke alle komponentene i f.eks Dell pcer er de beste eller de mest oppgraderingsvennlige, men de funker greit nok.

Og jeg tror jeg har godt av å slippe å irritere meg over pc som ikke funker 100% eller som bråker for mye.

Utelukker vel vannkjøling fordi jeg har aldri gjort det og vet ikke hva jeg snakker om samt til det jeg skreiv i avsnittet over.

Når det gjelder hardiskene så skreiv jeg feil, jeg har Seagte Barrecuda Sata disker og ikke Samsung. De er temmelig rolige. Vet at WD Raptor 10000 spinns bråker en del, men fikk høre at kjapp disk som C: partisjon ville oppleves som veldig kjapp og mye bedre enn f.eks 7200 spinns.

Pentium M prosessorer har jeg ikke vært borti, bare vanlige Pentium 4.

Så her er jeg helt blank egentlig, men tør ihvertfall å innrømme det!

Har brukt 2 skjermer i mange år men alltid i forskellig merke og størrelse .....hehe.... har vel hatt litt med økonomi og gjøre :)

På den forrige pcen så hadde jeg en Hansol 19" LCD og en Dell 15" LCD og det fungerte meget greit bortsett fra forskjellen i størrelsen.

Jeg bruker rett og slett begge skjermene samtidig og drar f.eks bilder fra explorer til Photoshop mellom skjermene. Liker det sånn og synes det letter arbeidet mitt mye. Derfor vurderer jeg ikke en 20" skjerm. Vil ha 2 stk, men 2 x 20" blir for dyrt, selv om det frister :)

Så sånn er det ja.....på ein måde!

Lenke til kommentar
Tror ikke Dell er veien å gå, da spesielt med tanke på å presse 4 ekstra disker inn i et Dell-kabinett.. :)

Hei,

Nei det er jeg klar over for de fleste pcene til Dell har ikke plass til mer en 3 harddisker.

Det var derfor jeg nevnte å kjøpe eksternt kabinett og lagre diskene utenfor selve pcen.

Vet det finnes x antall forskjellige løsninger på det området.

Vannkjøling er jeg totalt blank på, les mitt innlegg over så ser du hva jeg tror og mener om bygging av ny pc.

Lenke til kommentar

zalman4.jpg

Det er ein slik du trenger!

Eg har ein sånn tank stående her. Høyrer ikkje at pc'n står på.

Første dagene etter eg installerte den tenkte eg "faen pc'n har skrudd seg av" når eg ikkje høyrde den i det eg kom inn på rommet, men den var på!

Den kjøler fint p4 [email protected] ghz, Ati X800xt, og ein 15k rpm scsi disk.

Vis du da kjøper deg ein vannkjølt psu så er du i mål.

Pass på og velge eit hovedkort uten chipsett vifte.

Diskene dine støyer da ikkje så felt trur eg? Kanskje den raptoren støyer litt når den jobber da.

Lenke til kommentar
Det er ein slik du trenger!

Første dagene etter eg installerte den tenkte eg "faen pc'n har skrudd seg av" når eg ikkje høyrde den i det eg kom inn på rommet, men den var på!

Tror jeg hadde kjøpt en slik selv, hadde det ikke vært for min gradvise overgang til laptop.. :p En meget god, og ikke minst, stilfull løsning.

Lenke til kommentar

Diskene dine støyer da ikkje så felt trur eg? Kanskje den raptoren støyer litt når den jobber da.

Hei,

Ser nesten for ekstremt ut.

Det er også litt av grunnen til at kikket litt mot en Dell.

Enkelt og greit liksom.

Vurderte noe slik på den forrige pcen som jeg solgte nettopp, men ble litt usikker

da noen sa at det må monteres skikkelig ellers så kunne jeg få vannlekasje.

Har du ingen vifter i maskinenen din i det hele tatt?

Og hva ble prisen på maskinen totalt?

Ja disken høres, men som regel når den starter å jobbe litt. Ellers er det ikke fullt så gale.

Lenke til kommentar

Går du for dell maskinen, så sjekk og forsøk å finn ut hva slags vifte er brukt på skjermkortet. Kan være at det er som i min shuttle nå. Prosessor er meget stille, men skjermkortet overdøver alt. Kan bli resultatet ditt og, selv i en DELL. Har de en egenmontert stillegående vifteløsning er du redda, men tviler litt på det.

Vannkjøling er meget enkelt å sette opp og koble til og har du satt sammen ett par maskiner tidligere går det uten problem.

Største problemet med vannkjøling er plassere radiatoren, men kjøper du et stacker går det uten problem. du kan enten montere i "taket" eller i bunn.

Velger du å bygge selv, så se på kjøleprodukter fra Zalman. Solide og stillegående produkt.

Lenke til kommentar
Vannkjøling er meget enkelt å sette opp og koble til og har du satt sammen ett par maskiner tidligere går det uten problem.

Finnes det ingen som selger ferdige monterte pcer med vannkjøling?

Det frister desverre ikke å bygge ny pc.

Og jeg reiser til Tyrkia i 3 uker på lørdag og skal bestille pc før jeg reiser,

slik at den nye står klar når jeg kommer hjem.

Når en bruker vannkjøling, klarer du deg 100% helt uten vifter?

Så den eneste støyen vil komme fra hardiskene elelr?

Lenke til kommentar

Alle webshopper bygger pc for deg. eks netshop gir deg da tre års garanti også på maskina

Hvis du skal ha støyfritt bør du gå for passive kjølere

Vannkjøling bråker det og, her har du lyd fra pumpa. Dessuten må man velge om man skal vannkjøle både skjermkort og CPU. Noen velger kun cpu. da har man vifta fra skjermkort

Eventuellt kan du kjøpe zalmans lydisolerte kabinett, det gir deg støyfri hverdag.

Lenke til kommentar

jeg har faktisk en 95% lydløspc. alt er 14 dB silenX som jeg bruker viftekontroller på. men uansett er det HDD som er problemet. så da er det Samsung spinpoint som gjelder. kjøper du den passive zalman vankjølinga kan du pakke HDD inn i matter og bruke vannkjøling på den også. da blir den helt stille.

skal du ha passivt kjøla psu? hvis så må du ha 1 vifte. ellers er det jo en vites i psu. kan anbefale DENNE VIFTA så kjører du den på halv hastighet. blir mere enn nok sirkulasjon :yes:

så ikke a du ville ha 200gb disk så NY LINK uansett vil jeg anbefale og legge alla de andre diskene i et externt kabinette eller noe. hvordan du snur og vendre på det er det de som blir og lage lyd :yes:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Hvordan er det med varmeutvikling?

Grunnen til at jeg spør er rett og slett den pcen som jeg nettopp solgte

utviklet så mye varme at vinduet måtte stå på gløtt veldig ofte.

Var innom på netshop men fant ingen plass der en kunne bygge pc med vannkjøling.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med varmeutvikling?

Grunnen til at jeg spør er rett og slett den pcen som jeg nettopp solgte

utviklet så mye varme at vinduet måtte stå på gløtt veldig ofte.

Var innom på netshop men fant ingen plass der en kunne bygge pc med vannkjøling.

AMD utvikler lite varme, så har den jo cool and quite funksjon slik at den klokker seg ned selv og da blir det jo enda kaldere. men litt varme blir det jo uansett

Lenke til kommentar

hei igjen,

Etter å ha lest mange gode innlegg her så må jeg fremdeles si at jeg

ønsker det enkelt og greit denne gang. Og det heller mest mot Dell fremdeles.

Siden jeg er totalt "blank" på vannkjøling så får jeg følelsen av å være

førstegangs kjøper av ny pc. Og hvis jeg hadde brukt vannkjøling så har

jeg ikke råd til å kjøpe ny pc og oppleve at støyen er for høy denne gangen også.

Er litt lei av å selge pcer med tap!

Og grunnen til at jeg fremdeles heller mot Dell er at da slipper jeg å tenke på

byggingen og deler. Den kommer rett og slett ferdig levert på døren.

Bare trykk på power knappen og kjør igang innstallasjonen.

Er det noen her som har Dell Dimension 8400 som kan fortelle om sine erfaringer?

Jeg er .........eh.........litt usikker på hva jeg skal gjøre!!!

Vet bare at jeg har lyst til å ha en pc som er MEGET STILLE som jeg kan være

fornøyd med og ikke minst kona!

Og som jeg slipper å stresse med......har rett og slett ikke lyst til å bygge pc selv,

er egentlig så lei av stripsing av ledninger, kabler dit og kabler hit.....aaargh :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...