Gå til innhold

redusere spenning på skjermkort

icer

Anbefalte innlegg

Jeg har en pc (samme pc som jeg hadde nettverksproblemer med i en annen tråd) der skjermkortets (Hercules 3D Prophet 4500 Tv-Out) orginale vifte slutte å fungere, jeg byttet ut viften (40mm, merke ukjent), jeg ga beskjed til min far at han skulle sette den på siden jeg ikke var hjemme, det var ikke feste anordning til den så han limte den på... Det vi fant ut etterpå var at dette bråkte noe inni hampen i forhold til det som var før, maskinen ble senere lagt bort og vi brydde oss ikke mer med det, men nå har jeg tatt den frem igjen for å kjøre "yoshi hub" og ellers bruke den som server..

Til saken:

Jeg har koblet opp en molex kontakt som gir viften 7V av orginalt 12v, kortet er såpass gammelt at det ikke er temperatur måler på det, så jeg lurer da på om jeg kan kjøre det med 7V eller om det vil gå seg varmt?

Jeg har vel ikke noen sjangs til å fjerne viften, river vel av kjernen da?

Endret av icer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo måle/føle temp på baksiden av grafikkortet (baksiden av gpu). For det meste så låser grafikkortet seg eller du får artifacts før kortet tar kvelden pga temperatur. Tror ikke kortet ditt produserer noe særlig varme, så burde ikke være noe problem uansett (du har jo ikke nevnt noe om at det er overklokket heller).

Lenke til kommentar
hvis du vil ha mindre spenning. kan du klokke ned AGP fra 4x8x til 4x. Tror ikke du merker noe spesielt

Dette har ingen innvirkning på kortets spenning uansett.

Men det er (nesten) ingen merkbar forkjell mellom desse innstillingene nei.

For å endre speningene på ett skjermkort må du enten voltmodde det, eller flashe det til en bios med egne spenningsinnstillinger iforhold orginal biosen.

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Ble kanskje fremstilt feil i tittel, men jeg tar altså ikke spenningen fra kortet, tar den fra en molex kontakt...

Orginalt var det 12V på den men ved å koble om blir det 7V, det er altså ikke noe med kortet i seg selv å gjøre...

Er ikke noe særlig glad i maskinene uansett, så jeg bare kjører på med 7V

Takk for hjelpen uanzett...

Lenke til kommentar

Forstod spørsmålet ditt, men svarte på en annen sitt innlegg.

Men for å ta "problemet" ditt, det skal gå fint å kjøre den på 7volt, du vil merke artifacts å slikt viss det blir overopphetet, det vel mest sannsynlig låse seg, så det ikke blir ødelagt uansett ;)

Men det burde vel vert en kjøleribbe i mellom viften og kjernen vil eg tro.

Med mindre det er ett veldig gammelt kort og det ikke var noen på stock-kjølern.

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...