Gå til innhold

En Lin og en Win?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye Arch her. Derfor jeg bare skjekke den ut. Noen punkter dere vil trekke frem der i forhold til Ubuntu?

Rolling release, så du vil slippe å legge inn ny version hele tiden da det kun finnes en version, som hele tiden har oppdaterte pakker. Forbered deg på at du ikke har noenting da du har lagt det inn, kun en terminal. Du må redigere litt configfiler manuelt osv. Følge denne guiden så skal det nok gå bra. Du må legge inn skjermkortdrivere, xorg og gnome/KDE/xfce osv. selv, velg din favoritt.

pacman: Er pakkebehandleren til arch, apt-get/aptitude i ubuntu

pacman -S <pakkenavn> installerer pakke

pacman -Ss <pakke> søker etter pakke

pacman -Rsc <pakkenavn> sletter pakke

uten <> nselvsagt

Lenke til kommentar

(gammel) Laptop: WinXP Pro som blackbox som styres via VNC og brukes til MediaPC (s-video til TV)

Desktop: Debian Lenny (testing) Linux Mint 3.1

Server: Trustix (som snart må byttes ut :cry: , noen forslag?)

Edit; Windowsmaskina må forresten reisntalleres for 2. gang på en måned, da den klikker helt uten grunn, og låser flimene mine :thumbdown:

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Server: Trustix (som snart må byttes ut :cry: , noen forslag?)

Du kan prøve Ubuntu Server Edition. Eg har prøvd den på skulen og er veldig fornøgd :yes:

Ubuntu Server Edition

The Server Edition - built on the solid foundation of Debian which is known for its robust server installations — has a strong heritage for reliable performance and predictable evolution.

Lenke til kommentar
Mye Arch her. Derfor jeg bare skjekke den ut. Noen punkter dere vil trekke frem der i forhold til Ubuntu?

Rolling release, så du vil slippe å legge inn ny version hele tiden da det kun finnes en version, som hele tiden har oppdaterte pakker. Forbered deg på at du ikke har noenting da du har lagt det inn, kun en terminal. Du må redigere litt configfiler manuelt osv. Følge denne guiden så skal det nok gå bra. Du må legge inn skjermkortdrivere, xorg og gnome/KDE/xfce osv. selv, velg din favoritt.

uten <> nselvsagt

Som en viss trener ville sagt: "Stein på Stein", altså.

Lenke til kommentar

uten <> nselvsagt

Som en viss trener ville sagt: "Stein på Stein", altså.

Hvis du ikke er redd for å lære deg GNU/Linux er arch hvertfall ett fint sted å starte. Kan jo lese litt mer i wikien til arch. Står også noe der om arch vs. other distroes.

Lenke til kommentar
Dualboot med win2000 og Debian.

Nå har jeg fått meg et liv og bruker Ubuntu. :p

Flink du er :p Debian er greit nok, men det er litt vel mye konfigurering og installering av manglende firmware og drivere for min del. Jeg lever av trådløst nett, og jeg har ikke til dags dato fått det til å fungere med Debian :p

On-topic: Jeg har en stasjonær Win-maskin, og en laptop med Linux :) For øyeblikket prøver jeg ut Sabayon, og det ser artig ut (installerte i dag morges) :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører Mac OS X på laptopen min, Ubuntu 7.04 på serveren og as we speak installerer jeg Linux Mint 4.0 på desktopen. Den har også en partisjon med XP.

Mint skal erstatte Ubuntu 7.10 nå, så får vi se hvor lang tid det tar før jeg bytter tilbake igjen.

Har også en gammel P3 med 384MB ram som kjører Ubuntu 7.10

Lenke til kommentar

Stasjonær 1 - P4 3.06 Arch i dualboot med XP Hovedmaskin

Stasjonær 2 - P4 3.00 Slackware current -Likesåmye hovedmaskin

Stasjonær 3 - P4 2.6 Draco

Laptop IBM Thinkpad 600X P3 - Arch. Muligens blir denne en Draco når jeg blir bedre kjent med distroen og 0.3 kommer.

Har store problemer med å velge no.1 mellom Arch og Slackware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...