Lidskjalv Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Jeg har ikke prøvd det distroen selv enda. Hva er det som skiller Ubuntu fra andre distroer da? Er ikke alle distroer basert på Linux med KDE på toppen. Altså, egentlig nærmest like, bortsett fra et på pakker her og der? Hvorfor har ubuntu rast som en rakett til topps på Distrowatchs lister? Motesak? Eller Bedre enn alle andre? (rettet feil staving i overskriften) Endret 14. juni 2005 av pwd3679 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 No har Ubuntu GNOME som standard desktop, og ikkje KDE. Forskjellen på GNU/Linux-distribusjonane er stort sett pakkesystemet, kva for pakkar som er med som standard og korleis dei er satt opp. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Ubuntu er en god distribusjon. Den er enkel, og er bygget på et solid system (Debian). Noe av populæriteten kan vel også komme av at de sender ut cd-er gratis, slik at folk slipper å laste ned og brenne, men kan få hos venner. De oppfordrer til at alle som bestiller cd-er bestiller flere, så de kan gi til vennene sine. Forresten bruker Ubuntu GNOME, og ikke KDE som standard. Man får utgaven Kubuntu med KDE som standard, ellers kan det enkelt etterinstalleres. Endret 14. juni 2005 av zyp Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg har da ikke prøvd distroen selv. Jeg har derimot prøvd meg på både Mandrake/Mandriva, Suse, Overclockix, og DSL. Burde ikke vi nordmenn egentlig satse på Skolelinux kanskje? Støtter den mer norsk enn andre? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg har da ikke prøvd distroen selv. Jeg har derimot prøvd meg på både Mandrake/Mandriva, Suse, Overclockix, og DSL. Burde ikke vi nordmenn egentlig satse på Skolelinux kanskje? Støtter den mer norsk enn andre? Den er vel basert på en gammel versjon av Debian? Ubuntu er jo òg basert på debian, men en nyere versjon. Norsk?? Nei takk. Jeg vil ha oset mitt på engelsk Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Burde ikke vi nordmenn egentlig satse på Skolelinux kanskje? Støtter den mer norsk enn andre? Næh... Hva er bra med nasjonalisme/patriotisme? Jeg vil ha frie programmer som rocker, who cares hvor de er fra? Det er communityet som er viktig, ikke at Norge tjener penger på at mange bruker norsk programvare. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg vil ha frie programmer som rocker, who cares hvor de er fra? Det er communityet som er viktig, ikke at Norge tjener penger på at mange bruker norsk programvare. Jeg er enig i frie programvarer. Er det noen som ttjener peng på Skolelinux da? Og hvis Ubuntu og SL stammer fra Debian er det vel sjef å ha et os nærmest heilnorsk oversatt, eller? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Skolelinux er tilrettelagt for å kjøres i skoleløsninger. Dvs. tynnklienter og gammel maskinvare. På grunn av dette er det ikke noe særlig å ha på en moderne hjemmemaskin. Norsk språk får du i de fleste distribusjoner. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg vil ha frie programmer som rocker, who cares hvor de er fra? Det er communityet som er viktig, ikke at Norge tjener penger på at mange bruker norsk programvare. Jeg er enig i frie programvarer. Er det noen som ttjener peng på Skolelinux da? Og hvis Ubuntu og SL stammer fra Debian er det vel sjef å ha et os nærmest heilnorsk oversatt, eller? SkoleLinux er vel ikke akkurat beregnet for hjemmemarkedet. De som utviklet SkoleLinux (modifiserte Debian) tjener ikke noen penger på SkoleLinux, men firmaer som f.eks In/Out tjener penger på salg av komplette løsninger som bruker SkoleLinux. Lenke til kommentar
ways Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 skolelinux er enormt utdatert. ellers hadde det kanskje vært ok. en annen fordel med ubuntu er at det kommer på én CD. man trenger ikke laste ned mer enn man har bruk for. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 en annen fordel med ubuntu er at det kommer på én CD. man trenger ikke laste ned mer enn man har bruk for. Det er langt fra eneste distro som kommer på én CD. Ubuntu er populært mye på grunn av god markedsføring. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Markedsføring? Det er utspekulert markedsføring i hvert fall. Jeg har noen teorier: 1. Miljøet rundt Ubuntu er utrolig bra. 2. Ubuntu er bra, den funker stort set out of the box, for nybegynner er Ubuntu perfekt. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Den er nå bra for de fleste, vil jeg driste meg til å si. Mulig Slackware og Gentoo er kjappere, men jeg kan ikke si at jeg har merket noe særlig til dette. Er heller ikke noe problem å strippe ned Ubuntu for å få en minimal installasjon. Det som kanskje er gullegget med Ubuntu er jo at nesten alt funker ut av boksen. Endret 15. juni 2005 av Svendheim Lenke til kommentar
MrMinit Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Er heller ikke noe problem å strippe ned Ubuntu for å få en minimal installasjon. Second that, Ubuntu har jo en server-installasjon i siste stable release (5.04 Hoary). Og hvis Ubuntu og SL stammer fra Debian er det vel sjef å ha et os nærmest heilnorsk oversatt, eller? Nja, verken Debian eller Ubuntu fåes 100% norsk, det er mer som en salig blanding av dansk, svensk, norsk og til slutt engelsk. Slik er det ihvertfall i de jeg har prøvd; Ubuntu 4.10 Warty og Debian 3.1 stable. Uansett foretrekker jeg engelsk OS... Endret 15. juni 2005 av MrMinit Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Eg er nybegyner og liker ubuntu veldigt godt. Grunnene til det er nok at eg liker apt-get systemet og at den er brukervenlig. I tillegg fant eg ein veldig bra guide for nybegynnere. Tidligere har det stort sett gått i suse eller fedora, men har ikkje vert så veldig fornøyd med dei. Så det var stort sett etter at eg fekk tak i ubuntu at eg virkelig er begynt å bruke linux Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ang skolelinux og norsk - deres oversettelser sendes oppstrømms, så hva som oversettes av skolelinux-gjengen (stort ett KDE+++) havner også i andre distroer. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Skolelinux er som navnet sier beregnet for skoler. Skoler har ofte andre kriterier til sitt OS enn det vi privatpersoner har. Ubuntu er helt greit OS, kjører det selv og er fornøyd. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 5 grunner til at jeg foretrekker Ubuntu: - Rask installasjon som stort sett oppdager og konfigurerer all HW. - Veldig stabil og rask, ihvertfall på mine maskiner. - Ganske bleeding edge software, enda den er basert på konservative Debian - Apt-Get og Synaptic, enkelt og masser av kilder - Det følger med akkurat nok software, den er ikke overfylt av alternativer alla Mandriva/Suse. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Bleeding edge var vel å ta i. Firefox 1.0.2 og kernel 2.6.10 f.eks . Men synes ikke "bleedning edge" slik som Fedora er noe positivt egentlig, hvor man laster ned oppdateringer i hytt og pine. Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 TopDog har helt rett! Og hvis du syns Ubuntu gjør litt for mye for deg, og blir litt for enkelt, tar man Debian! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå