escariot Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Tenkte jeg skulle informere om dette tilleggsprogrammet for å velge hvilke programmer som skal starte automatisk under boot. Programmet er skrevet for Ubuntu (het tidligere Ubuntu Bootup Manager), men skal fungere på andre distroer basert på Debian, og Debian. Som de sier selv: Boot-Up Manager has been tested on an Ubuntu 05.04 release, but as it only relies on Perl-Gtk2 libraries, it can be run on any Debian-like system. Nettsiden til utviklerne: http://www.marzocca.net/linux/bum.html Programmet kan lastes ned her, men ligger også på forsiden av hjemmesiden til utviklerne. Hvordan installere? (og jeg går da ut ifra at det er noen som ikke har all knowhow, også kalt nybegynnere) Åpne terminal, og cd deg frem til dit du lastet ned programmet. Dernest: sudo dpkg -i bum_1.2.7_all.deb Programmet legges (i Ubuntu) under System -> Administration -> Boot-Up Manager. Se bildet for hvordan programmet ser ut. Håper dette kan være til hjelp! mvh Escariot edit: Inspirert av olear til å endre "..andre distroer som f.eks Debian", til ".. andre distroer basert på Debian.." Endret 15. juni 2005 av escariot Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Takktakk Denne tror jeg kan bli nyttig Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Du får skrive en artikkel om det på linuxguiden.no hvis den ikke eksisterer Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ikke dum, ikke dum... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Kan komme til nytte denne ja. I neste versjon av Ubuntu (breezy) kommer det et lignende program til dette. Utfra det jeg har lest kommer det ikke til å ha like mange funksjoner som Bootup Manager, though. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ikke for å være noen gledesdreper, men programmet fungerer bare på Debian-baserte system. Har vært mer imponert over noe som har fungert på litt flere distroer. Lenke til kommentar
escariot Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Endret på teksten min, slik at det i utgangspunktet ikke skal være noe tull.. Men (siden jeg selv kan regnes som relativt nybegynner), hva gjør noe som er basert på Perl-Gtk2 unyttig i alle andre distroer? Og hva burde isåfall prog. språket vært hvis det skulle fungert i "alle" distroer? Og.. er ikke det bare å lage noe isåfall? -Escariot ps. må bare komme meg hjem fra jobb, så trenger jeg en liten gjennomgang på hvilke prosesser jeg trygt kan huke vekk under oppstart, men dette kommer i egen tråd. pps. Ang. linuxguiden så skal jeg prøve å gjøre det, men må vel først sette meg inn i sulamitten.. Bør vel også legge inn ndiswrapper guiden jeg har laget, men ting tar tid.. dvs. hvis noen som allerede kan det gidder å ta seg tid til å gjøre dette, så setter jeg pris på det (for da slipper jeg.. hehe)! Endret 15. juni 2005 av escariot Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Men (siden jeg selv kan regnes som relativt nybegynner), hva gjør noe som er basert på Perl-Gtk2 unyttig i alle andre distroer? Og hva burde isåfall prog. språket vært hvis det skulle fungert i "alle" distroer? Og.. er ikke det bare å lage noe isåfall? Programmeringsspråket har nok ikke særlig mye med grunnen å gjøre. Poenget er vel at andre distroer kan ha andre initscripts, og dette programmet støtter bare Ubuntu/Debians script. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Hadde vært mer nyttig for nybegynnere med Fedora . Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Hadde vært mer nyttig for nybegynnere med Fedora wink.gif. Fedora : Systeminnstillinger --> Tjenerinstilinger --> Tjenester Endret 15. juni 2005 av Svendheim Lenke til kommentar
escariot Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Programmeringsspråket har nok ikke særlig mye med grunnen å gjøre. Poenget er vel at andre distroer kan ha andre initscripts, og dette programmet støtter bare Ubuntu/Debians script. Takker.. da lærte jeg noe idag og! -Escariot Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Hadde vært mer nyttig for nybegynnere med Fedora wink.gif. Fedora : Systeminnstillinger --> Tjenerinstilinger --> Tjenester jupp. system-config-services har vært med RH siden... første gang jeg så det i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå