Gå til innhold

Boot-Up Manager for Ubuntu og andre..

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle informere om dette tilleggsprogrammet for å velge hvilke programmer som skal starte automatisk under boot. Programmet er skrevet for Ubuntu (het tidligere Ubuntu Bootup Manager), men skal fungere på andre distroer basert på Debian, og Debian.

Som de sier selv:

Boot-Up Manager has been tested on an Ubuntu 05.04 release, but as it only relies on Perl-Gtk2 libraries, it can be run on any Debian-like system.

Nettsiden til utviklerne:

http://www.marzocca.net/linux/bum.html

Programmet kan lastes ned her, men ligger også på forsiden av hjemmesiden til utviklerne.

Hvordan installere? (og jeg går da ut ifra at det er noen som ikke har all knowhow, også kalt nybegynnere)

Åpne terminal, og cd deg frem til dit du lastet ned programmet. Dernest:

sudo dpkg -i bum_1.2.7_all.deb

Programmet legges (i Ubuntu) under System -> Administration -> Boot-Up Manager.

Se bildet for hvordan programmet ser ut.

Håper dette kan være til hjelp!

mvh

Escariot

edit: Inspirert av olear til å endre "..andre distroer som f.eks Debian", til ".. andre distroer basert på Debian.."

post-27-1118786635_thumb.jpg

Endret av escariot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endret på teksten min, slik at det i utgangspunktet ikke skal være noe tull..

Men (siden jeg selv kan regnes som relativt nybegynner), hva gjør noe som er basert på Perl-Gtk2 unyttig i alle andre distroer? Og hva burde isåfall prog. språket vært hvis det skulle fungert i "alle" distroer? Og.. er ikke det bare å lage noe isåfall?

-Escariot

ps. må bare komme meg hjem fra jobb, så trenger jeg en liten gjennomgang på hvilke prosesser jeg trygt kan huke vekk under oppstart, men dette kommer i egen tråd.

pps. Ang. linuxguiden så skal jeg prøve å gjøre det, men må vel først sette meg inn i sulamitten.. Bør vel også legge inn ndiswrapper guiden jeg har laget, men ting tar tid..

dvs.

hvis noen som allerede kan det gidder å ta seg tid til å gjøre dette, så setter jeg pris på det (for da slipper jeg.. hehe)!

Endret av escariot
Lenke til kommentar
Men (siden jeg selv kan regnes som relativt nybegynner), hva gjør noe som er basert på Perl-Gtk2 unyttig i alle andre distroer? Og hva burde isåfall prog. språket vært hvis det skulle fungert i "alle" distroer? Og.. er ikke det bare å lage noe isåfall?

Programmeringsspråket har nok ikke særlig mye med grunnen å gjøre. Poenget er vel at andre distroer kan ha andre initscripts, og dette programmet støtter bare Ubuntu/Debians script.

Lenke til kommentar
Programmeringsspråket har nok ikke særlig mye med grunnen å gjøre. Poenget er vel at andre distroer kan ha andre initscripts, og dette programmet støtter bare Ubuntu/Debians script.

Takker.. da lærte jeg noe idag og! :thumbup:

-Escariot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...