Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-link, di-624+, problemer med oppkobling

Anbefalte innlegg

Her var det litt mye om og men. Men hvis jeg skjønte problemet ditt riktig så, får du rett og slett ikke kobla på internett med routern din?

Da må jeg bare komme med noen tommelfinger regler:

- Står nettverkstilkoblinga di til å sende, og motta ip automatisk? Hvis ikke, gjør dette med alt. Da skal vanligvis problemet være løst.

- Du har vel ingen egen tilkobling til Telenor i Windows (nettverkstilkoblinger)? Hvis du har dette, så fjern den.

- Fjern også nettverksbrua.

BTW: Hvilke lamper lyser på routeren ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Står nettverkstilkoblinga di til å sende, og motta ip automatisk? Hvis ikke, gjør dette med alt. Da skal vanligvis problemet være løst.

Så var det dette med hvor man gjør disse instillingene da :blush:

BTW: Hvilke lamper lyser på routeren ?

På routeren lyser: power og wlan, mens status blinker.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke... Men du MÅ ha IE installert på maskinen din, for at internett i seg selv skal funke. Men bare ha det installert, også bruker du Opera, eller Firefox som nettleser. Men aller først. Kom deg på nett :p Har du sjekka di tinga jeg sa ?

Lenke til kommentar

Min Datamaskin --> Mine nettverkssteder --> Vis Nettverkstilkoblinger --> "Lokal tilkobling" --> Høyreklikk --> Egenskaper --> Internett Protokoll (TCP/IP) --> Egenskaper.

Da er du inne. ALT skal motta automatisk. Også inne i alternativ konfigurasjon.

(Sorry, hvis det er noen oversettelser som er feil, for jeg har selv engelsk OS)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Her var alt som det skulle være.

Har ikke slettet online adsl i windows enda.

I routeren lyser power, wan(edit) og lan, mens status blinker

Endret av jaymz
Lenke til kommentar

Start-> Run / Kjør-> skriv "cmd" og trykk ok-> skriv "ipconfig" og trykk enter

For å pinge router så gjør du:

Start-> Run / Kjør-> skriv "cmd" og trykk ok-> skriv "ping 192.168.0.1" og trykk enter

Endret av Plukk
Lenke til kommentar

Prøv nå om du får svar når du pinger www.vg.no. Hvis du får det er det ikke noe i veien med routerkonfig'en. Hvis du nå forsøker å åpne www.vg.no i Internet Explorer og det ikke funker er det overveiende sannsynlig noe galt med innstillingene i IE.

Hvis ping av www.vg.no ikke funker fra PCen kan du forsøke å pinge fra routeren. Gå inn på webinterface't til routeren(http://192.168.0.1). Hos meg ligger det under Tools, Misc. Prøv f.eks. www.vg.no. Hvis du får Successful er routeren riktig konfigurert, i hvertfall WAN-siden.

Du er som jeg har sagt tidligere helt nødt til få vekk innstillingen som sier at IE skal ringe hver gang. Det beste er nok å avinstallere Telenor-software'n. Hvis du absolutt må ha PPPoE som et alternativ er det bedre å sette det opp manuelt i og med at XP støtter PPPoE og ikke trenger den proprietære løsningen til Telenor for å funke. Bare husk at du må ha med @online.no i brukernavnet. Åpne nettverksinnstillinger, lag ny tilkobling, velg internet, velg manuelt, velg bredbånd (PPPoE) osv.

Et lite sukk til alle som spør om ditt og datt. Det er fint om dere skriver hvordan det gikk til slutt, uansett om det gikk bra eller dårlig eller om dere har gitt opp. Mange gjør det men det er også mange som ikke gjøre det.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Prøv nå om du får svar når du pinger www.vg.no

Her er det fortsatt teskje som gjelder. Skjønte ikke helt hva det vil si å pinge www.vg.no

Jeg har enda ikke avinstallert telenor softwaren. Dette skal jeg gjøre i kveld. Lover å fortelle hvordan det gikk, så fremt jeg kommer meg på nett etter dette. :D

Tusen takk for at dere er så hjelpsomme :w00t:

Lenke til kommentar

Da har jeg fjernet Telenor ADSL programvaren. og krysset av "Slå aldri et nummer"

På laptopen fikk jeg opp at det var et tråløst nettverk i nærheten og jeg koblet meg opp. Der ser det ut til at alt er vel, men jeg kommer meg like vel ikke inn på nett, hverken på stasjonær eller laptop.

Jeg prøvde å installere routeren på nytt ved og følge manualen, men jeg får ikke opp de samme vinduene som manualen viser hele tiden.

Hva er Service Name? (The Service name is optional, but may be required by our ISP) Dette kommer under installeringen

Lenke til kommentar
Start-> Run / Kjør-> skriv "cmd" og trykk ok-> skriv "ipconfig" og trykk enter

For å pinge router så gjør du:

Start-> Run / Kjør-> skriv "cmd" og trykk ok-> skriv "ping 192.168.0.1" og trykk enter

For å pinge VG skriver du ping www.vg.no. Alternativt pinger du fra routeren som jeg skrev i forrige innlegg.

Poenget er at du da enten får svar eller ikke. Hvis du får svar betyr det at du har "kontakt" med serveren/routeren (du skal imidlertid være klar over at en del sperrer for ping, men VG svarer så det er en grei adresse å prøve) du pinger.

Service name trenger du ikke hos Telenor så vidt jeg vet.

Ikke glem @online.no etter brukernavnet ditt.

Og for all del få det til å virke med kabel før du begynner å rote med trådløst. Jo færre mulige feilkilder jo bedre.

For ordens skyld. Brukte du brukernavn/passord (evt. at du lagret dette første gang du koblet opp) for å koble til internett når du koblet opp via "modem"?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Det kan jo være en feil i router fra produsent da. Det vriker som om han prøvd det meste nå. Ring til support hos de du kjøpte routern av. Hør med de hva det kan være. De har som regel et godt svar å komme med, og hvis ikke sender du routern tilbake, og får en ny i posten :)

Har selv krangla med routere og veit hvor sykt irriterende dette er !

Endret av LezoO
Lenke til kommentar
Det kan jo være en feil i router fra produsent da. Det vriker som om han prøvd det meste nå. Ring til support hos de du kjøpte routern av. Hør med de hva det kan være. De har som regel et godt svar å komme med, og hvis ikke sender du routern tilbake, og får en ny i posten :)

Har selv krangla med routere og veit hvor sykt irriterende dette er !

Hvis du har fulgt med fra begynnelsen kan du lese at han skriver at han får denne meldingen på skjermen. "Du har valgt feil bylinje nummer eller ugyldig driver for oppkobling". Dvs. at han forsøker å koble opp med PPPoE fra PCen. Så lenge han ikke får endret innstillingen i IE til "Aldri ringe" så vil IE ikke funke selv om routeren i seg selv funker. Litt tidlig å konkludere med at det er feil med routeren før han har rapportert tilbake resultatet fra PING'ingen.

Til trådstarter: Siden du var inne på det med teskjeer. For all del, ikke bruk oppkoblingsikonet til Telenor når du skal bruke routeren.

Helst bør du avinstallere Telenor-software'n, som nevnt tidlligere trenger du ikke denne, ikke en gang hvis du kobler deg rett på modemet i og med at det du trenger finnes i Windows XP. Fremgangsmåten trenger jeg ikke gjenta.

Lenke til kommentar

Hei

Har prøvd lese alt her men det er lett å miste tråden. Tror ikke trådstarter

har satt opp D-Linken riktig. Tror ikke han har valgt PPPOE og lagt inn

bruker navn og passord. Han får kontakt med ruter har han forklart, sier at han

har brukt " setup wisard", dette betyr kontakt mellom PC og ruter.

Når det gjelder "slå aldri et nummer", gå til kontrollpanel - alternativer for

internett - tilkoblingger - velg: slå aldri et nummer. Kansje det hjelper?

Trond, send en pm om du ikke får det til. :)

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere i denne tråden nevnt at trådstarter skulle kjøre wizarden i sin DLink DI-624+ for å sette opp forbindelsen . I den anledning så ble det fra min side tenkt på nyere Telenor modem som kjører bridge .

Når det nå kommer frem at trådstarter har ett eldre modem som må "ringes" opp så forsetter jeg med å si : Logg på 192.168.0.1 > Kjør wizarden > Velg PPPoE > etter endt dyst så skal man blott reboote routeren så skal man være på nett .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...