jaymz Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Har kjøpt en trådløs router (d-link, di-624+) som jeg skal bruke til stasjonær pc + bærbar. Jeg har et Topcom adsl moden, og får ikke dette til å fungere. Vet det er vanskelig å svare hva på jeg gjør galt, men lurer på om det er noe triks for å få dette til og virke. Jeg bruker den stasjonære pc for og installere routern. Jeg er 99 prosent sikker på at jeg har koblet ledningene rett. Nettet fungerer fint med adsl modemet. Mvh Trond Endret 14. juni 2005 av jaymz Lenke til kommentar
bengh Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Du skriver ikke så mye om hvordan problemet arter seg Hvis du har kontakt mellom router/PC men kommer ikke på nett, er det lurt å koble fra strøm på router og modem og koble til igjen. Selv bruker jeg en 3 delt skjøteledning slik at begge enheter får strøm samtidig. Hvis ikke kan du koble til router først og la den boote opp til det lyser to grønne lamper. Deretter kobler du til router. Dette kurere normalt kom problemer mellom router og modem. Hvis du ikke får kontakt med router så blir det litt vanseligere å hjelpe uten at du beskriver nærmere hvordan problemet arter seg. Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Hvis ikke kan du koble til router først og la den boote opp til det lyser to grønne lamper. Deretter kobler du til router. Vil det si først router, så modem? Hvordan vet jeg om det er kontakt mellom router og modem? Når jeg kobler opp lyser det fire lamper i modemet: pwr, 10\100, lnk og snk På routeren lyser: power og wlan, mens status lyser. Jeg får opp følgende feilmelding på skjermen når jeg vil på nett: "Du har valgt feil bylinje nummer eller ugyldig driver for oppkobling" Endret 15. juni 2005 av jaymz Lenke til kommentar
madammim Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Hei. Er modemet bridget, eller er det med routerfunksjon? I så fall vil du få problemer. Bridge modemet, eller gjør om router til switch/AP. Bare en tanke som slo meg... Ps. finnes masse info om hvordan man gjør det her på forumet. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Du må koble til strøm på modem først, la det starte opp (ca 1 minutt) og deretter koble til strøm på router. Eller begge over samme kontakt. Hvis du kominiserer med router vil du få opp et ikon med blinkene blå skjermer eller skjermikon med "stråling" rundt i høyre hjørne ned på skjermen alt avhengig av om du kjører SP1 eller SP2 av XP. Anbefaler SP2 da den gjør oppkobling enklere. Hvis det ikke er kom vil du ha et kryss over ikonet eller et gult utropstegn eller liknende. Du kan også koble deg til router med kabel for å se om det funker og det bare er den trådløse forbindelsen som streiker. Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) blinkene blå skjermer eller skjermikon med "stråling" rundt i høyre hjørne Det eneste som minner om dette er to skjermer som er svarte med kryss over og med meldingen: en nettverkskabel er koblet fra. Da vil det vel si at det er et hardwareproblem, og ikke et driverproblem? Er modemet bridget, eller er det med routerfunksjon? I så fall vil du få problemer. Bridge modemet, eller gjør om router til switch/AP Dette må jeg si at jeg ikke vet hva betyr Takk for svar Endret 15. juni 2005 av jaymz Lenke til kommentar
bengh Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Da har du ikke trådløs kom. Prøv med kabel og se om det funker - Hvordan har du forrest fått satt opp routeren uten kom Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Prøv med kabel og se om det funker Hvilken kabel er det du mener? Hvordan har du forrest fått satt opp routeren uten kom Vet ikke om jeg har fått satt den opp riktig, men fulgte instruksjonsheftet hvor det stod at jeg skulle skrive http://192.168.0.1. Da kom det opp et vindu med username hvor jeg skulle skrive admin. Deretter fulgte jeg instruksjonene i setup wisard. Da måtte jeg jo ha vært på nett? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 "Du har valgt feil bylinje nummer eller ugyldig driver for oppkobling" Da står den satt opp til og "ringe opp" med ADSL, fungerer dette når du kobler rett i modemet? Hvis ja så er modemet ditt satt i bridge-modus og da har du en bekymring mindre. Prøv med kabel mellom maskin og router, mye enklere og få dette opp og gå 100% før du blander inn den trådløsebiten. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Kabel mellom nettverkskortet i PC'n (ikke det trådløse) og tilkoblingspunkt i routeren. Lurt å bruke denne når du setter opp routeren. Dermed kan du også sjekke at du kommer på nett gjennom routeren. Etter at du har satt opp routeren må du la PC'n søke etter trådløst nettverk, koble deg til med eventuell wep nøkkel slik at det kommer opp at du er Connected. Mange krysser og B'er her med det finnes en Connect to-Visard i SP2. Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Da står den satt opp til og "ringe opp" med ADSL, fungerer dette når du kobler rett i modemet? Dette fungerer Prøv med kabel mellom maskin og router Dette fungerer ikke. Men jeg har ikke prøvd å sette opp routeren på denne måten Endret 15. juni 2005 av jaymz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Da står den satt opp til og "ringe opp" med ADSL, fungerer dette når du kobler rett i modemet? Dette fungerer Da må du sette den opp til og aldri slå ett nummer, du finner dette i egenskapene for Internett Explorer. Når du satte opp routene med PPPoE, husket du @online.no etter brukernavnet? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 WHY sier jeg bare når man nå vet at Telenor sine senere modem er satt opp med PPPoE hvor bruker/pass allerede ligger i modemet (bridge) . Kjør Wizarden i din DI-624+ så vil denne autodetektere WAN settings og du er klar for nett . Altså standard CAT5 mellom LAN koblingen i Topcom modemet til WAN port på DI624+ . Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 WHY sier jeg bare når man nå vet at Telenor sine senere modem er satt opp med PPPoE hvor bruker/pass allerede ligger i modemet (bridge) . Disse greiene i modemene er uansett relativt stusselige saker og lite og samle på hvis man har bedre utstyr til rådighet. Nå har jo denne karen ikke noe router/modem så han bør se vekk fra dette du skriver. Bridge i modemet betyr jo at det ikke er satt opp som router. Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Takk for svar Hmm. Får ikke til å aktivisere "slå aldri et nummer". Jeg har prøvd både Ok, Bruk og Sett opp. Må jeg legge til ny tilkobling for å få til dette?. Dersom jeg får det til: Må jeg da installere routeren på nytt? Mvh Trond Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Dersom jeg får det til: Må jeg da installere routeren på nytt? Nei, men du må kanskje fjerne Online ADSL programvaren fra maskinen. Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Nei, men du må kanskje fjerne Online ADSL programvaren fra maskinen. Dette tror jeg ikke at jeg tør. Da risikerer jeg å bli uten internett dersom jeg må tilbake til adsl modemet. Husker jeg slet en stund for å få det til og fungere også. Det hører med til historien at det har vært mye tull med telefonlinjen her. Men ja, jeg er ingen stor guru på data Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Dette tror jeg ikke at jeg tør. Da risikerer jeg å bli uten internett dersom jeg må tilbake til adsl modemet. Husker jeg slet en stund for å få det til og fungere også. I XP behøver du ingen slik Online programvare for og koble opp mot PPPoE. Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 I XP behøver du ingen slik Online programvare for og koble opp mot PPPoE. Hmm. Når jeg skal på nett trykker jeg på et Telenor ikon som heter online adsl. Først da blir jeg koblet opp på nett. Trykker jeg rett på Explorer ikonet kommer jeg meg ikke på nett. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Får du pinget f.eks.www.vg.no fra kommandolinje? Du bør/må avinstallere Telenor software hvis du skal bruke router. Hvis du ikke får valgt slå aldri et nummer vil IE ikke funke når du bruker router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå