reyerd Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Har hatt min data på ikke jordet stikk-kontakt i alle år. Men nå skal vi få leieboer i kjelleren og han sier at han MÅ ha jordet konntakt til data utstyret sitt. Er dette egentlig nødvendigt? hvis ja hvorfor? Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg mener : Det er ikke nødvendig, men det er STERKT anbefalt å ha det. Skulle strømmen slå over (at det kommer mer strøm ut av veggkontakta enn vanlig ) vil strømmen gå ned i bakken (jording) i steden for å brenne av hele pc'en. Noen som kan bekrefte dette? Er ikke sikker! Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Ikke vet jeg, men da går det vell ut over psu da. Den ødelegger vell ikke annet hardware. Er det som du sier skal vell en overspennings vern skjøteledning gjøre samme nytte! Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 noen som har peiling på dette, vil gjerne få oppklart mysteriet! Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg mener : Det er ikke nødvendig, men det er STERKT anbefalt å ha det. Skulle strømmen slå over (at det kommer mer strøm ut av veggkontakta enn vanlig ) vil strømmen gå ned i bakken (jording) i steden for å brenne av hele pc'en. Noen som kan bekrefte dette? Er ikke sikker! jo da. har jobbet som elektriker i 1,5 år nå, og etter mine erfaringer har du rett i dette =) mvh Sweet™ Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Så det treng egentlig ikke. Er det stor sansynlighet for sånn overspenning da? men kan et overspenningsværn vere en mulighet? Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 når jeg hadde kjeller leilighet uten jordet kontakt så kjente jeg at jeg fikk litt strøm i meg vist jeg la hånda på kabinetet... var ikke lenge får jeg la en skøyte kabel over leiligheten.. OT: var litt morro når en av kattene mine hoppa opp på kabinetet.. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Har også opplevd noe "buzzing" i surround anlegget uten jording. Fikset jording inn til rommet og "buzzingen" forsvant og jeg slapp småstøt fra kabinettet! Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 det er jo jording i stikkkontakta fra før! ene hullet er 230V og det andre er jord! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 det er jo jording i stikkkontakta fra før!ene hullet er 230V og det andre er jord! Det gjelder kun få steder. De fleste har spenning mot jord på begge polene i kontakten. Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Men så egentlig er det ikke "viktig" å ha jordet konntakt, men det er annbefalt!? Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Men så egentlig er det ikke "viktig" å ha jordet konntakt, men det er annbefalt!? Ja, det vil jeg si. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 vet ikke hvordan de er med HW om det kan ta skade når den ikke er jordet, jeg har iallefall skjeldent jording på min PC og jeg har ikke hatt noe problemer utenom at jeg får strøm i meg hvis jeg står på betong gulvet mitt uten teppe å tar på PCen.. men nå er hele rommet tappelagt så nå får jeg ikke strøm i meg lengre Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Så det treng egentlig ikke. Er det stor sansynlighet for sånn overspenning da? men kan et overspenningsværn vere en mulighet? Overspenningsvern fungerer ikke på u-jorda stikkontakt, hvis ikke jeg tar helt feil? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 det er jo jording i stikkkontakta fra før!ene hullet er 230V og det andre er jord! Det gjelder kun der det er 400 V TN-nett. Du har uansett ikke lov å bruke N-lederen her som jordleder. Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Så egentlig så kan jeg bare bytte veggkontakten der med en jordet veggkontakt og holde kjeft om det!? men det er vell ulovlig! men jeg kan gi han overspenningsværn skjøteledning og si at den jør samme nytten. Er han da ikke fornøyd får han sette maskinen på kjøkkenet, badet eller inne ilag med varmtvannsberederen. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 er det ikke en kunstig jord inni psu? ikke at dette erstatter ekte jord, men dette vil jo sørge for at jording ikke er nødvendig.. selv om det jo er å annbefale.. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Jord er ikke der for å beskytte pcen, men for å beskytte personer. Her i huset har pcene blitt kjørt på ujordet stikk-kontakter i 14 år og til nå har ingen hw blitt ødelagt som som følge av tordenvær etc. Si til han at hvis han vil beskytte pcen sin, kan han kjøpe seg ett overbspenningsvern. Eller at hvis han MÅ ha jordet stikk-kontakt, kan han betale selv for elektriker, da tipper jeg han slår seg til rette med det han får. Endret 18. juni 2005 av Yngvejos Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Ja jeg får vell si det til han da.. at nå har jeg snakket med experter på området og de sier at det ikke trengs! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 er det ikke en kunstig jord inni psu? Kunstig jord? Den var ny, hva i all verden er det for noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå