Gå til innhold

Domene spørsmål! Hvordan få gratis domene...

nree

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge lurt på hvordan feks. domeneshop osv kjøper domener

og lurer derfor på om de er mulig og sette opp ein server med eit domene

som jeg selv velger feks. http://goggen90.com/ og ein webserver på samme server

(jeg vet hvordan jeg setter opp webserver(i windows da) :w00t: )

Noen som vet om dette går ann, eller om jeg må kjøpe eit domene fra feks.

domeneshop for og få eit domene... :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Du må registrere deg for .tk domene eller kjøpe et hos f. eks. domeneshop.

Det som skjer er at når de har mottatt betalingen fra deg, så registrerer de ditt domenenavn i sine dns servere, som igjen er registrert i root-serverne, slik at andre kan få tilgang til siden din. (korriger meg om det er feil, er ikke mitt sterkeste felt...)

Lenke til kommentar
Du må registrere deg for .tk domene eller kjøpe et hos f. eks. domeneshop.

Det som skjer er at når de har mottatt betalingen fra deg, så registrerer de ditt domenenavn i sine dns servere, som igjen er registrert i root-serverne, slik at andre kan få tilgang til siden din. (korriger meg om det er feil, er ikke mitt sterkeste felt...)

Hva mener du med root serverene?

Jeg kan vel "lage" ein dns server.. :w00t:

EDIT: jeg har .tk domene

Endret av goggen90
Lenke til kommentar

Jo, du kan lage en egen DNS server, men andre internettbrukere vil ikke kunne hente DNS data fra denne, med mindre de har spesifikt konfigurert nettverksadapterene sine til å bruke din DNS server. Egne DNS servere finnes i f.eks intranett o.l. hvor det også finnes en DHCP som vil tildele dem den interne DNS serveren for maskinene på intranettet.

For at vanlige internettbrukere skal finne ditt domene vil netteleseren hente DNS data'en fra DNS serveren de har fått tildelt via DHCP (eller manuelt) fra ISP'en som igjen henter data'en fra root-serverene.

Så eneste alternativ er å kjøpe et ordentlig domene som da vil dukke opp i root-maskinene slik at alle kan få tilgang til host-maskinene hvor nettsidene dine ligger.

Er på ingen måte mulig å kunne knotte inn en DNS i en root-server med mindre du er ekstremt dyktig i hacking som også er ulovelig. Domene-hijacking er også ulovelig.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Hei, jeg har lenge lurt på hvordan feks. domeneshop osv kjøper domener

og lurer derfor på om de er mulig og sette opp ein server med eit domene

som jeg selv velger

For at du skal få deg et domenenavn så må du bestille det hos en registrar (f.eks Domeneshop). Registraren leier igjen domenet fra de som har ansvaret for toppnivådomenet (.no, .com osv). For norske domener så er det Norid som har ansvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...