_Adler_ Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Hei! Jeg har en Honda PK50 (Wallaroo). Jeg har nemlig lyst at den skal gå litt fortere, og gjorde et forsøk: Jeg åpnet 2 muttere, altså de som fester eksosanlegget til selve sylinderen. Dermed slipper det litt eksos ut (som kommer direkte fra sylinderen) gjennom en liten glipe. Den er ikke noe stor, kanskje på størrelse med 3 A4 ark som er stablet oppå hverandre. Dette har medført en hastighetsøkning på 5-10 km/t og mer! Bare pga. det jeg gjorde. Nå klarer mopeden å kjøre 50 km/t i motvind (sterk bris kanskje) og 60-70 km/t i nedover bakke. På flaten (uten vind) klarer den rundt 55 km/t. Tok til og med rekord i dag (hadde sterk medvind ): 65 km/t på flaten. I oppover bakke er den like treg som før. Mopeden bråker også mye mer enn den gjorde tidligere. Den putrer mer nå, for eksosen vil jo såklart ut av glipen jeg "laget". Bråker også genrellt mye mer. Det jeg nå lurer på er om dette kan skade motoren på noen måte, og i såfall hvordan? Jeg ser ingen grunn til at den kan skades, men poster i alle fall denne tråden for å være på den sikre siden. På forhånd takk for svar! Endret 14. juni 2005 av _Adler_ Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Er glippen stor nok til at det kommer eksos ut, så kan du jo få diverse dritt inn der også... (vann, små sandkorn og støv... Osv, osv... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 På en totakter er eksosanlegget en viktig del av motoren. Det lager mottrykk som sørger for at motoren fungerer slik den skal. Derfor er det en bedre løsning for deg å rense eksosanlegget. Dette gjøres ved å å helle bensin inn i eksosanlegget og tenne på. Være ekstremt forsiktig, fordi bensingass ikke brenner, den eksploderer.. IKKE "tøm på" mere bensin hvis du syns det brenner dårlig, det er direkte livsfarlig. Har du tilgang til gass, kan du også bruke det, det er mye tryggere. (Skismørebrenner er for smått, du trenger skikkelige saker). Når det nesten har sluttet å brenne, tømmer du på et par bøtter vann. Det får koksingen/slagget inne i anlegget til å løsne litt, fordi metallet trekker seg brått sammen pga nedkjølingen. Slå forsiktig på anlegget med en tre/gummihammer, og masse sorte klumper raser ut. Nå er anlegget renset. Det trenger ofte en omgang med sort varmebestandig spraylakk for å bli "som nytt". Monter det igjen, og kos deg med høyere toppfart. Hadde en Yamaha moped en gang som gjorde 70 på flatmark med rent eksosanlegg. Etter et par måneder orket den bare 50, og da var det på tide med en rens. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå