Ravis Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Ser at på forum'et til dpreview.com så refereres det til at "nokså ofte" er "problemer" med dette objektivet. Noen her som har hatt problemer av noen som helst sort? En sa at det første han gjør med nye objektiver er å levere det inn til Canon for kalibrering. Skulle det være nødvendig? Er det unøyaktigheter i produksjonslinjene som gjør dette eller er det bare storm i vannglass? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Har opplevd at det er "store" forskjeller på nye objektiver. Fikk prøve mitt eksemplar før jeg bestemte meg og gjorde en fokustest og det første eksempleret jeg testet var kjempebra. Det beholdt jeg. Testet 4 ulike 70-200 f/4L og 2 ulike 17-40 f/4L før jeg fant ett eksemplar av hver som jeg var fornøyd med. Alle de objektivene med fast brennvidde som jeg har var bra på første forsøk. Er glad for at jeg kjøpte mine zoom-objektiver i Norge. Alle med fast brennvidde kommer fra US. Kommer nok til å gjøre det samme i fremtiden, tar ikke sjansen på å kjøpe problemoptikk fra US. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Argh... Og jeg som hadde tenkt å spare over 4 lapper på å handle der over. Hvis jeg får et objektiv som ikke er som det burde være, går det da greit å få Canon Norge til å fikse/kalibrere? Ellers må jeg vel forsøke å få tak i et brukt her hjemme, men det er vel ikke så lett... eller skjele over til den Sigma'en(18-50). Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Hvis jeg får et objektiv som ikke er som det burde være, går det da greit å få Canon Norge til å fikse/kalibrere? Hvis du betaler for det ja. Ikke forvent at de gjør det som en reklamasjon eller garanti, det må du i så fall ta med den butikken du handler fra i US. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Hvis du har kjøpt objektivet i Norge, og det må kslibreres. Gjør da Canon det gratis? Eller koster det penger? Lenke til kommentar
royend Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 På objektiver kjøpt fra B&H kan man i mange tilfeller kjøpe ekstra garanti (f.eks 3-årsgaranti), som gjelder for hele verden. Hvis du da skulle ha problemer med objektivet er det jo bare å sende inn til rette vedkommende (hvem nå enn det er), og få det fikset. Har kjøpt objektiv, men ikke testet garantien (heldigvis ) Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Hvis du betaler for det ja. Ikke forvent at de gjør det som en reklamasjon eller garanti, det må du i så fall ta med den butikken du handler fra i US. Dette er ikke nødvendigvis riktig. Det er viktig at man kjøper et objektiv med wordwide garanti, da vil canon norge kalibrere dette gratis dersom det har feil på fokus eller andre produksjonsfeil. Denne garantien er 1-årig og garantibevis må medfølge. Man må være oppmerksom på at det finne mange gråmarkedsalg, selv B&H selger Canonobjektiv med og uten denne garantien. Endret 15. juni 2005 av Roncon Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Canon norge er forpliktet til å kalibrere / reparere alle objektiver solgt med WW garanti. Etter hva jeg vet har alle "L" glass denne garantien. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg er litt nysgjerrig på hvor dere har denne informasjonen fra? Har lett masse, og har droppa ut av et US-kjøp av L-glass fordi jeg ikke har klart å finne informasjon om dette Canon worldwide-garanti-opplegget. Kan ikke se at f.eks. B&H oppgir at de selger objektiver som 17-40 med annet enn "vanlig" 1 års garanti, og jeg kan heller ikke så langt si at jeg har sett noe sted at Canon Norge er forpliktet til å rette opp feil innenfor garantitiden. Gidder dere "avsløre" kildene deres sånn at det er mulig å ha noe å slå i bordet med om det skulle bli aktuelt med US-kjøp med påfølgende reparasjonssak? (er veldig hvis-om-atte-dersom-atte, men jeg er av den typen som ALLTID får defekt elektronikk, dere ville ikke tro det..) Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Fra B&H What are the differences as far as a customer is concerned? Primarily, how much the item costs, and where you'd send it for warranty service. Generally, "direct import" items cost less than their "USA" counterparts. A "USA" warrantied item is a manufacture's warranty that would be repaired by any manufacturer's authorized service facility worldwide if the item required in-warranty service. A "direct import" item would have to be returned to B&H Photo-Video Corp. in New York City if it required in-warranty attention. A resident of the USA may wish to make the buying decision based on price, since the cost of shipping to an American service center or to us should be about equal. A non-USA resident may want to consider the cost of returning the "direct import" item to us for warranty service, compared to the expense of buying the "USA warrantied" item and having warranty service available locally. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Kult, takk. Dette hadde jeg forsåvidt sett, men jeg hadde tolka det litt annerledes, jeg forsto det slik at dette var premissene for den amerikanske garantien generelt, og at disse betingelsene kun gjelder non-US-residents som er amerikanske statsborgere (altså amerikanere i utlandet). Hvis det fungerer slik at man kan kalibrere/reparere det første året i Norge er jo det helt topp, det som man oppdager først etter et år vil man uansett måtte bale noe verre med å få i orden i Norge også. Har noen erfaringer med hvor greit/ugreit det går å utføre slike worldwide-garantisaker hos Canon? Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det skal ikke være lett. Når det gjelder DSLR (dvs kamera ala 20D etc.) er det kun USA og Canada garantien gjelder, ref. http://consumer.usa.canon.com/ir/controlle...6&modelid=10464 Når det gjelder objektiver står det ikke noe på nettsiden om dette etter det jeg kan se (Canon USA site). Tror nesten man må spørre B&H spesiellt for det som står på Canons USA side matcher jo ikke helt det B&H skriver på sine sider (det at en USA garanti er å anse som en WW garanti). Når det gjelder Mach sin 3 års ekstra garanti, tror jeg den gjelder kun hvis man er bosatt i USA. Men igjen tror jeg det beste er å sjekke opp selv. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Dette er veldig enkelt. Om man ser på garanti lappen så ser man at endel av objektivene har world wide garanti + usa + canada. Andre har kun usa og canada. Om det er world wide garanti så gjelder den i Norge også. Norsk kjøpslov vil aldri gjelde men Canon norge er forpliktet til å reparere pga av Canon sin egen ww garanti. Jeg vat at endel har handlet objektiver i utlandet uten WW garanti og Canon norge har da nektet å reparere dem (noe de har helt rett til). Grunnen til dette er at de ikke kan sende regningen videre selv. Lenke til kommentar
colman Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg kjøpte 24-70L f2.8 USM i Canada hos "Galaxy Camera", ikke det beste kjøpet.. På garantien står det "Canon international warranty" og under "Canon U.S.A., INC. Canon Canada INC." og "Canon international warranty system" Betyr det at jeg har international garanti? Det er veldig vanskelig å fokusere med det. Er mye lettere å få pene bilder med kit ojektivet. Er det kalibrering som trengs eller er det bare jeg som er dårlig? Kjedelig å vente til sommeren når jeg reiser tilbake til Canada for å få det kalibrert Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Kjedelig å vente til sommeren når jeg reiser tilbake til Canada for å få det kalibrertL-objektiver skal man vistnok få kalibrert ett år etter kjøp uavhengig av kjøpsland. Ring Serviceproffen som er ett sertifisert Canon-verksted og sjekk. Lenke til kommentar
colman Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Skal ringe på Mandag og snakke med dem. Er det noen galt når det er så vanskelig å fokusere? Hvordan vet jeg at det er kalibrering som trengs? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Er det noen galt når det er så vanskelig å fokusere? Hvordan vet jeg at det er kalibrering som trengs?Du kan jo sjekke selv via disse sidene: http://www.photo.net/learn/focustest/ http://www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/ http://www.focustestchart.com/focus21.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå