Stig-Arne Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Hei. Har for tiden byttet kabinett, fra Lian Li 6277 til CM Stacker. I den forbindelse har jeg byttet ut vanntanken min, som var en Bay tank for montering i 5 1/4 brønner. Så ville jeg ha en litt mindre vanntanke, og tenkte da at jeg kunne bruke den gamle MIST tanken jeg hadde liggende. Men så var det jo det at den tanken er speseilt egnet for bruk til Eheim pumper og er derfor ment å direkte monteres på pumpen. Har du vært borti disse tankene. Så kommer spørsmålet, på tanken er det jo fra før av 2 nippler, så tenkte jeg skulle plugge hullet der pumpen skal trees på. Men hvilken måte er best? Har vært innom følgende ideer: 1. Smelte plexi for å tette hullet 2. Lage en konkav plugg som jeg plugger i sammens med litt silikot. 3. Dytte hele hullet full av silikon og håpe det holder. Mvh St Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Nå sier du ingenting om hvor stort hullet er, og det er heller ikke lett å se på bildene av den tanken. (Hos Microplex). Men om det er såpass stort som 20-30mm i dia, slik som det kan se ut, så vil jeg i alle fall fraråde smelting av plexi, og silikon i slike mengder det i så fall er snakk om. Ingen av de løsningene er til å stole på, slik jeg ser det. Derimot vil det være mer riktig å lage en plugg som passer så godt som mulig i hullet, og feste denne med silikon. Et tynt lag med silikon mellom pluggen og hullet vil herde på en mye riktigere måte enn en større klatt som tetning, så i en slik kombinasjon kan du gjerne bruke silikon som lim. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 hullet er på omentrent 1 1/2 cm i diameter. Så jeg funderte på å ta en treplugg, smi den til.. smøre den skikkelig inn med silikon...burde vel strengt tatt funke.. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Ja, en treplugg kan vel i og for seg være godt nok. Men husk samtidig på at når treverk utsettes for fuktighet, så sveller det opp. Det kan i verste tilfelle "sprenge" såpass mye i hullet, at tanken sprekker. "Worst case" riktignok, men ha det i bakhodet... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 det var det ja.. får prøve litt ut... men strengt tatt så trenger jeg jo egentlig ikke en konkav plugg, om jeg velger å tette nede i bunnen av tanken, tenker da på å bare stappe en plugg ned i og legge silikon rundt og silikon rundt i åpningen til pumpen. Burde vel gjøre det ganske tett. Men går det galt, så er det ikke verre enn at vannet renner ned på gulvet og maskinen fryser.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå