Gå til innhold

1 månede til oppgradering , trenger hjelp :D

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er det bare en månede igjen til jeg skal oppgradere.

Jeg har 6000 tusen jeg skal oppgradere for.....

Mitt oppsett nå :

AMD Athlon Xp 2400+

Ati Club3d Xt Pe (AGP)

Tagan 480W PSU

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs ( men bruker 1x TwinMOS 512MB DDR PC3200 184pins, 400Mhz, CL2.5, 32Mx8/16 grunnet at mitt hovedkort får rare prikker og farge dotter i mediafiler hvis jeg bruker mine Double Channel brikker )

Motherboard Name : MSI KM4M-L (MS-6734 v1) / KM4AM-L (MS-6734 v2) / MS-6786

Skal ha :

AMD 64 3800+ ``Venice``

Nytt hovedkort : Har hørt mye positivt om

Dette Hovedkortet

Western Digital Raptor Harddisk ( Må ha sata og ide hovedkort )

Windows Xp Pro ( Finn den billigste )

Bør jeg også kjøpe meg ny ram ? Isåfall hvem ?

Denne er feilpostet , vil noen kunne flytte denne til kjøp av data forumet ?

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror du jeg skal bruke den til :p

Det er jo en spill maskin eller gamer maskin jeg skal ha ^^

Jeg spiller spill , ser mye film , film redigering driver jeg nesten aldri med , musikk etc men først å fremst til spilling , surfe nett !

Fikk dette i en test :

5980 MB /s Memory Read Athlon64 3800 MSI K8T Neo2-FIR Chipset K8T00Pro

2500 MB/s Memory Write Athlon64 3800 MSI K8T Neo2-FIR Chipset K8T00Pro

48.ns Memory Latency Athlon64 3500 MSI K8N Neo2 Platinum Chipset : nForce3-Ultra

Dette er tester gjort før med min ram......

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
ikke blås penger på en raptor, kjøp deg heller et Soclet 939 og en pakke til med den rammen du har (totalt 2 GiB med ram :dribble: ), eventuelt en 250 GiB disk.

Har 4 x 512 brikker fra twinMOS i pcen min nå, og den går så det griner :thumbup:

Han har jo satt opp s939 med Nforce3. Om raptoren er verdt pengene kan diskuteres... Jeg ville heller valgt Nforce4 HK og en NCQ disk hadde jeg hatt dine behov.

Lenke til kommentar
ikke blås penger på en raptor, kjøp deg heller et Soclet 939 og en pakke til med den rammen du har (totalt 2 GiB med ram :dribble: ), eventuelt en 250 GiB disk.

Har 4 x 512 brikker fra twinMOS i pcen min nå, og den går så det griner  :thumbup:

Han har jo satt opp s939 med Nforce3. Om raptoren er verdt pengene kan diskuteres... Jeg ville heller valgt Nforce4 HK og en NCQ disk hadde jeg hatt dine behov.

Kunne ikke sagt meg mer enig...

Lenke til kommentar
Kjøp 72 GB versjonen av raptor'n - den yter best, men husk at den også bråker mer ;)

Det stemmer vel ikke helt i de testen jeg har sett så er det 36gb versjonen som bråker mest. Nå har jeg selv 74gb'en og den bråker kun under oppstart (os disk), den skal også være kjøligere en 36gb versjonen hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

To 7200 rpm-disker i RAID0 vil allikevel være raskere enn Raptor, og vil tilby myyyye mer lagringsplass.

nForce4 burde egentlig være veien å gå, men siden han har et kremkort av et AGP-kort, er det kanskje uaktuelt.

Siden du allikevel kjøper hardware (HK, RAM, mus el) er OEM-OS definitivt veien å gå. Du får da OS til ca. halve prisen. F.eks dette (100 spenn billigere enn engelsk-utgaven).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Har 4 x 512 brikker fra twinMOS i pcen min nå, og den går så det griner  :thumbup:

Kunne ikke sagt meg mer enig...

Hvis han skal ha nforce 4 må han kjøpe nytt pci express grafikkort, noe som er litt dumt når han har ett agp xt pe grafikkort fra før.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke akktuelt med nytt skjermkort nå siden dette er nytt kort :D

Jeg vil gjerne ha et konkret svar her ^^

Jeg har to harddisker :

Western Digital Caviar 8 MB , 7200 Rpm 80 gb og Western Digital Caviar 8 mb , 7200 rpm 200 gb

Jeg har tenkt til å selge :

CPU med vifte

Hovedkort

512 ram brikken

PSU 330 Watt

Kabinett

80 gigen

Derfor vil jeg gjerne ha ny harddisk slik at OS og spill ligger på raptoren og resten blir lagret på 200 gigen

Denne OEM-OS er det noe form for annderledes en vanlig Windows Xp Pro ?

Lenke til kommentar

Har 4 x 512 brikker fra twinMOS i pcen min nå, og den går så det griner :thumbup:

RAM er ikke alt. Kommer aldri til å bruke mye mer enn 1GB uansett. Lave timings derimot er noe å satse på.

Lenke til kommentar

bump !

Er du sikker på at dette hovedkortet ikke begynner å fukke med de 4 twinmos brikkene ?

Når jeg kjøper Venice så kan jeg ha dobble channel x 2 ikke sant ?

er det vannskelig å "enable" ?

Hittil så ser det slikt ut :

AMD 64 3800+ "Venice"

Western Digital Rapoter 10000 rpm 74 gb

ASUS A8V Deluxe/WIFI-g

Windows Xp Pro OEM-OS

Twinmos Dobbel Pakken

Noe mer ?

Lenke til kommentar

Jeg har det hovedkortet selv, men bruker 4*512 mb ocz ram. du kan kjøre dual channel med 4 ram brikker ja, blir automatisk med 2 eller 4 brikker.

i bios memory settings må du sette:

MEMCLK MODE: til [LIMIT] 2:1

&

2T [ENABLED]

hvis du skal bruke 4 brikker ram.

Du vil miste en del poeng i benchmarks når du bruker 2T men i spill er det bedre pga mengden med ram. btw det finnes ingen amd hk som lar deg kjøre 4 minnebrikker i 1T

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

ett råd; ikke kjøp hovedkort med VIA chipset.

Da må du bytte hovedkort om du har tenkt å oppgradere til 64 X2 cpu.

Nforce3 og 4 greier dette med bios oppgradering.

Men for å være helt ærlig, så hadde jeg solgt det XT PE AGP kortet, og kjøpt meg ett PCI-E kort, og godt opp på Nforce4 kort fra Asus eller DFI.

Når det gjelder disker, så bør du vurdere 250/300gb maxtor disker med 16mb cache, i tester har disse omtrent vært på nivå med raptor disker.

Har selv 4x 250 med 16mb cache, og er kjempe fornøyd. (har prøvd raptor i pc`en min også, og forskjellen var overhodet ikke merkbar).

Hviss du vil ha enda bedre ytelse; 2x250 gb maxtor 16mb cache i raid0. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg driver en del med photoshop osv også så er vel greit med 2 gb ram ^^

Du er sikker på at mine twinmos brikker er gode nok ? Jeg har hørt det er veldig bra for prisen ivhertfall....

ocz ram kan du gi meg link så jeg kan se dem ?

Lenke til kommentar
ett råd; ikke kjøp hovedkort med VIA chipset.

Da må du bytte hovedkort om du har tenkt å oppgradere til 64 X2 cpu.

Nforce3 og 4 greier dette med bios oppgradering.

Men for å være helt ærlig, så hadde jeg solgt det XT PE AGP kortet, og kjøpt meg ett PCI-E kort, og godt opp på Nforce4 kort fra Asus eller DFI.

Når det gjelder disker, så bør du vurdere 250/300gb maxtor disker med 16mb cache, i tester har disse omtrent vært på nivå med raptor disker.

Har selv 4x 250 med 16mb cache, og er kjempe fornøyd. (har prøvd raptor i pc`en min også, og forskjellen var overhodet ikke merkbar).

Hviss du vil ha enda bedre ytelse; 2x250 gb maxtor 16mb cache i raid0. :thumbup:

Hehe men det kommer ikke på tale at jeg gjør det :D

Jeg liker best agp anyways selv om det kanskje ikke er fremtidsrettet.

Hva er forskjellen på PCI , PCI - Express og AGP ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...