Gå til innhold

løsning på engelsk tastatur!

immy

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti denne problem stillingen før det med engelsk tastatur? har nettop kjøpt meg en sinnsyk rå sony vaio og vært i kontroll panelet og gjort om tastatur til norsk! men fortsatt så glemmer man hvor de forskjellige tastene befinner seg, har noen en smart løsning på denne problemstillingen? har hørt at det finnes klistre lapper for tastatur? har noen vært borti sånt, er det bra? det ødelegger vel ikke tastene? hvor får man eventuelt kjøpt sånt?

hva mener forum folket om sony vaio, må si at den nye typen skjerm som sony har er helt sinnsyk bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem jeg kom borti angående norsk/engelsk/amerikansk tastatur er at det er ikke nok å bare bytte lapper på tastene. '<' '>' knappen på norske tastaturer finnes ikke på de engelske. Ved bytte av tastaturoppsett blir disse _borte_.. Engelske venstre shift knapper er mye større :)

I tillegg bytter noen av knappene plass. Synes dette var iriterende så jeg kjøpte et norsk tastatur til min X40, kjøpt i USA.

Lenke til kommentar

Har vanskelig for å tro at < > forsvinner, hvordan skulle da engelske brukere kunne kode PHP, ASP, HTML osv? Mener å ha lagt merke til at disse ikke er på samme knapp på engelske tastatur, og at du finner < en plass til høyre for m, og > to plasser til høyre for m-tasten (begge er shift-taster).

PS: leste en artikkel om noen som solgte tastatur helt uten skrift på, fordi de mente at folk som brukte 'blanke' tastatur ville skrive mye raskere på disse enn på vanlige tastatur når de lærte seg hvor tastene var, og ikke trengte å se på tastene lenger... noe å tenke på?

Lenke til kommentar

Vet bare at jeg måtte bytte til engelsk tastatur (alt-shift) for å få skrevet disse tegnene. Har prøvd alle kombinasjoner av taster, og de finnes ikke...

Man får selvsagt tilgang til de når man bruker engelsk oppsett på tastaturet.

Kan godt hende at man har mulighet til å skrive disse via ascii koder etc, men det har jeg ikke testet...

Norske tastaturer har (uten windows og aplikasjon + media etc knapper 101 taster (større return knapp (over to rader) og mindre venstre shift), mens engelske har 102 taster (enter knappen på en rad, men bredere)

Endret av WildEye
Lenke til kommentar

Min løsning på en PC med fransk tastatur: Blanko og tusj. Det er altså bare å skrive det norske oppå tasten. Ingenting ødelegges. Den eneste forskjellen på forskjellige lands tastaturer er faktisk bare lakken oppå tastene. Alt det tekniske under tastene er helt identisk. Det er derfor PCen ikke selv finner ut om tastaturet er norsk eller ikke, men du må sette det opp i innstallasjonen av windows eller andre OS.

Edit: Hvordan finne ut hva som er hva? Søk på "keyboard", og "tastatur" på google og finn bilder som er store nok til at du ser mønsteret på hver enkelt tast.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Har vanskelig for å tro at < > forsvinner, hvordan skulle da engelske brukere kunne kode PHP, ASP, HTML osv? Mener å ha lagt merke til at disse ikke er på samme knapp på engelske tastatur, og at du finner < en plass til høyre for m, og > to plasser til høyre for m-tasten (begge er shift-taster).

Akkurat, og når du bytter tastaturoppsett til norsk legges disse til en tast som på engelske tastaturer ikke eksisterer. Ergo, de forsvinner. På norsk tastatur ligger disse tegnene på tasten mellom venstre shift og z. Så hvis det ikke er en tast der på det egnelske tastaturet...

Lenke til kommentar

Jaja, hvis man bruker de tastene mye sp kan det sikkert bli plagsomt, men hvis man bruker de skjelden så går det sikkert greit å bruke Alt-60 og Alt-62 for å få frem tegnene. (Hold inne Alt-tasten og trykk 60 eller 62 på det numeriske tastaturet). Hvis det er vanskelig å huske så kan du sikkert skrive det på en liten lapp og tape det til tastaturet.

Lenke til kommentar

Akkurat, og når du bytter tastaturoppsett til norsk legges disse til en tast som på engelske tastaturer ikke eksisterer. Ergo, de forsvinner. På norsk tastatur ligger disse tegnene på tasten mellom venstre shift og z. Så hvis det ikke er en tast der på det egnelske tastaturet...

Jeg sitter med engelsk tastatur og kan bekrefte dette.

Det er ingen taster mellom left shift og Z.

Hadde vært fint om noen kunne finne alt+ koder for disse tegnene.

Lenke til kommentar

Har vore bort i samme problemet sjøl. Løysinga mi vart å søle øl på tastaturet, og deretter kjøpe nytt norsk (til stiv pris) synd du ikkje får norsk vaio :hrm:

Du kan no alltids fjerne all merking på tastaturet, og ende opp med übergeek laptoppen "das laptop" :tease:

Lenke til kommentar

Her er det snakk om en Laptop.

På en gammel HP med Win XP sitter <> mellom mellomromstasten og alt-tasten (til venstre). Slår jeg over til engelsk tastatur flytter disse seg til shift-komma og shift-punktum (til høyre for m). Løsning med lakk og tusj for å endre tegnet på toppen av tastaturet er en billig og praktisk løsning. Det gå sikkert an å kjøpe klebebokstaver i en bokhandel eller lignende for å gjøre det penere.

Lenke til kommentar

OOoooh! Meina du det? Så ej regna med at en Toshiba portege m200 med 12" skjerm ikkje e en laptop då, det var trossalt den ej bytta tastatur på, beklager at ej ikkje visste bedre. :thumbup: Ej skreiv no attpåtil "das laptop" då mann, ikkje "das keyboard" eller "das tastatur für die stasjonære komputer" :tease:

Endret av krisealv
Lenke til kommentar

På en gammel HP med Win XP sitter <> mellom mellomromstasten og alt-tasten (til venstre). Slår jeg over til engelsk tastatur flytter disse seg til shift-komma og shift-punktum (til høyre for m). Løsning med lakk og tusj for å endre tegnet på toppen av tastaturet er en billig og praktisk løsning. Det gå sikkert an å kjøpe klebebokstaver i en bokhandel eller lignende for å gjøre det penere.

Problemet er ikke å bruke Norsk tastatur med engelsk oppsett, men Engelsk tastatur med norsk oppsett.

Knappen <> på norske tastaturer finnes ikke på engelske tastaturer. Hjelper ikke å merke den annerledes når den ikke er fysisk.

Lenke til kommentar

Simen1:

Linjen til amerikansk desktop tastatur er ikke helt riktig... for stor enterknapp og @ er på feil sted... denne skal være på shift-2...

Løsningen for å få det til perfekt (anser ikke bruk av alt-##(#) eller bruk av skjerm tastatur å være det) er å skifte tastatur til norsk modell. Har gjort dette på min thinkpad X40. Kosta ca tusen kr.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har kommet dit i am. engel. og japanske tastatur. Bruker dem uten problem. Alt handler om vane.Japansk er litt verre :) men ingen umulighet. Gå inn på contr panel og skift t norsk layout så "husk/pugg" norsk layout og begynne å skrive etter hukommelse. Alle som har litt tid og hukummelse kan bli vant til det. Hvilken Vaio modell gjelder det?

Håper det ordener seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...