Hefla Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Har en Hawking HWR54G Rev. M router med en Hi-Gain 6dBi Omni-Directional antenne koblet til. Problemet mitt er at på pcene mine så går hastigheten og signalstyrken veldig opp og ned. Hastigheten varierer mellom 1 og 54 Mbit og signalstyrket varierer mellom utmerket og svakt. Frem til i det siste har det ligget stabilt på 54mbit og sterkt signal. Har oppgradert fw, byttet router, byttet antenne, men ingen ting hjelper! Routeren er plassert i 3. etg og pcene i 1. Noen som kan tenke seg til noen løsning? Blir snart gal! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Kan virke som du har en støykilde i nærheten. Har du prøvd å bytte kanal på routeren? Hvis ikke, prøv først kanal 1, 6 og 11. Antennene bør også være justert mer eller mindre horisontalt både på router og PC'er, siden dekningen skal være vertikal. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Har prøvd diverse kanaler, men virker ikke som noen av dem hjelper... Har tatt to bilder fra netstumbler... Mitt nett er flateland, noen som kan forklare hva jeg kan lese ut fra tallene? Oppe ved routeren Nede ved pcen min Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Hva er det du lurer på? Tallene, ikonene? Ut fra skjermbildene har du brukbart signal både oppe og nede i det øyeblikket skjermdumpene ble gjort, men det sier ikke så mye hvis signalkvaliteten/-styrken svinger. Hva slags klientkort brukes nede? Det er ikke bare andre nettverk som kan være støykilder. Mikrobølgeovner, trådløse telefoner, audio-/videosendere osv. er også vanlige støykilder. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Hva er det du lurer på? Tallene, ikonene? Ut fra skjermbildene har du brukbart signal både oppe og nede i det øyeblikket skjermdumpene ble gjort, men det sier ikke så mye hvis signalkvaliteten/-styrken svinger. Hva slags klientkort brukes nede? Det er ikke bare andre nettverk som kan være støykilder. Mikrobølgeovner, trådløse telefoner, audio-/videosendere osv. er også vanlige støykilder. Var tallene jeg lurte på... Vet ikke helt hva som er bra og dårlig av snr osv Nede bruker jeg Hawking PCI kort og Jeg har en centrino med Intels kort. Har vel konkludert med at det er pga naboene som har fått seg trådløst nett at det har startet å falle ut og miste signal... Har kjøpt meg en WRT54G som jeg har fixet fw på, kjører på full styrke! Håper at jeg klarer å kjøre over det som er av nett i nærheten Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Du får en forklaring på tallene/verdiene hvis du trykker på Help, User Interface og List View. Hvis ikke du finner ut av hva som forstyrrer nettverket, så kan du alltids gå over til 802.11a-standarden. Ikke mange private som bruker denne, og man unngår det meste av andre støykilder som bruker 2,4 GHz-båndet. Har du justert antennen på PCI-kortet horisontalt også? Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Du får en forklaring på tallene/verdiene hvis du trykker på Help, User Interface og List View. Hvis ikke du finner ut av hva som forstyrrer nettverket, så kan du alltids gå over til 802.11a-standarden. Ikke mange private som bruker denne, og man unngår det meste av andre støykilder som bruker 2,4 GHz-båndet. Har du justert antennen på PCI-kortet horisontalt også? Har vurdert det, men leste et sted at trådløse telefoner ligger i det spekteret... blir jo ikke så mye bedre når vi har 5 trådløse som skal lage krøll. Justerte antennene, men føler ikke at det gjorde så mye utslag. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Kan godt hende at når din Centrino-PC er koblet opp, så skaper nettopp denne PCen krøll..jeg aner egentlig ikke hvorfor men hvis du titter på dagens routere, så er de nesten reklamert "Centrino kompatibel" En annen kilde til problemet kan være at hvis du kjører Mixed Modes (B og G standard samtidig oppmott routeren) så skapes det krøll. Mixed Mode minimerer hastigheten enormt iblant..kanskje såpass mye til at maskinene detter ut av nettverket. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Kan godt hende at når din Centrino-PC er koblet opp, så skaper nettopp denne PCen krøll..jeg aner egentlig ikke hvorfor men hvis du titter på dagens routere, så er de nesten reklamert "Centrino kompatibel" En annen kilde til problemet kan være at hvis du kjører Mixed Modes (B og G standard samtidig oppmott routeren) så skapes det krøll. Mixed Mode minimerer hastigheten enormt iblant..kanskje såpass mye til at maskinene detter ut av nettverket. Skjønner ikke at det kan være centrinoen, det har jo funket helt siden nyttår og jeg har hatt den hele tiden... Kjører også kun g-mode... Kan justeringer i de litt mer avaneserte greiene gjøre noe godt? Beacon Interval, DTIM Interval, Fragmentation Threshold, RTS Threshold osv Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Har vurdert det, men leste et sted at trådløse telefoner ligger i det spekteret... blir jo ikke så mye bedre når vi har 5 trådløse som skal lage krøll. Trådløse telefoner m.m. ligger normalt i 2,4 GHz-båndet, sammen med 802.11b/g. 802.11a bruker 5 GHz-båndet. Les mer om dette her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå