Gå til innhold

IKT hva skjer der egentligt?


^aM^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innholdet i ikt-driftsfag er totalt ubrukelig om man tror at man skal kunne drifte datasystemet når man er ferdig. Man lærer nok til å greie en supportjobb.

 

Personlig lærte jeg veldig mye mens jeg gikk på ikt-driftsfag, men da ting som ikke har noe læreplanen å gjøre, jeg satt for det meste og progget siden jeg kunne det meste fra før uansett.

Det positive er jo selvsagt at man kan bli lærling, og jeg kan jo si meg godt fornøyd med lærlingetiden min hos Hardware til nå.

 

Så skal du gå ikt-driftsfag så bør man prøve å gjøre det beste av det og finne seg noe å jobbe med utover læreplanen.

Lenke til kommentar

Jeg mener dette varierer litt fra skole til skole. Har sett alt fra dager kun med CS til undervisning hvor man kjører 3-4 maskiner samtidig i VMware(Med tilhørende oppgaver).

 

Det er veldig tynt materiell i IKT pensumet så mye er opp til læreren, dessverre så er det slik at de fleste lærere helst vil gjøre minst mulig utover det som er påkrevd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IKT-Driftsfag er slact om man vil det skal være det. Det kan virke som om det er lite utfordringer, men så kommer det en større utfordring som veier opp.

Så jeg er godt fornøyd med IKT og lærling og alt.

 

Lurer på om jeg skal gå videre på skole etterpå. NTNU kanskje, men da må jeg sikkert ha allmenn påbygning? Eller er det kanskje sånn at jeg kan gå hva som helst på høyskole, men uten allmenfagene så får jeg ikke ta eksamen?

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått VK1 IKT, og er lærling nå (begynner på 2. året i august). Dette er jo egentlig knall i forhold til det jeg trodde det var! Jeg lærer noe nytt nesten hver dag, jeg tjener penger, og jeg har et godt grunnlag til videre utdanning.

 

Jeg kommer selvfølgelig til å ta allmenfaglig påbygning etter jeg er ferdig med læra. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i militæret ennå, men det finner jeg vel ut så fort jeg kommer dit.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen forklare litt bedre hva ikt er liksom? Er det sånn at man lærer å bruke sånn som f.eks linux og word, elns? Og når man har tatt ikt, hva gjør man etterpå da, går man høyskole, hvilke jobber kan man få osv. Og hva er almenn påbygging og forkurs? Og hvor gode karakterer må man ha, hvem passer dette for? Jeg er atså bare 14 år, så må nok inn med teskje. :hm:

Noen vil kansje si det er litt tidlig og lure på hva man skal gjøre etter 10 før man begynner i 9, men er vel bedre å gjøre det for tidlig en for seint.

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle meg om man må ta noe skole etter dette, og hvilke jobber man får hvis man ikke går mer på skole etter dette. Det går vel ann og si sånn ca hvilken gjennomsnitskarakter, varierer vel, men så jeg ikke stresser med å få 5,5 og bare trenger 4,5 elns. :p

Lenke til kommentar

ang. jobb og utdanning etterpå:

du kan bli ganske mye med den utdanningen, men de fleste vil ha folk med høyere utdannelse enn IKT, men systemadministrator på mellomstore bedrifter bruker vel gjerne de med lav utdanning

 

det du bør satse på er f.eks mastergrad innen for noe innen IT, det hjelper mye når du skal søke jobb

Lenke til kommentar

<-- Autorisert IT-vaktmester.

 

Etter endt læretid, så får du som oftest ikke jobb hvis du ikke er heldig og har hatt læreitden i en bedrift som ønsker å ansette deg etterpå.

 

IKT handler hovedsaklig om DRIFT (Det er kanskje derfor det heter IKT-Driftsfag? ;P). Det vil i korte trekk si at du kan jobbe med drift av alt fra små maskinparker, til å jobbe med serverdrift eller nettverksdrift.

 

Om du får deg jobb er som sagt en annen sak.

Lenke til kommentar

VK1 IKT-Driftsfag er det du selv gjør det til, det er hvertfall min oppfatning. Hvis du kommer dit med en innstilling om det dette kommer til å bli et enkelt og slapt år så blir det det. Selvfølgelig er det ikke allverdens man kan lære på et år, man lærer grunnlegende vedlikehold og kontorstøtte. Som darkness| så fint sa det, men blir IT-vaktmester. Men hvis du behersker det du lærer er det sannsynligvis mulighet til å gjøre ting utenom lærerplanen, f.eks Linux.

Det jeg gikk hadde vi Java-programmering som valgfag. Java var nytt for meg og det var et fag jeg syntes var spennende, så det ble mye programmering.

 

I hovedsak er VK1 IKT-Driftsfag delt opp i 4 deler: Programvare, Maskinvare, Nettverk og Kommunikasjon

 

I vår klasse var programvare i hovedsak Office. 50% Word, 40% Exel og 10% Powerpoint og Access. Noe som ble kjedelig i lengden.

 

Maskinvare gikk ut på grunnlegende kunnskap om oppbygningen av en pc og komponentene.

 

Nettverk var mye om OSI modellene og hvordan et nettverk fungerer. Mye kjedelig pugging, men lærte faktisk en del om ting jeg ikke viste fra før av. Konfigurasjon og vedlikehold av server gikk både under nettverk og programvare.

 

Kommunikasjon var et fag jeg syntes var meget kjedelig. Men det kan ha litt med læreren vi hadde. Gikk ut på å lage en mappe oppgave om et tema og presentere det for klassen. Men var litt lærerikt og øve på å holde foredrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...