Gå til innhold

Hjelp til klokking av 3200+ Winchester

Anbefalte innlegg

Kan nokken hjelpe meg med å overklokke min 3200+ Winchester (AMD Athlon 64 3200+ 2,00 Ghz), kva endringar eg skal gjere på HT, HTT, Voltage osv... ???

Eg har lyst å klokke den opp til 2,2 ghz (3500+), eventuelt 2,4 ghz (3800+), ikkje noko lenger foreløpig...

Eg har berre boxed kjøler btw, men det skal vell funke å klokke litt likevell! :p

Endret av Simon88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2,2 Ghz burde være aldeles uproblematisk dersom du har RAM til det :)

Kjører selv 2350 Mhz (HTT 235, vcore 1,45v HTx4) mens jeg venter på nytt waterchill sett. Med stock kjøleren får jeg 37 grader under load.

Denne tråden burde hjelpe deg et stykke på vei:

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=412542

Hvilket hovedkort har du?

edit> 2220 Mhz med dual channel minne gir meg forresten 4337 PCMark/04

edit> http://service.futuremark.com/compare?pcm04=2994861

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Ja, eg har klokka opp til 2,2 Ghz, gjekk fint. Men eg syns temperaturen er for høg, ligger på 45-50.. eg har berre Boxed kjøler da..

No køyre eg orginalt 2 Ghz med Cool'n Quite, då ligger tempen rundt 39 C idle, og opp mot 50 full load

Hovudkort: MSI

Eg har 1024 pc3200 DDR ram

I 3DMark05 får eg 3255 i score,,, er dette dårlig?

Lenke til kommentar

Det høres ut som om det kanskje er litt varmt i kabinettet ditt, men en Athlon64 har det ikke direkte vondt om den ligger rundt 50 grader på full load. Du kan alltids vurdere en ny kjøleløsning for kabinettet ditt, f.eks. en ekstra vifte.

K8N Neo2 kortene skal være meget habile overklokkere, om man finner veien rundt bugsene. Først og fremst må du låse AGP til 67 Mhz for at AGP-lock'en skal fungere.

Spesifikasjonene (pc3200) til RAM'en sier desverre lite om overklokkingspotensialet, men det er lov å prøve seg frem :)

3DMark05 er veldig konsentrert om skjermkortet og forteller veldig lite om den øvrige systemytelsen. Uten at jeg vet hvilket skjermkort du har tør jeg si at du ligger greit ann med 3255 poeng. Selv ligger jeg foreløpig under 3000 poeng med mitt Sapphire Radeon x700. Jeg spiller ikke spillene med den råeste grafikken, så der har jeg ingen erfaring å dele, men maskinen min klarer World of Warcraft i 1280x1024 med alle grafikk instillinger på maks (4xAA og 8xAF).

Husk at du også kan overklokke skjermkortet og få noen 3DMarks ekstra ;)

Dersom du vil måle resten av systemytelsen kan PCMark/04 være et bra alternativ.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

gutta gutta gutta..

jeg ligger på 2,5 mhz. på min 3200+ stabilt. og jeg har faktisk satt ned volten får å få lavere temp,. sitter med et dfi lanpartu ut nf-sli hk. og shitty pc 2700 ram. og temp på ca 27 c. nå nårjge skriver. målt med NVMONITOr. det er fest. detta er absolutt en klokke vennlig prossesor. jge sier klokk til det ikke går mer. ligger på foressten på 1,35v detta passer meg ypperlig. hehe

Lenke til kommentar

simvik, det er veldig nice :p Ka du har til kjøing (vifter osv..) ??

Kunne du gjort meg/(oss) ei teneste? Du har vell EVEREST Home Edition?

Gå innpå undermenyen til "Maskinnavn" og deretter "Overclock", og ta eit bilete og legg det ut her :)

Eg legger ved eit bilete av Memory målinga med CPU-Z. Men det går tydeligvis ikkje ann å legge ut bilde i dette innlegget..=/ Så dokke får nøye dokke utan.

FSB:DRAM er CPU/6, skal ikkje den vere 1:1 ellerno?

Lenke til kommentar
skal fikse det så fort som mulig.. men ser nå at volten min ligger på 1,39.. hmm'* men men .. kan ikke kreve så mye.

bruker denne kjøleren..

edit. litt av hvert.

Det å ha så lav spenning på så høy OC er interressant! Hvilke minnebrikke® bruker du? og hvilke timings

Lenke til kommentar
Ja, eg har klokka opp til 2,2 Ghz, gjekk fint. Men eg syns temperaturen er for høg, ligger på 45-50.. eg har berre Boxed kjøler da..

No køyre eg orginalt 2 Ghz med Cool'n Quite, då ligger tempen rundt 39 C idle, og opp mot 50 full load

Hovudkort: MSI

Eg har 1024 pc3200 DDR ram

I 3DMark05 får eg 3255 i score,,, er dette dårlig?

Jeg må si at jeg ikke helt stoler på MSI angående thermistor plassering. man kan leite lenge etter thermistor på et MSI kort. Kan man stole på at CPU temp er korrekt. og HVOR måles MB temp. HVOR er sonden? Det er relevant for alle HK. Man vil gjerne kjøle ned chipsettet passivt osv. :yes:

Lenke til kommentar

når eg skal stille Voltagen til CPU (Vcore), kan eg velge mellom: Auto, +3,3%, +5%, +6,6%, +8%, +10%, +11%, +15%

Den står på Auto som default, og då ligger Vcore'n rundt 1,42-1,43. Vil det då sei om eg f.eks tar +5% at Vcore'n blir 1,5 ca ?

Lenke til kommentar
kan ta det i morgen sorry. men må på jobb nå.. jobber kveld..

da er det morgen. la også til et bilde der jeg hadde den oppe på 2,6mhz. men der lå den ikke stabilt. og det var i tillegg med boxed kjøleren. ser også at tempen på everest og det programmet som følgte med hk et varierer stort.. hmm* tror jeg stoler mest på NVMONITOR.

everest

cpu-z+nv monitor

2600mhz cpu-z + nv monitor

Endret av simvik
Lenke til kommentar

Har en "Winni" 3000 som jeg kjøre stabilt på 2.55 GHz. Kan klare 2.6 men er ustabil der. Dividern på rammen min står på 166 som blir 224 MHz. Ser at simvik kjører den på 166 MHz. Hvis jeg har skjønt det rett vil da cpuen kjøre mye raskere enn minnet. Og i spill kan han merke det. Det er da lurere å klokke ned prosessoren for å få minnet til 1:1. TRenger kanksje ikke klokke så langt ned men da står hverfall minnet og prosessoren likt.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Simvik !:)

Eg får ikkje til å legge ved bilete, derfor skriver eg opp info'en istanfor (dette er når pc'n køyre default, altås ingen oc):

Minne Buss: 166,66 (CPU/12) eg kan vell klokke den heilt opp til 200 utan problem? Eg ser at du Simvik har 166.6 likevell du har overklokka sopass masse...

Chipset egenskaper:

Hovedkort chipset VIA K8T800Pro, AMD Hammer

Minne Tider 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

Command Rate (CR) 2T

SPD minne moduler:

DIMM1 512 Mb PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 @ 200 MHz)

DIMM3: Corsair VS512MB400 512 Mb PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 @ 200 MHz)

Kva burde eg endre på her dersom eg skal OC ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...