Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Nå begynner den glade dagen å nærme seg og vannkjølinga vil snart bli montert. Jeg har lest en del om vannkjøling både på dette forumet og andre steder. Og mange anbefaler å teste systemet utenfor kabinettet/vekke fra delene før du tar det i bruk. Derfor er det med en viss fare at jeg, som en nybegynner innenfor vannkjøling, setter spørsmåltegn ved dette. Derfor spør jeg: Er det virkelig "nødvendig" å teste systemet utenfor kabinettet? Er det bare dumdristig å teste det inne i kabinettet med alle komponente? Problemet jeg ser med å teste systemet utenfor kabinettet er: 1. Det blir vanskelig å montere dem på komponentene igjen når slangene er festet til. (Må eventuelt fjerne slanger for å så sette dem på igjen - og montasje av slanger på blokkene er etter hva jeg har oppfattet der det i 99% av tilfellene oppstår lekasjer(?)) 2. Kabinettet jeg skal benyttet (Lian Li PC-V2000) er bygget slik at en slange må gå gjennom et hull i kabinettet for å nå radiatoren - derfor må jeg enten montere vannkjølinga inne i kabinettet uten komponentene montert eller ta av ledningen på radiator for montering. Etter å ha lest en del tester av vannkjøling på overklokking.no kom jeg over denne testen. Etter hva jeg kunne lese ut av testen ser det ut som om testeren monterte delene inn i kabinettet først og dekket komponentene med papir eller en form for kluter(?) som dette., for å så teste det inne i kabinettet. Testen ga meg ideen om å prøve det samme selv. Altså å montere alt inn i kabinettet og beskytte delene med noe som kan suge opp vannet. Og selvfølgelig overvåke systemet relativt nøye mens testingen foregår - samt stå klar med isopropanol/kondensutdriver og med ekstra mange håndklær/papirservietter. Dette vil selvfølgelig foregå uten at komponentene får noe strøm(kobler ut alt av strømkabler), har bare pumpa tilkoblet 230V i veggen. Er dette bare dumt, eller vil en slik testemåte av vannkjøling være tilstrekkelig/sikker nok? Som tilleggsopplysning: Min erfaring med vannkjøling strekker seg kun til et Corsair-sett jeg kjøpte for et par år siden, så som dere sikkert forstår er jeg ganske så uerfaren på dette området Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Hvis du tester uten at PCen selv kjører, dvs. ikke har strøm, gjør det jo ikke noe om du får vann på kompontenene, så lenge du tørker opp før du starter maskinen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Takk for svaret, det var veldig nyttig. Jeg gikk for å teste alt inne i kabinettet og alt har gått relativt bra til nå. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 så lenge du er trygg på dine egene monteringer så er det 0 problem å starte opp uten å ha testet det på utsiden først.. Lenke til kommentar
smy Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 jeg gidder ikke stress med får alt inn kabnett så sett alt utenfor ser her http://www.home.no/smy/dataromme/IMG_1008.JPG Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg er enig i det sier: Testing utenfor kabinettet viser kun at systemet er tett utenfor kabinettet. Det eneste du egentlig kan teste er at blokker, pumpa og radiatoren er tett. Ferdig montert i kabinettet er blokkene og slanger i spenn slik at eventuelle svakheter kan lekke på tross av at de var tette tidligere. Dersom en slik test skulle gjøres skikkelig vitenskapelig burde man Teste ferdig montert i kabinettet Bruke varm væske Ublandet frostvæske siden det er mer "smette" Dra og riste i slanger og koblinger Stenge innløpet til tanken i noen sekunder for å få max trykk En slik behandling burde simulere de faktiske påkjenningene som systemet skal tåle med god margin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå