Gå til innhold

Testing av vannkjøling - utenfor kabinettet?

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Nå begynner den glade dagen å nærme seg og vannkjølinga vil snart bli montert. Jeg har lest en del om vannkjøling både på dette forumet og andre steder. Og mange anbefaler å teste systemet utenfor kabinettet/vekke fra delene før du tar det i bruk. Derfor er det med en viss fare at jeg, som en nybegynner innenfor vannkjøling, setter spørsmåltegn ved dette.

Derfor spør jeg:

Er det virkelig "nødvendig" å teste systemet utenfor kabinettet? Er det bare dumdristig å teste det inne i kabinettet med alle komponente?

Problemet jeg ser med å teste systemet utenfor kabinettet er:

1. Det blir vanskelig å montere dem på komponentene igjen når slangene er festet til. (Må eventuelt fjerne slanger for å så sette dem på igjen - og montasje av slanger på blokkene er etter hva jeg har oppfattet der det i 99% av tilfellene oppstår lekasjer(?))

2. Kabinettet jeg skal benyttet (Lian Li PC-V2000) er bygget slik at en slange må gå gjennom et hull i kabinettet for å nå radiatoren - derfor må jeg enten montere vannkjølinga inne i kabinettet uten komponentene montert eller ta av ledningen på radiator for montering.

Etter å ha lest en del tester av vannkjøling på overklokking.no kom jeg over denne testen. Etter hva jeg kunne lese ut av testen ser det ut som om testeren monterte delene inn i kabinettet først og dekket komponentene med papir eller en form for kluter(?) som dette., for å så teste det inne i kabinettet.

Testen ga meg ideen om å prøve det samme selv. Altså å montere alt inn i kabinettet og beskytte delene med noe som kan suge opp vannet. Og selvfølgelig overvåke systemet relativt nøye mens testingen foregår - samt stå klar med isopropanol/kondensutdriver og med ekstra mange håndklær/papirservietter. Dette vil selvfølgelig foregå uten at komponentene får noe strøm(kobler ut alt av strømkabler), har bare pumpa tilkoblet 230V i veggen. Er dette bare dumt, eller vil en slik testemåte av vannkjøling være tilstrekkelig/sikker nok?

Som tilleggsopplysning: Min erfaring med vannkjøling strekker seg kun til et Corsair-sett jeg kjøpte for et par år siden, så som dere sikkert forstår er jeg ganske så uerfaren på dette området :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Takk for svaret, det var veldig nyttig. Jeg gikk for å teste alt inne i kabinettet og alt har gått relativt bra til nå.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det sier: Testing utenfor kabinettet viser kun at systemet er tett utenfor kabinettet. Det eneste du egentlig kan teste er at blokker, pumpa og radiatoren er tett. Ferdig montert i kabinettet er blokkene og slanger i spenn slik at eventuelle svakheter kan lekke på tross av at de var tette tidligere.

Dersom en slik test skulle gjøres skikkelig vitenskapelig burde man

• Teste ferdig montert i kabinettet
  • Bruke varm væske
  • Ublandet frostvæske siden det er mer "smette"
  • Dra og riste i slanger og koblinger
  • Stenge innløpet til tanken i noen sekunder for å få max trykk

En slik behandling burde simulere de faktiske påkjenningene som systemet skal tåle med god margin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...