leica Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Har nettopp kjøpt meg ett UV filter (type Hama til rundt 350 kr) til mitt Nikon D70. Kan dette filteret på noen som helst måte forverre bildekvaliteten? Eller vil den bli lik eller bedre? Jeg har først og fremst kjøpt filteret for å beskytte linsen, men det vil jo være litt kjedelig om den skulle gi negativt utslag på billedkvaliteten. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Kommer an på hvilken modell filter du har kjøpt og til hvilket objektiv. Endret 14. juni 2005 av photoguy Lenke til kommentar
leica Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Kommer an på hvilken modell filter du har kjøpt og til hvilket objektiv. Standard kitet til Hama, og til 18-70kit linsa til D70. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg bruker Hama UV filter til beskyttelse på mitt Canon objektiv: EF 200mm f/2.8L II USM Sto klistrelapp på esken at det var Hoya som prduserte dem og da burde det være bra. Filteret er 72mm og var nedsatt fra 800kr til 400kr og så til 200kr i en fotobutikk som skulle legges ned. Bildekvaliteten blir ikke dårligere med dette Hama-filteret på, så du kan nok trygt bruke fileret ditt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 På de billige UV filtrene kan man få uønskede lysreflekser da filteret gjerne ikke er multicoated like godt på begge sider. Skal man begrense denne effekten til et minimum, anbefales et Hoya Super HMC eller HTMC filter. Disse ligger vel på 4-500 kroner for 67mm som brukes av Nikon sitt AF18-70 DX. Klarer du deg med et nøytralfilter (kun ren beskyttelse av linsen), så er vel Nikon sitt NC 67 det beste. Koster 5-600 kroner. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Afseth! har hørt at det lønner seg å IKKE bruke uv filter inne, stemmer dette? Per Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Afseth! har hørt at det lønner seg å IKKE bruke uv filter inne, stemmer dette? Har ikke hørt noe om det selv... bruker de inne også jeg, for å beskytte linsene for støv og annet smuss som må pusses bort (når man pusser linsen, så sliter også det litt). Lenke til kommentar
PT Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Bruker selv UV-filter på et D70-kamera, og fant for noen måneder siden ut at det sikkert var den beste invisteringen til kameraet. Noen hadde lagt et par briller i bunnen av kameravesken. Noen klarte da også å legge kameraet nedi vesken uten lokket på objektivet. Personen med vesken snublet og vesken traff bakken. UV-filteret var helt knust, mens objektivet ikke hadde fått en skramme. Heldig? I think so Har ikke merket noe dårligere kvalitet. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Afseth! har hørt at det lønner seg å IKKE bruke uv filter inne, stemmer dette? Har ikke hørt noe om det selv... bruker de inne også jeg, for å beskytte linsene for støv og annet smuss som må pusses bort (når man pusser linsen, så sliter også det litt). ok, takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå