Gå til innhold

IP-telefoni

Anbefalte innlegg

Får vel påpeke et par feil/mangler jeg også da...

Håper artikkelen blir oppdatert en del basert på tilbakemeldingene fra forum brukerne!

Telefon-til-telefon

Ved hjelp av gatewayer kan man ringe til en hvilken som helst annen telefon. Man må ringe et spesifikt nummer for å bruke slike tjenester, og forbindelsen blir satt over til et IP-basert nettverk. Slike samtaler er gjerne rimelige enn vanlige telefonsamtaler til utlandet.

Ringe et spesifikt nummer? Man ringer da bare nummeret til den man skal ha tak i akkurat som ved vanlig analog/isdn/mobil telefoni.

Man kan ikke uten videre benytte eksisterende telefonutstyr, som f.eks. ISDN-telefoner.

Dette bør vel strengt tatt utdypes noe, de fleste ip-telefoni leverandører leverer jo med et adapter som gjør at man kan bruke vanlige analoge telefoner. Det er forresten ikke noe problem å koble til flere analoge telefoner på en adapter utgang vha en splitter.

Endret av nåvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler folk å holde seg langt unna Skype som er en proprietær "standard" laget av folk som står bak en rekke tvilsom spyware/malware, men heller bruke VoIP-programmer som støtter åpne standarder som SIP. F.eks. kombinasjonen Windows Messenger 5.1 og iptel.org (SIP-tjeneste) er helt gratis og fungerer glimrende.

Sjekk denne guiden for å komme igang:

http://www.iptel.org/ietf55/use_msn.html

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Kan hende artikkelen holder dårlig mål slik enkelte her hevder, men jeg syntes den var ganske informativ.

Ganske utfyllende innføring, og mye forskjellige firma og løsninger å kikke nærmere på. Synes løsninger hvor en er uavhengig av å kjøre PC er det beste. Har ikke prøvd IP apparater eller skype ennå for den saksskyld.

Enig i at det bør testes litt, slik at vi som leser slike artikler som dette kan slippe unna litt av den drittjobben. :roll:

Lenke til kommentar
Synes dette var en faglig dårlig artikkel. Svarte ikke på noen spørsmål ang. IP-telefoni, tok bare opp svada, og hadde helt feil vinkling. Dette er det dårligste jeg har lest på hw.no noen gang.

Veldig enig.

Masse svada, lite om praktisk bruk.

Akkurat hvordan samtalene blir rutet gjennom systemet og hva alle de ulike komponentene heter er vel revnende likegyldig for de aller aller fleste? De som interesserer seg for slikt kan det sannsynligvis bedre fra før enn artikkelforfatteren også.

Hva med å nevne flere av de ledende ip-telefonileverandørene, samt å inkludere de billigste, som ip24 og televoip. Hva skiller disse fra telio f.eks?

Alt i alt, alt for lite om praktisk bruk.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler folk å holde seg langt unna Skype som er en proprietær "standard" laget av folk som står bak en rekke tvilsom spyware/malware, men heller bruke VoIP-programmer som støtter åpne standarder som SIP.  F.eks. kombinasjonen Windows Messenger 5.1 og iptel.org (SIP-tjeneste) er helt gratis og fungerer glimrende.

Sjekk denne guiden for å komme igang:

http://www.iptel.org/ietf55/use_msn.html

:thumbup:

Windows Messenger 5.1:

Hvorfor kommer ikke forslag / mulighet til nedlastning gjennom Windows Update (i Windows XP Prof. SP2) av nyere versjoner. Den jeg kan se på systemet er versjon:

4.7 (4.7.3001)

Har aldri giddet å prøve det. Men er det avhengig av tilsvarende Passport registrering som med MSN Messenger? Hvordan funger registrering og pålogging, er det noe særegent i forhold til MSN Messenger?

Selv om en ikke bruker et program så er det greit å ha sikre og trygge programmer på et system. Er det fornuftig å oppdatere et program som dette som en aldri bruker? Er det fornuftig å beholde 4.7 versjonen som følger med Windows fordi den er mer utprøvd og bedre patch'et, eller kan det hende at 5.1 versjonen har bedre sikkerhet fordi ting er lappet på der? Hvordan er ståa med akkurat dette programmet? At nyere versjoner har ekstra (kanskje bedre) funksjoner sier seg selv.

At det for mange, mange måneder siden var et sikkerhetsproblem med Messenger tjenesten har jeg allerede notert meg.

EDIT: Forresten, er det ikke SIP protokollen Skype også benytter da? Nå ble jeg forvirret.

Kikket også litt på linken din om: "How to use MSN Messenger with SIP"

Passord og brukerkonto med denne "SIP"-bruken er vel helt utenfor Microsofts servere da. Vanlig bruk av Messenger krever kanskje passport registrering, eller?

Endret av G
Lenke til kommentar
Fungerer ikke versjoner av MSN Messenger etter 5.1 da? F.eks den nåværende 7.0? Denne må da være mye sikrere og mer stabil enn tidligere versjoner.

Windows Messenger og MSN Messenger er to forskjellige chat'te programmer.

Det er rot til mye forvirring da de har veldig like navn. Windows Messenger er mye mer, og helst bare brukt av bedrifter. Det er bedrifter som er målgruppen også i utgangspunktet, og/eller at det er bedrifter som har krevd en sånn løsning av Microsoft.

MSN messenger er for hvermandsen. Liker GAIM jeg, men det har lite med VOIP å gjøre.

Nye versjoner av programmer er ikke nødvendigvis alltid bedre på sikkerhet da nye feil kan gjøre seg gjeldende fordi programmereren (eller heter det programmøren?) ikke er flink nok eller eventuellt slurvete (eller p.- verktøyet hans er dårlig). Det er heller ikke sikkert at nye versjoner har noe annet en ny funksjonalitet å by på, og det hjelper heller lite på sikkerheten.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fungerer ikke versjoner av MSN Messenger etter 5.1 da? F.eks den nåværende 7.0? Denne må da være mye sikrere og mer stabil enn tidligere versjoner.

Windows Messenger og MSN Messenger er to forskjellige chat'te programmer.

Det er rot til mye forvirring da de veldig like navn. Windows Messenger er mye mer, og helst bare brukt av bedrifter. Det er bedrifter som er målgruppen også i utgangspunktet, og/eller at det er bedrifter som har krevd en sånn løsning av Microsoft.

MSN messenger er for hvermandsen. Liker GAIM jeg, men det har lite med VOIP å gjøre.

Ok, I see!

Lenke til kommentar
En PBX-svitsj har en oversikt (mapping av telefonnummer mot IP-adresser) over hvilke telefonnummer som tilhører hvilken IP-adresse, og sender pakken videre til en IP-klient. IP-klienten er en PBX-svitsj i den andre enden.

Jeg var nå hellig overbevist over at telefonnummer ikke var tilknyttet IP-adresser. Hvis ikke, har isåfall alle bredbåndskunder med ip-telefoni faste ip-adresser? Jeg vet også fra tidligere arbeidsgiver hvor jeg var med på utskifting til IP-telefoni (mot PBX). IP-adressene på telefonene hadde absolutt ingenting å si, da PBX'n identifiserte nummerne mot et PN?-nummer.

IP-adressene er ganske så uviktig ja. Man "mapper" telefonnummer til MAC-adresser i apparatet, dersom man skal ha samme telefon over en lengre periode.

Samt at man kan melde ut og inn sitt eget telefonnummer på det apparatet man sitter med.

Lenke til kommentar

Synes også denne artikkelen var dårlig. Artikkelforfatter burde konsentrert seg enten om det tekniske eller for folk som vurderer å skaffe det. Og han/hun burde skrevet mye mer og kommet med mye mer info.

Det burdet også kommet frem en del ulemper med IP-telefoni. F.eks. at man ikke kan bruke den ved strømbrudd og/eller hvis tilkoblinen til internett er nede og at politi/brannvesen/anbulanse ikke vet hvor du er vis du ringer fra IP-telefon. (men de fleste har jo mob, så man kan bruke den i nødstilfeller)

Lenke til kommentar
Forøvrig har jeg hatt Telio ca. en måneds tid og er godt fornøyd. Tett på smertefri prosess å få igang og gratis å ringe. Med adsl fra Catch slipper jeg avgiften for ikke å ha fastnettelefon også... :yes:

Dette er litt OT.. Men hvordan slipper du avgiften mot å ikke ha fast telefon?

BTW: Hvorfor er det så dyrt å ringe fra IP-telefon til mobil. Spessielt i forhold til å ringe fra IP-telefon til utlandet. Med vanlig fast telefon så er jo det dyrere å ringe til utlandet enn mobil.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Dette er litt OT.. Men hvordan slipper du avgiften mot å ikke ha fast telefon?

Hmm... Ser at Catch har endra på det etter at de endra på prisstrukturen sin. Før var gebyret bakt inn i abonnementet. Nå ser jeg at det er på 79,- i måneden. :( Kjekt av dem å ikke legge på det på eksisterende kunder, da... :yes:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det kulset med ip-telefoni er jo å sette opp en liten server-sak som kan spy på unødvendig, men kule funksjoner. "Jeg spiser middag, vil du allikvel plage meg, tast 1, er du en telefon-selger og taster 1 vil jeg spore opp ditt navn og ringe det vært 5 minutt 24 timer i døgnet"

AtW

4348550[/snapback]

Beklager bump av litt gammel tråd, men bare lurer på hvordan man lager en slik "server-sak" du snakker om. Guide/link? Et spesielt program?

Endret av phex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...