Gå til innhold

IP-telefoni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har brukt Telio i snart ett år jeg og det funker fint, gratis å ringe er det også .

har vel redusert tlf utgiftene med ca 80% i forhold til da jeg hadde isdn . :hmm:

Samme her . Får utrolig lave utgifter nå. Utrolig morsomt når en fra telenor ringer meg og spør om jeg ikke kunne være interessert i å bytte tilbake igjen. De spør hva jeg har og så sier de: "Vel, da har ikke jeg så mye å tilby deg. Du får ha en god dag".

 

Synes godt du kunne dekket den måten med IP-telefoni, at man bare har en adapter som man kan koble vanlige telefoner i. Er det enkleste oppsettet. Telio leverte adapteret ferdig konfigurert.

Lenke til kommentar
En PBX-svitsj har en oversikt (mapping av telefonnummer mot IP-adresser) over hvilke telefonnummer som tilhører hvilken IP-adresse, og sender pakken videre til en IP-klient. IP-klienten er en PBX-svitsj i den andre enden.

 

Jeg var nå hellig overbevist over at telefonnummer ikke var tilknyttet IP-adresser. Hvis ikke, har isåfall alle bredbåndskunder med ip-telefoni faste ip-adresser? Jeg vet også fra tidligere arbeidsgiver hvor jeg var med på utskifting til IP-telefoni (mot PBX). IP-adressene på telefonene hadde absolutt ingenting å si, da PBX'n identifiserte nummerne mot et PN?-nummer.

Lenke til kommentar

Ip-telefoni er vel "redningen" til fasttelfoni, om fasttelefon ikke hadde blitt billigere og kraftigere hadde vel færre og færre brukt det.

 

Det kulset med ip-telefoni er jo å sette opp en liten server-sak som kan spy på unødvendig, men kule funksjoner. "Jeg spiser middag, vil du allikvel plage meg, tast 1, er du en telefon-selger og taster 1 vil jeg spore opp ditt navn og ringe det vært 5 minutt 24 timer i døgnet"

 

AtW

Lenke til kommentar
IP-telefoni fungerer vel ikke dersom det blir strømbrudd? Dette burde vel stå under ulemper.

Slik er det vel med isdn også?

Niks. ISDN telefoner skal kunne ringe på nødstrøm, dvs. med strøm fra sentralen. Hvis du har en avansert telefon mede masse funksjoner er det ikke sikkert alle disse virker, men det skal gå an å ringe ut og å motta samtaler.

 

Med ip-telefoni må man skaffe seg en UPS, eller bruke mobilen.

Lenke til kommentar
Uten IP-adresser ville trolig ikke Internett kunne eksistert, iallfall ikke slik vi kjenner det i dag.
:!: :!: :!: Hva er dette for noe?

 

Og hvordan klarer artikkelforfatteren å plasser MAC og LLC inn i OSI-modellen?

 

Denne artikkelen kunne like gjerne vært trykt i VG eller Se&Hør.

Lenke til kommentar

Er enig i at dette er en av de svakeste artikkelene fra HW sin side på lenge. Og en ting jeg lurer på: hvorfor er ikke NGT i listen over IP-Telefontilbydere? De tilbyr en mye bedre løsning enn telenor(Dog litt svakere enn telio sitt tilbud...). Jeg har selv denne løsningen og den fungerer perfekt.

Lenke til kommentar

En artikkel jeg gjerne skulle sett var en som også sammenligner de største aktørene mht tekniske løsninger, priser, samtalekvalitet osv.. Og ikke minst forskjeller mellom forskjellige analog adaptere som tilbys. Innbiller meg at det er en viss forskjell der, både med lydkvalitet og funksjoner.

 

F.eks Telio, IP24, Televoip, Telenor, Nextgentel ihvertfall..

Lenke til kommentar
vil oxo ta med at det har kommet en norsk skype utforder. Husker ikke hva de heter igjen.

 

Oxo har Siemens kommet med Gigaset M34 USB adapter så man kan bruke siemens trådløse telefoner mot/med f.eks. Skype.

Bruker selv kun Simens trådløse telefoner til mitt Telio adapter,sier det bare om noen var i tvil om dette funket .

Lenke til kommentar
Synes dette var en faglig dårlig artikkel. Svarte ikke på noen spørsmål ang. IP-telefoni, tok bare opp svada, og hadde helt feil vinkling. Dette er det dårligste jeg har lest på hw.no noen gang.

Jeg er igrunn ganske enig. Vet ikke helt hvem som var målgruppa for denne guiden, men det virka på meg som det verken var fugl eller fisk. For mye svada for nerden og for lite praktisk informasjon for "mannen i gata". F.eks. sa ikke artikkelen særlig tydelig at "Ja, man kan ringe andre fasttelefoner med ip-telefoni" og "Ja, man kan ringes på sitt gamle nummer av andre uten ip-telefon", som er de to mest spurte spørsmålene fra folk som ikke vet noe særlig om ip-telefoni og er skeptisk til det. Man får jo de spørsmålene til og med her på forumet.

 

Forøvrig har jeg hatt Telio ca. en måneds tid og er godt fornøyd. Tett på smertefri prosess å få igang og gratis å ringe. Med adsl fra Catch slipper jeg avgiften for ikke å ha fastnettelefon også... :yes:

Lenke til kommentar
Har ip24 og jeg har 0 kroner i mnd, men i så koster hvert mionutt kroner 0,09 å ringe.. Men så ringer jeg en del før jeg betaler det andre levrandører har i fastavgift..

 

Er svært fornøyd med løsningen jeg har nå :)

 

RScue

Jeg har også ip24, men klarer ikke å få SoftPhone til å fungere skikkelig! Jeg har NGT Bravo. Personen jeg snakker med (på vanlig hustelefon) detter ut hele tiden, så jeg sier "hæ" for annenhver setning. :( Har du Softphone eller bruker du en annen løsning? Tenkte å teste ut et IP-adapter (så fort jeg får meg en jobb :blush: ) som kan kjøpes av IP24, for å kunne benytte meg av den analoge telefonen jeg har - får håpe den løsningen fungerer tilfredsstillende..

 

Artikkelen virket litt "uferdig" - lærte ikke noe nytt, for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...