JVRG Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Dere som opplever dette. Hvilken ISP bruker dere? Bruker dere alle NGT? Og den Netopia ruteren. Kan den oppdatere seg selv, eller kan NGT oppdatere den? Virker iallefall som problemet er at et av leddene mellom brukeren og ISPen bryter sammen (høres ut som router). Prøv å sett en ip-adresse som ikke er i bruk til DMZ. Hvis det er noen pakker den ikke liker, så vil den etter dette forhåpentligvis sende disse pakkene til DMZ-ipen, noe som kansje vil lette på trykket for routeren. Target Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 du sier du ikke kjører noen software brannmur, har du en HW brannmur da?hvis ikke så vil jeg anbefale deg å skaffe deg software brannmur, da man ellers ganske snart får pc'n sin infisert av dritt... Joda, jeg kjører en HW-brannmur, men jeg trenger egentlig ikke det heller, da NATingen i Netopia-routeren fint sørger for at jeg holder PC'en fin og ren. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Dere som opplever dette.Hvilken ISP bruker dere? Bruker dere alle NGT? Og den Netopia ruteren. Kan den oppdatere seg selv, eller kan NGT oppdatere den? Virker iallefall som problemet er at et av leddene mellom brukeren og ISPen bryter sammen (høres ut som router). Prøv å sett en ip-adresse som ikke er i bruk til DMZ. Hvis det er noen pakker den ikke liker, så vil den etter dette forhåpentligvis sende disse pakkene til DMZ-ipen, noe som kansje vil lette på trykket for routeren. Target Ah, endelig et faktisk tips. NGT kan oppdatere routeren ja, så det er slettes ikke umulig at det er det som har skjedd. Jeg har dog aldri opplevd at CPU-bruken på Netopiaen har nærmet seg et høyt tall, og det er ingen trafikk utenfra og inn med mindre jeg selv initierer den. Lenke til kommentar
Wizt Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Hm, har samme problem selv men med et ganske så annerledes oppsett. Har Telenor ADSL med en D-Link 614 router og kjører SP2. Får nøyaktig samme problemer som deg med Azureus og den offisielle klienten. Routeren rebooter seg selv et par ganger i løpet av natten og kobler seg opp igjen på vanlig måte, så problemet er ikke så stort.. men mystiskt er det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Samme problem, Telenor, Thomson Speedtouch bridgemodem.. Uten en eneste routerfunksjon i modemet altså.. Kjører Linksys router, og får samme problem med uTorrent, offisiell klient og Azeurus. All annen trafikk enn torrents stopper etter minutter. EDIT: Skjedde også for noen dager siden, helt out of the blue.. Og min PC er alltid clean.. Og til moderatorer; Nei, jeg laster ikke ned warez.. EDIT2: Her funker det også med den lille workarounden, altså sette kun 1 torrent aktiv av gangen. Endret 15. juni 2006 av Slettet+8745264 Lenke til kommentar
mar Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Et par tips: Begynn med nummer 1 og jobb deg nedover til problemet er løst. 1. Test med pc koblet direkte til Netopia ruteren. 2. Sjekk WAN log på netopia ruteren, her står det om den har mistet sync og/eller ip på WAN grensesnittet. Tror du må ha "superbrukerpassord" for å få frem dette, men det finner du med litt "googling". 3. Resett ruteren. 4. Sjekk firmware utgave, er den eldre en 8.3.3.r1 kan det være greit å oppgradere. 8.5 er den siste. Er det en Netopia 4542, ring NGT og be om en Netopia 3351 Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Kjører Linksys router, og får samme problem med uTorrent, offisiell klient og Azeurus. All annen trafikk enn torrents stopper etter minutter. 6316544[/snapback] Samme situasjon her. Torrents kan laste ned i flere hundre KB men all annen trafikk stopper helt opp. En restart av ruteren så funker det igjen. Noen som har funnet ut noe mer? Lenke til kommentar
Salamaza Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) hei, prøv utorrent, www.utorrent.com, lastned, start programmet(ingen installering)..., ta speed guiden som kjem fram første gangen du starte den......., gå in på options->Preferences->Bittorerent->Protocol Encrytion, enabled... ... sjå om det helper, eg har ikkje nextGT, men kansje dei har sperra bittorrent trafikken. hmm, kansje ruteren har noko å sei, hvis du har linksys WRT54G(L) last ned thibor firmware in flash din ruter, den vil blir stabil og fantastisk, www.thibor.co.uk Endret 21. juli 2006 av Salamaza Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 hei, prøv utorrent, www.utorrent.com, lastned, start programmet(ingen installering)..., ta speed guiden som kjem fram første gangen du starte den......., gå in på options->Preferences->Bittorerent->Protocol Encrytion, enabled... ... sjå om det helper, eg har ikkje nextGT, men kansje dei har sperra bittorrent trafikken. hmm, kansje ruteren har noko å sei, hvis du har linksys WRT54G(L) last ned thibor firmware in flash din ruter, den vil blir stabil og fantastisk, www.thibor.co.uk 6533653[/snapback] NGT har ikke sperra torrent-trafikken Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Just FYI, NGT sperrer ikke torrent trafikk (eller noen annen form for trafikk for den saks skyld), så det er ikke der problemet ligger. Her høres det ut som et av leddene i kjeden fram til internet ikke takler belastningen av mange samtidige TCP connections. Det er forsovt ikke så unkjennt fenomen. Første steg for å rette problemet blir dermed å finne ut hvilket ledd det er som knekker sammen... Reboot BARE netopiaen, men ikke PC. funker det da, så kan det godt være det er ruteren som fryser. Hvis du ikke har netttilgang etter dette, så er det sansynligvis PC'ens nettverkskort (noe som mulig kan rettes med nye drivere) Men hcis det er som du sier i første post - at du får nett-tilgang igjen ved å restarte bare en av de to, uavhengigav hvilken - så ville jeg sterkt annbefalt å teste med en ekstra datamaskin for å finne ut hvor feilen ligger. Se om masin #2 mister kontakt med nett som resultat av maskin #1 pøser på med torrents. Hvis ja, så ville jeg mistenkt ruter. Både NGT og du (så lenge du kjenner filnavnet på firmwaren) kan oppgradere ruteren. Siste firmware versjon er 8.5 - og den kan jeg personlig bekrefte ikke har noe slik bug direkte i det minste. Jeg har nemmelig makset 8Mbit linjen min på tunge torrents på en slik ruter og den firmwaren i over et år uten problemer. Håper du finner feilen. Løsningen er alltid å logisk deduksjon sammen med trinn-for-trinn eliminasjon av de mulige feilkildene. =) -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) ,15/06-2006 : 23:43]Kjører Linksys router, og får samme problem med uTorrent, offisiell klient og Azeurus. All annen trafikk enn torrents stopper etter minutter. 6316544[/snapback] Samme situasjon her. Torrents kan laste ned i flere hundre KB men all annen trafikk stopper helt opp. En restart av ruteren så funker det igjen. Noen som har funnet ut noe mer? 6533464[/snapback] Dette er ikke helt samme problem som OP har tror jeg. Så lenge torrentene fortsetter å gå, men andre internet tjenester stopper opp helt (eller bare virker delvis), så er det mest sansynlig bga. den innebygde begrensningen på utgående establishing connection i windows XP. torrent programmer bruker nemmelig en uhorvelig mengde samtidige forbindelser, og spier fort opp de 10(?) establishing TCP forbindelsene som winXP tillater. Da blir resultatet at alle andre tjenester blir nektet tilgang til det blir "ledig" i køen. Det går ann å fjerne denne begrensningen (eller sette den mye høyere) for å unngå akkurat dette problemet. Google litt på det, jeg er for lat til å finen fram en link akkurat nå. prøv "windows xp tcp connections hack" eller neo i den dur, så skal du finne det. Alternativ løsnign er å sette torrent programmet ditt du bruker til å ikke tillate mer enn f.eks. 5 samtidige establishing out going connections. obs obs! det er begrensning på utgående tcp forbindelser som holder på å koble seg opp, ikke anntall samtidige aktive (oppkoblede) forbindelser som kan kjøre samtidig, så ikke forveksle disse i instillingene, eller vil du bare oppnå veldig dårlig torrent hastighet =) -Stigma Endret 21. juli 2006 av Stigma Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 fyfy, dobbelpost. Men grunnen til at routere kveles av BitTorrent er ofte p.g.a. av at logging av IP-adresser står på (Minnet på routern blir fullt :!: ) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 fyfy, dobbelpost. Men grunnen til at routere kveles av BitTorrent er ofte p.g.a. av at logging av IP-adresser står på (Minnet på routern blir fullt :!: ) 6534049[/snapback] Tillater meg å dobbelposte når jeg svarer på to helt forskjellige ting, ellers blir det bare rot å lese =) -Stigma Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Så lenge torrentene fortsetter å gå, men andre internet tjenester stopper opp helt (eller bare virker delvis), så er det mest sansynlig bga. den innebygde begrensningen på utgående establishing connection i windows XP. torrent programmer bruker nemmelig en uhorvelig mengde samtidige forbindelser, og spier fort opp de 10(?) establishing TCP forbindelsene som winXP tillater. Da blir resultatet at alle andre tjenester blir nektet tilgang til det blir "ledig" i køen. 6533959[/snapback] Den kjøper jeg, men bortfall av Internet gjelder for samtlig maskiner på nettverket og ikke bare på den som kjører Azureus. Restart av ruter må til. fyfy, dobbelpost. Men grunnen til at routere kveles av BitTorrent er ofte p.g.a. av at logging av IP-adresser står på (Minnet på routern blir fullt :!: ) 6534049[/snapback] Kan det være så enkelt da? Kan jo faktisk være mulig, siden det er ruteren som må restartes... Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Her er en bra forklaring (og løsning) på problemet med 'half-open connections' i WinXP SP2: http://blog.davidkaspar.com/archives/2005/...ent-id-4226.php "Half-open connections" må ikke forveksles med "Global maximum number of connections" (som det heter i f.eks UTorrent). Max Global Connections bør (som utgangspunkt) settes til 100 for almindeligt billigt hjemme-nettverks utstyr, og man kan derefter eksperimentere med høyere values. OBS! 'Speedguiden' i UTorrent anbefaler (hos mig) en value på 500 for "Global Connections" - hvilket mitt 'mid-end' nettverksutstyr på ingen måte takler !! Kimmer Endret 22. juli 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå