Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med BitTorrent (NextGenTel)

Anbefalte innlegg

Den siste tiden (de siste fem-seks dagene) har jeg hatt store problemer med nedlastning via BitTorrent-protokollen (og før en eller annen moderator går av skaftet - BitTorrent brukes til langt flere ting enn warez, som f.eks. distribusjon av Linux ISOer, som det faktisk er snakk om her).

Før dere leser videre så er det forresten på sin plass å spesifisere at jeg har brukt BitTorrent uten problemer i laaang tid, og at disse problemene plutselig manifesterte seg. Jeg kan også nevne at jeg er relativt dreven på PC-teknikk, nettverk osv, og ja - jeg har forwardet porter fra routeren til den lokale maskinen med klienten. Oppsettet har vært uendret i nesten et år.

Ok, videre :)

Ting utarter seg slik:

1) Jeg åpner klienten (har prøvd med flere, blant annet Azureus og TorrentStorm)

2) Downloaden starter

3) Etter et tilfeldig antall minutter (alt fra tre minutter til flere timer) stopper all internett-trafikk opp, ikke bare for maskinen som kjører klienten men andre maskiner på nettverket også.

4) For å få nett-tilgang igjen må jeg enten reboote maskinen med BitTorrent-klienten eller (dette har skjedd to ganger) slå Netopia-routeren fra NextGenTel av og på.

Etter en del mikkmakk virker det som jeg har funnet en liten workaround, nemlig å begrense trafikken til en torrent av gangen, og at klienten maks kan koble seg opp mot 70 peers.

Er det noen der ute som har hatt tilsvarende problemer og i så fall - har dere noen tips?

Det var nemlig ikke slik før for noen få dager siden - tidligere kunne jeg hente ned fire-fem torrents samtidig, og la dem stå å seede i flere døgn i strekk om jeg ønsket det, men nå har det altså skjedd noe. Jeg har ikke foretatt noen oppdateringer av Windows eller byttet ut maskinvare på nettverket.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har allerede gjort dette, har hatt de samme portene forwardet siden tidenes morgen. :) Spesifisert det bedre i original post.

PS! Jeg synes å ha fått med meg at SP2 inkluderte en eller annen reduksjon i antallet samtidige TCP eller UDP-sessions, men jeg tviler på at dette har noe med saken å gjøre, siden problemet affekterer hele nettverket, og ikke bare den ene maskinen som kjører klient-programvaren.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

tha stoffi: Desverre ikke, men som sagt; jeg har problemer med å forstå hvordan en maskin på nettverket kan få routeren til å "låse seg", da hele konseptet med nettopp denne tingen i SP2 er at Windows ikke lar deg opprette flere enn et visst antall concurrent TCP (eller UDP, jeg husker ikke)-sessions..? Det var vel forresten også snakk om utgående sessions som i alle fall ikke skal ha noe med saken å gjøre.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Maskina er helt clean.

Jeg skjønner heller ingenting. Som sagt så fungerte alt fint til for noen dager siden, og det har ikke blitt gjort noen endringer hverken i hardware eller software.

Jeg vil gjerne også presisere at det som skjer ikke er at "nedlastningen går tregt" eller et tilsvarende newbie-problem - alt stopper, til og med etter at jeg har lukket BitTorrent-klienten. Får ikke en gang pinget utenfor Netopiaen (har prøvd fra både Windows-maskinen og fra selve routeren).

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Kanskje også litt offtopic men du nevnte noe med begrensa sessions i sp2.

fikk for 5min sida bluescreen i windows xp med sp2.

sjekka event loggen og fant ut at jeg hadde overskredet antall tcp sessions eller noe sånt.

Men routeren eller noe låste seg ikke, måtte seff bare reboote maskina etter bluescreenen.

Går ikke ann å få skrudd opp limit'en av TCP connections i Windows?

Lenke til kommentar

Joda, det er veldig lett. Du kan gjøre det i REGEDIT eller enda enklere, med dette programmet:

http://korben.othersystem.net/web/softs/Sp2TcpIPatchUS.exe

PS! Foreslåtte verdier er et sted mellom 25 og 100. Høyere er ikke nødvendigvis alltid bedre, så ikke legg inn 1000 eller lignende. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
transistorbass Skrevet 14/06/2005 : 15:14

QUOTE (BKB @ 14/06/2005 : 15:11)

Joda, det er veldig lett. Du kan gjøre det i REGEDIT eller enda enklere, med dette programmet:

http://korben.othersystem.net/web/softs/Sp2TcpIPatchUS.exe

PS! Foreslåtte verdier er et sted mellom 25 og 100. Høyere er ikke nødvendigvis alltid bedre, så ikke legg inn 1000 eller lignende. :)

Ahh, herlig. Skal holde meg på 100 tenker jeg, bare jeg slipper bluescreens.

Lenke til kommentar

Er ganske mange som sliter med Bittorrent og det problemet du beskriver.

Jeg har også hatt MYYYYE problemer med dette, jeg leier også ut litt av båndbredden min til min leieboer å han ringte jo selvsagt hver gang dette skjedde. Min løsning så langt har vært å begrense meg til max 4 torrents av gangen, da er det lenge mellom hver gang dette problemet dukker opp. Når jeg ikke begrenset antall torrents, kunne det skje mange ganger om dagen.

Jeg har en Linksys router med wirless bfw11S4 version 4, når problemet oppstår napper jeg ut strømmen fra den, venter 15 sek eller noe sånt, så plugger jeg den inn igjen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke klienten er relatert til problemet, siden det har oppstått med tre forskjellige klienter. Jeg kjører heller ingen software firewall og stateful packet inspection er avslått i routeren.

PS! Å bytte port(range) hadde ingen effekt.

Lenke til kommentar

Har du "sp2" installert?

Når du installerer "sp2" så blokkerer den en del porter for program og spill.

Tilfelle for BiTtorrent er at den blocker default porter (6881-6889).

Du kan sitte porter i din BiTtorrent klient fra 0 til 65536 og samt konfigurere din router til samme port som i klienten.

"Foreslåtte verdier er et sted mellom 25 og 100". Vet jeg ikke hvor du har fått i fra, men etter den "gyldne regel" så bør du ikke opne porter under 1024.

Har min klient natet på port 10 000 og har aldri hatt noe problem. Er barre et random tall, men prøv ny port som ligger under 6881 eller over 6889. ;)

Lenke til kommentar

Vær vennlig å les hele threaden før du poster, så ville du ha sett at jeg kjørte SP2 og at vi allerede har vært gjennom en runde med det. :)

SP2 blokkerer forresten så vidt det er meg bekjent ingen porter, dog om du velger å kjøre opp Windows sin innebygde firewall med paranoide settings vil det selvsagt gå ut over trafikken.

Jeg har forresten aldri kjørt default BitTorrent-portrange.

"Foreslåtte verdier er et sted mellom 25 og 100". Vet jeg ikke hvor du har fått i fra, men etter den "gyldne regel" så bør du ikke opne porter under 1024.

Eh, kis? Les det originale innlegget en gang til, ikke drit deg ut. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Ok Ok! sry! my bad all the way..

Var litt busy og drev med andre ting, så jeg skumleste og fikk ikke med meg alt.

Huske til neste gang.. (les nøye). ;)

Drite meg ut? hehe "ok" tar det med et smil :yes:

Btw: kis :!: Don`t be a nag about it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...