Gå til innhold

Krav til gyldighet på pass i Schengen

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor jeg kan finne en oversikt over hvilke krav de forskjellige Schengen-land – eller i alle fall Italien og England – har til gyldighet på pass? (Eksempelvis om det kreves at passet ikke går ut før tre måneder etter at oppholdet i landet er over.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Jeg har sett den nevnte artikkelen, men selv om det som står der kan tolkes dithen at man ikke trenger å ha et pass som er gyldig mer enn i den perioden man oppholder seg i Italien, ville jeg gjerne ha det helt eksplisitt. :) Storbritannia er vel heller ikke nevnt der.

Nu kan det imidlertid være det samme, da jeg har bestilt nytt pass for å være på den sikre siden. Litt dumt å ta sjansen på at det holder at det er gyldig til dagen etter endt opphold. Det er vel dessuten like greit å fornye det før kommunistene på Stortinget øker prisen til 2.000 kr. :whistle:

Lenke til kommentar

jeg skal til England om to uker, jeg fant mye nyttig informasjon her

Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til å få dekket utgifter til nødvendig medisinsk behandling når du oppholder deg midlertidig i et annet EØS-land eller Sveits. Du har rett til behandling på lik linje med oppholdslandets borgere. Kortet erstatter den tidligere papirblanketten E 111.

Siden du skal til Italia vil jeg anbefale deg å få et slikt kort.

Lenke til kommentar
Hva hjelper det når USA ikke slipper deg inn?

Maskinlesbare pass kan brukes til de ikke lenger er gyldige, også i De forente stater. Det er kun de som har håndskrevne pass som må bytte til biometrisk pass.

Men så har jeg for så vidt ikke planer om å ta turen til De forente stater med det første heller. :)

Lenke til kommentar
Hva hjelper det når USA ikke slipper deg inn?

Maskinlesbare pass kan brukes til de ikke lenger er gyldige, også i De forente stater. Det er kun de som har håndskrevne pass som må bytte til biometrisk pass.

Men så har jeg for så vidt ikke planer om å ta turen til De forente stater med det første heller. :)

Sier du det? Kjekt. :) Jeg har green card i US frem til 31 desember jeg...

Europeisk helsetrygdkort er kjekt ja. Kontakt trygdekontoret i bydelen din!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Du kan bestille kortet på nett.

Betyr dette at man ikke strengt tatt trenger reiseforsikring fra Europeiske eller liknende?
Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til å få dekket utgifter til nødvendig medisinsk behandling når du oppholder deg midlertidig i et annet EØS-land eller Sveits. Du har rett til behandling på lik linje med oppholdslandets borgere.
Lenke til kommentar

Betyr dette at man ikke strengt tatt trenger reiseforsikring fra Europeiske eller liknende?

Forholdet til reiseforsikring

I mange land får du ikke dekket utgifter til helsetjenester fullt ut. Dette kan også gjelde sykehusopphold.

Helsetrygdkortet dekker ikke ekstra utgifter til hjemreise fordi du er blitt syk eller utsatt for en ulykke. Slike utgifter dekkes likevel innenfor Norden.

Ønsker du å sikre deg mot utgifter som trygden i oppholdslandet ikke dekker, eller merutgifter ved hjemreise, må du kjøpe en reiseforsikring som dekker slike utgifter.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Jeg har reiseforsikring med unlimited fra Europeiske og reiseforsikring fra AIG på 10 mill. I tillegg til disse kort-forsikringene. Pappa ordner med det liksom. Europeiske har hatt en del utbetalinger til oss, er alltid kjekt å ha. Den dekker jo også om du blir frastjålet noe på trikk, buss etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...