andm Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg har et blybatteri på 12 V og 1,3 Ah og en MC-batterilader som gir 500 mA ved 12 V. Hvor lenge bør dette batteriet lades når det er nesten utladet? Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Ikke skyt meg om jeg tar feil nå; 1,3Ah/0,5A=2,6h 2timer og 36 min. Cirka 3 timer, altså?? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Hei! Er tap i ladeprosessen, som ved alle andre ting. Det betyr at du må lade inn ca 20-30% mer strøm enn hva du får ut. Hvor lenge du skal lade kommer an på laderen din. Du kan boostlade batteriet med 0.5-1 A til cellespenningen er nådd 2.4 volt. Da har du ladet opp batteriet ca 80% hvis det er friskt. Forsetter du lade med like stor strøm videre, så får du kun gassing og tap av elektrolytt som resultat. Derfor: Etter 80%, så må du over til konstantspenningslading. Det gjør du ved å sette 2.23 v/celle over batteriet. Hvis du lader med lavere spenning enn 2.23 volt, så blir batteriet aldri 100% oppladet. 2.23v/celle kan du ha over batteriet konstant og kalles ofte vedlikeholdslading. Ved å bruke vedlikeholdslading, så øker du levetiden på et slikt batteri drastisk. Grunnen til at vi har boostlading, er fordi det går fortere å lade opp batteriet. Men det er ikke nødvendig så lenge det er 2.23v/celle. Så ideelt da, (1.3Ah * 1.3)/0,5 = et grovt estimat over hvor lang tid det vil ta med en 0.5A lader. Alt dette gjelder frittventilerte blysyrebatteri (blybatteri som du kan fylle vann på). Ventilregulerte blysyrebatteri har andre lademetoder og spenninger. Les i datablad til det spesifikke batteriet du skal lade. Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Hvis det er til hjelp, så er det snakk om følgende produkter: Batteri: Artikkelnummer 32-3893 på Clas Ohlson Lader: Artikkelnummer 37-707 på Biltema Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå