Gå til innhold

Får sort skjerm i stedet for logg inn vinduet i XP????

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Torbjørn

Kan nok stemme det med Infinite loop Men hordan løser jeg problemet instalere os på en annen maskin eller kjøpe en kraftigere strømforsyning??

Min er da på 340W Har et Maxi Chiftec Tower.

Imidlertidig forsøkte jeg noen av forslagene foreslått ovenfår. Forslaget til Torbjørn om å la mskien stå over natta fungerte. Lot maskina stå med sort skjerm i ca 25-30 min og da fikk jeg logg inn vinduet. Avinstallerte drivere til skjermen og prøvde og logg inn igjen men samme problem. Så nå som dere har fått svaret hva er løsningen. Kjøpe ny hardisk??

Foresten Jeg dreit meg ut i går også, det var en som foreslo å sjekke om maskinene fikke den riktige srøm styrken som strømforsyninga skal ha. Slo av maskina skulle sjekke bak på maskina, den stod på 220 prøvde å switche over og hadde selvfølgelig glemt å slå av bryteren på baksiden oops Kabbom sa det, no more strømforsyning. Så jeg har tenkt å bestille en i dag fra komplett. Skal jeg kjøpe en kraftigere en den jeg hadde 340W??

Lenke til kommentar

Hei, det jeg gjorde var som sagt å reinstallere WinXP og da løste det seg. Jeg hadde drevet og rotet med registeret pga lydkort problemer og fikk til slutt det jeg trodde var en svart skjerm og død maskin, og som da viste seg "bare" å være en halvdød maskin i koma som våknet etter hvert.

Det tar vel en stund til du får reinstallert, og angående strømforsyning; Hvis du har planer om å utvide maskinen med en HD eller to senere, kanskje overklokke litt, så vil jeg anbefale en større enn 340W. Jeg opplevde som sagt (på en annen maskin) at 340W var for lite med følgende oppsett:

AMD XP 1800+

MSI Ultra-Aru 333 hovedkort m/RAID

512MB PC2700 RAM

2x 120G WD HD i RAID

RADEON 7500 grafikk kort

CD-ROM + CD-brenner

Problemet med den var at den frøs under installasjon av XP, er og da var det ganske uforklarlig og ganske drustrerende! Etter at jeg satte inn Enermax 431 W hadde jeg ingen problemer. Etter å ha snoket litt rundt på support forum ol, har jeg sett mange som påpeker at det trengs en del power for å kjøre større maskiner, gjerne for 3D gaming.

Men det er helt klart ett spørsmål om penger, 431 W'en kostet meg 1070 kr over disk på komplett! sjekk http://www.microplex.no for andre (og billigere!) alternativer evt.

Ellers heter det seg at man ikke bare skal se på antall watt, 400W fra en produsent gir ikke nødvendigvis like mye som 400W fra en annen PSU fra en annen produsent. Undersøk nøye før du evt bestemmer deg!

Lenke til kommentar

Torbjørn

Jeg vet ikke om det hjelper å formatere for hvis du ser av det første inlegge mitt så har jeg allerde gjort det en gang, det fungerte til å begynne med etter at jeg hadde formatert men når jeg begynte å installere div programmer og la til en ekstra ide kontroller for å få inn 2 ny hardisker fikke jeg sort skjerm.

Jeg har tenkt å kjøpe chfitec strømforsyning regner med at det holder med denne da.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=10&s=pl

Lenke til kommentar

Chieftec er kjent for å være av de bedre PSU'ene så vidt jeg vet, så jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det burde holde ja!

Hvis de hadde hatt den når jeg kjøpte min hadde jeg sannsynligvis kjøpt den samme (og spart 400 kr!)

Regner med at det er 1GB RAM du mener i sig'en og ikke 1GHz RAM, hvis ikke har jeg levd på feil planet en god stund nå :smile:

Hvilket hovedkort har du? Ser at vi ellers har ganske likt oppsett bortsett fra at du har tyngre skjermkort og mer minne

Uansett, det jeg sa om PSU problemer på min maskin var ikke hele sannheten. Etter å ha lett gjennom forum på MSI sine hjemmesider (HK produsentens hjemmesider) ble jeg tipset om å skru ned minnehastigheten fra 333MHz til 266MHz (litt kjipt men, det var 333MHz hastigheten som var grunnen til at jeg valgte det kortet, men prøvde det) - og det hjalp, jeg fikk installert WinXP, men den var fortsatt ustabil, frøs etter å ha stått på en stund. Med andre ord, stort minne, og hurtig minne var etter mine erfaringer altså med på å sluke PSU watt'er.

Erter ny PSU skrudde jeg opp hastigheten igjen, overklokket både system og CPU og det går helt fint.

Jeg har satt inn en SCSI disk og planlegger 2 nye 120 GB'ere (tar sjansen på IBM).

Ja, jeg så at du hadde prøvd å reinstallere. Du kunne prøvd ennå en gang var vel det jeg mente å si. I og med at det løste det for meg og at vi ellers hadde samme "symptomer".

Kjører du RAID? Jeg satte etter hvert inn en SCSI disk og la inn systemet der og brukte 240GB RAID til filmer,musikk,spill og alt annet. Det har fungert smertefritt siden. Det gjør også at jeg kan lagre ting uavhengig av hva jeg måtte finne på å gjøre med system disken.

Lenke til kommentar

En siste ting - PIV er også generelt mindre energi krevende (var det hvertfall før) og jeg mistenker MSI hovedkortet mitt for å være synderen i mitt system, så med mindre du har MSI kort burde 420W holde (i tillegg til at 431W sannsynligvis klarte brasene med god margin)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er MSI hovedkort jeg har, er litt usikker??

https://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...p=18842&AvdID=1

Har endret signaturen nå. Går lit sjapt for meg vetdu sitter på jobben og prøve og hjelpe og bli hjulpet på HW innimellom. Mne burde jo ha sett det da:(

Da har jeg også bestillt Chieftec Strømforsyning ATX 420W. Bare en siste ting skal jeg sette strømforsyningen på full styrke i Biosen??

Lenke til kommentar

Jada, det går ofte litt fort for meg og i svingene :smile:

Neida, det er et Asus kort, ser det da ut som. MSI (Microstar) er en produsent på lik linje med Asus, Abit og alle de andre.

Jeg har ikke vært borti strømstyrke innstillinger i BIOS før... men jeg tror ikke du har noe å tape på å sette den på max. Den drar likevel bare så mye strøm som du trenger.

Jo flere ting du kobler på strømforsyningen, jo mer strøm vil den trekke fra "veggen". Opptil en max-grense, 420W i dette tilfellet. Så effekten (antall watt) sier noe om hva PSU'en klarer å levere hvis det trengs, og når man likevel har en såpass vass PC som du har, og har lagt ned ganske mye penger på komponenter, så er det jo kjekt å være på den trygge siden når det gjelder PSU og! :wink:

Jeg har ellers skjønt det som at de "420" watt'ene i dette tilfellet, ikke nødvendigvis er hva som leveres på innsiden. Tror det er antall watt den trekker fra veggen, nettuttaket mao. Det vil deretter være en del spill i varme, dårlige komponenter inne i PSU, styringssystemer inne i PSU, etc... Det som kommer ut på innsiden av kabinettet vil aldri være pålydende effekt.

Det er dette som gjør at to PSU'er som har samme nominelle effekt men fra forskjellige produsenter, vil kunne prestere forskjellig.

Inne på AMD sine hjemmesider vil du for eksempel finne en liste over PSU'er de anbefaler.

Jeg fant ikke linken nå, men jeg har sett den før

Mulig de har tilsvarende på intel.com, har ikke sjekket der.

Lenke til kommentar
Quote:

Torbjørn skrev (2002-07-25 15:41):

hvis man ikke vet hva "MSI" er eller står for - det kunne f.eks vært en nærmere spesifikasjon for chipset el - så er det ikke så opplagt likevel.

Sant, Men man kan bruke www for å finne det ut. Det gjør eg om eg leser noe på forumet som eg er usikker på, Er det man lærer av.
Lenke til kommentar

MSI = Micro-Star International (kilde: SiSoft Sandra 2002, produsent av GF4 Ti4400-kortet mitt fra Creative). De produserer også hovedkort, til både sluttbruker og til merke-PCer (hovedsaklig Fujitsu-Siemens og HP).

Angående problemet med GF4: Jeg hadde også problemer med at WinXP påstod at GF4-kortet mitt "ikke kunne startes" og derfor loadet VgaSave (standard VGA) istedet. Prøvde alt fra driveroppgraderinger av både kort og system til en fysisk kontroll av kortet.

Det viste seg at det var monitoren min (ProView 986 19")som lagde problemet - rettere sagt INF-fila til denne. Det så ut som at denne fila ikke likte XP, og dermed tvang skjermkortet til å gå i VGA-modus. Gikk tilbake til standard PnP-skjerm igjen, og da funket alt bra igjen. Eneste ulempe er at maks oppløsning bare er 1280x1024 - jeg kunne gå opp til 1600x1200 med INF-fila til monitoren.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-07-25 17:19 ]

Lenke til kommentar

Sant det Kjetil Laura

Men som du kanskje ikke har fått med deg av mitt innlegg så har jeg ikke Internett hjemme lenger, dvs jeg sitter på jobben og svarer på innleggene. Jeg har knapt tid til å svare på mine innlegg og du snakker om å sjekke på nette hva msi er. Må jobbe å vet du. Det er jo mye derfor jeg skriver fort og feil i innlegga.

Dessuten så har Torbjørn rett msi kunne vært betegnelse for hva som helst for meg, jeg har aldri kjøpt msi hovedkortet. Dette er min 3 maskin og jeg kan ikke alt om alt mulig hardware.

Har bare vært borti Asus og Abit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...