Gå til innhold

Får sort skjerm i stedet for logg inn vinduet i XP????

Anbefalte innlegg

Hei.

Skrev tidligere et innlegg hvor jeg spurt om følgende:

se link.http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=42039&forum=62

Problemet er at jeg får sort skjerm like før logg inn vinduet i XP. Jeg trodde selvfølgelig det var ide kontrolleren som var oversaken til problemet, da problemet oppstod like etter at jeg hadde installert det.

Nå har jeg i midlertidig prøvd andre ting som helle ikke har løst problemet.

1. Formaterte maskinen i håp om at det muligens var systemfiler som manglet eller skadet,dette fungerte ikke.

2. Tok ut ide kontrolleren da jeg trodde det var overskaen, dette fungerte ikke.

3. Har byttet ut fra gts2 til gts4 som jeg helt tilfeldig hadde kjøpt til en annen maskin som jeg skal sette opp. Hvorfor jeg gjordet dette jo fordi skjermen flimrer et par ganger før jeg vanligvis får logg inn vinduet eller den sorte skjermen?, dette syntes jeg var litt rart derfor byttet jeg skjermkort. Dette fungerte ikke.

4. Det siste som gjenstår nå er å ta ut lydkortet for jeg forsøkte og installere drivere til lydkortet uten hell.

Nevner også at jeg har sagt opp ADSL og er ikke på nettet. Skulle fått Nexgentel for en mnd siden men dere vet hvor trege de er. Men det er jo ikke bare deres skyld problem skaperne er jo Telenor da som forsinker alt mulig.

Håper dette innlegget passer inn her da det verken gjelder hovedkort skjermkort kontrollere osv.

Håper derer kan hjelpe meg begynner og bli rimelig iritert nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg??

Har også prøvd følgende:

Tatt ut alle pci korta fra hovedkortet i håp om at det skulle hjelpe men til ingen nytt. Det eneste som sotd igjen i hovedkortet var skjermkortet (agp). Så er det da riktig å konkludere i at det muligens er en feil på disken. Da jeg forstjatt hadde problemet etter formatering??

Lenke til kommentar

Høres jo ut som om du har prøvd det meste... Men hva med å prøve et annet OS? Win2K eller Linux, for å teste om samme problem oppstår...

Du kan jo alltids finne tak i Diskmanager på nettet (JA, jeg vet du har sagt opp ADSL'en din, men du kan kanskje ordne det via oppringt eller no) og sjekke disken din, siden du har mistanke om at den er årsaken. Fullversjonen av Diskmanager koster noen $, men sannsynligvis har produsenten av HD'en din en spesialversjon til sine disker som er gratis.

Andy

Lenke til kommentar

Har akkurat det samme problemet med maskinen min. Saken er bare det at alt fungerer når jeg bruker Win98. ( Har en disk med Win98 og en med WinXP, som jeg fysisk bytter før oppstart). Kan altså ikke være noe hardware. Jeg har også prøvd alt du har prøvd. Pluss diverse eldre drivere. Problemet er nok noe som kalles "infinite loop error", som nesten er umulig og finne ut av. Trur nok både du og jeg må vente på nye drivere. (VIA 4in1, Nvidia og muligens en oppgradering av XP).

Sometimes life stinks!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

godt å høre at det ikke er bare jeg som sliter.

Men jeg tror ikke det er verken Nvida eller Via4in1 som er problemet. Har hatt mye problemer med Via på min gammle maskin AMD. Men det er ikke Via Chipsett på dette hovedkortet som jeg vet.

Her er hovedkortet, kåret til best i test av pc world i Mars 2002.

https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

Jeg tror heller ikke det er Nivida drivere som er problemet da de har fungert på samme maskin i 6 mnder.

Men det stemmer at det er noe med hardisk som ikke stemmer, tror jeg da?

Lenke til kommentar

Hvis det fungerer i sikkerhetsmodus kjører du kanskje for høy oppløsning i selve oset.

Forsøk å avinstaller grafikkkortet og legg inn standard vga driver. Boot så inn i windows igjen, installer Detonator drivere du vet funker, f.eks 29.41. Innstaller så NVMAX og huk av for INFINITE LOOP fix, boot så om også burde alt funke:)

Lenke til kommentar

talisar

Hvordan/hvor huker jeg av for Infinite Loop??

Foresten har også vært i kontakt med Komplett angående dette. Har ikke fått så veldig mange inteligente forslag fra dem men et av forslagene var å sette ned HZ under skjerm instillingene. De menete det også kunne lage problemer?

Lenke til kommentar

Å sette ned oppfrisknings frekvensen på skjermen, sånn som Komplett har foreslått er muligens løsningen på problemet ditt. Dersom du har satt denne høyere enn skjermen klarer å kjøre vil du oppleve sort skjerm som du beskriver.

Start i safe mode og sett innstillingen til default(60Hz). Retstart, huk av for å vise det skjermen tåler, og sett det høyeste du får lov til.

Kan jo tenkes at du har feil driver til skjermen også da, dersom du har en gammel skjerm...

Andy

Lenke til kommentar

ok skal prøve det.

Mener å huske at min står på 70HZ.

Men det som er så teit hvis jeg setter den ned er at bildet henger igjen når jeg scroller på webben.

Kansje jeg skal kjøpe en ny skjerm. Hvis det er oversaken til probelemet medmindre det ikke er noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har 3 forslag utfra egen erfaring:

*) Jeg mener å huske å ha lest et sted for lenge siden at det har vært små buggy av og til med enkelte Nivida chips og AMD. Hvis du nå kommer inn i sikkermodus (uten Nivida drivere? hvertfall uten at skjermkortet kjører "for fullt") så kan det være verdt å se nærmere på.

*) Hva med PSU? dvs strømforsyningen. Hvis det er en ny PC eller enda bedre, en gammel PC med oppgraderte komponenter, altså større skjermkort, nytt IDE kort, eller kanskje også flere harddisker så tærer det på kW'ene! Jeg hadde samme problem med ny bygge-PC, måtte gå fra 340W til 431W før jeg i det hele tatt kom meg gjennom installasjon av XP.

*) Siste forslag, også fra egen erfaring, oppstart kan ta lang lang tid! Det løste seg imidlertid for meg ved reinstallasjon av XP. Prøv å la maskinen stå en dag, eller over natta, og se om ikke login vindu er oppe dagen etterpå. Er ingen varig løsning, men det er en god feilindikator. En ting til! se etter følgende: Det ser ut som skjermen er helt svart, men hvis du fjerner alle refleksjoner fra lyskilder i rommet, og legger øyet kliss oppi skjermen, så synes Windows XP logoen med progress bar veldig, veldig svakt. Under oppstarten fader den inn og fader etterpå ut før login vindu kommer. I mitt tilfelle rakk den ikke å fade ut (eller inn, husker ikke) 100%, den var mao svakt synlig.

Lenke til kommentar

Om du har strømforsyning på over 300w, skal det normalt holde. Holder for meg, når jeg kjører win98. Men når jeg kjører winXP, får jeg samme problemet som deg.

Maskinen min går også i sikker og vga modus. Går også etter jeg har installert Nvidia driverene... Helt til jeg restarter. Sort skjerm. Samme skjer om jeg ikke restarter, men prøver å skifte oppløsning.

Dette ser ut til å være et problem med AMD+VIA+XP i forbindelse med skjermkort. Ikke noe driverproblem.

Noe lager en infinite loop error, som gjør at maskinen låser seg. Når skjermen blir sort, stopper også maskinen å laste programvare. Det er fordi all prosessorkraft går med til denne infinite loop'en. I "evig" tid.

Aner ikke hvordan det skal fikses... Har vært i kontakt med ABIT, AMD, VIA, GAINWARD og komplett. Ingen klarer og lose meg ut av denne feilen. Må nok bare innse at jeg ikke får brukt XP, enda. Og holde meg til Win98, som funker uten problemer. (På samme oppsett.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...