Gå til innhold

S-ATA RAID 1 for debian - hvilken kontroller?

Anbefalte innlegg

Skal kjøre raid 1 (speiling) med to disker på en litt eldre Debian-boks jeg har. (Kjerne: 2.6.8)

Jeg ønsker ekte hw-raid, ikke software. I tillegg er det et absolutt MUST at det er mulig å hot-swappe disker. Jeg ønsker å kunne plukke ut den ene disken, og sette inn en ny slik at RAID'et blir bygd opp på den, uten at jeg trenger å løfte en finger. (Annet enn å bytte diskene.) Alt mens maskina kjører.

så langt har jeg funnet 3ware som den mest aktuelle leverandøren av kontroller, men syns den er litt dyr og håper da noen her kan anbefale noe litt rimeligere?

3Ware 8006-LP2 - 1320,- eks moms.

Grunnen til at jeg er skeptisk til software-baserte raid-kort er at jeg har null peiling på raid, og at jeg skal kjøre dette på en debian-boks. Har inntrykk av at de fleste software-baserte raid funker best på windows, samt at de ikke nødvendigvis støtter hot-swapping så veldig bra...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over den testen, og følte ikke at den gav meg noe svar. Primært fordi den tar for seg RAID5, og sekundært fordi det fortsatt er snakk om relativt dyre kontrollere. (AFAIK)

Sjekket hardware-kompatibilitet mot linux på www.linux.org og 3ware dukket opp som en aktuell leverandør der. Har også registrert at flere debian-brukere benytter 3Ware 8006-LP2, derfor den er den mest aktuelle så langt. Problemet er bare at jeg helst skulle hatt en kontroller som koster mindre enn 1.000,- ... Samt at det er veldig få som selger 3Ware i Norge. (Har kun funnet Wave.no, humla-it.no og datakompaniet.no, alle helt ukjente blad for meg.)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg er skeptisk til software-baserte raid-kort er at jeg har null peiling på raid, og at jeg skal kjøre dette på en debian-boks. Har inntrykk av at de fleste software-baserte raid funker best på windows, samt at de ikke nødvendigvis støtter hot-swapping så veldig bra...

Linux har eget software-raid i kjerna, som kan brukes på alle blokkenheter, uten spesiell støtte fra kontrolleren.

Hvis bare (kontrolleren og driveren til) blokkenheten støtter hotswapping, så funker det.

Lenke til kommentar
Linux har eget software-raid i kjerna, som kan brukes på alle blokkenheter, uten spesiell støtte fra kontrolleren.

Hvis bare (kontrolleren og driveren til) blokkenheten støtter hotswapping, så funker det.

Så det du sier er at jeg kan bruke denne s-ata kontrolleren fra Sunsway til 300,- og la kjernen foreta resten?

Det jeg tenkte å bruke raid'et til er som backup:

* kjøre nattlig backup til RAID'et

* en gang i uka: ta ut den ene HDD'en fra RAID'et og legg den på et sikkert sted. Den HDD'en som lå på det sikre stedet tas med tilbake og settes inn i RAID'et, og bygges forhåpentligvis opp til å bli identisk med disk'en som stod i fra før.

leseytelse er fullstendig uvesentlig. Skriveytelse er heller ikke viktig. Det viktige er at raid'et ikke feiler, samt at disken som tas ut kan mountes på hvilken som helst annen boks uten nødvendigvis å kjøres i et raid. Lar dette seg gjøre vha allerede eksisterende funksjonalitet i kjernen?

Da gjenstår isåfall kun det å finne en kontroller som støtter hot-swap... Samt å finne ut HVORDAN jeg setter opp raid under linux...

Lenke til kommentar

daffyd:

Er virkelig RAID den beste løsningen til backup?

RAID er laget for å hindre datatap når en harddisk slutter å virke.

Ville nok heller hatt to hardisker i RAID og en ekstern USB harddisk som du kan ta backup med.

Lenke til kommentar

backup har flere motivasjoner enn å forhindre disktap - du kunne f.eks ønske å finne tilbake til en fil du slettet for 2 uker siden

med en "normal" backupløsning vil slikt være tatt høyde for.

jeg slutter meg til olear anmoder deg om å bruke raid for å sikre data på dine disker, og backup for backup.

Lenke til kommentar

Han mener jo å bruke tre disker, hvor to står i RAID1 og en ligger som backup. Ikke å stole blindt på RAID.

Vet ikke om den sunsway-kontrolleren støtter hotswap, men om den gjør det så skal det funke fint.

Men om det er så lurt å gjøre backup på denne måten er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hva dere sier, men er ikke like sikker på at dere skjønner hva jeg sier ;)

Hele poenget er at:

1) Backup på USB-disk er i mine øyne ubrukelig. (Huset kan brenne ned, harddisken kan bli defekt, jeg hater de ekstra ledningene, det er tungvint å finne tilbake til data fra en tidligere backup... and the list goes on...) Og, ja, jeg har prøvd.

2) Jeg er alt for lat til å "ta backup" på TO usb-dingser.

3) DVD-backup er iallefall fullstendig uaktuelt for meg. Jeg ønsker å ta backup av alle digital-bildene mine, som nok går greit på dvd. Men dvd er ubrukelig til å ta backup av DV-tapene mine. I tillegg så har jeg prøvd å bruke DVD som backup, men jeg er for lat. Samt at DVD-plater ofte har kortere levetid enn Harddisker.

Dessuten så lurer jeg litt på hvem det er som sier at RAID ikke brukes til backup? Personlig så kan jeg ikke komme på en bedre måte å ta backup på enn å kjøre to disker i speilet RAID og så bytte ut en av dem hver uke og dumpe den tredje på "fjernlager". Skulle huset mitt brenne ned så har jeg maks 1 uke gamle data tilgjengelig. Når diskene er fulle så ligger to på fjernlager og en lokalt. Den er det bare å dytte inn i boksen min (uten å hverken åpne maskina eller slå den av) for å lese ut dataene. Like lett som med DVD, og 100 ganger lettere enn en ekstern disk. Med den store fordelen at det er plass til 50 ganger mer data enn på en DVD.

Og husk at jeg ikke akter å bruke dette RAID'et til annet enn backup. Det går en nattlig jobb som dumper data fra kataloger som skal backes opp over til RAID'et. Så i praksis skal RAID'et være kun skrivbart, ikke overskrivbart. (Alle filer opprettes 444, evt. 400 da...)

Dersom noen skulle komme på en bedre måte for late meg å ta backup på så mottass tips med takk :)

(Og for dere som lurer: Jeg hadde tenkt å installere noe ala det her: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3821 for å få til hot-swap uten å slå av eller åpne maskina)

Lenke til kommentar
1) Backup på USB-disk er i mine øyne ubrukelig. (Huset kan brenne ned, harddisken kan bli defekt, jeg hater de ekstra ledningene, det er tungvint å finne tilbake til data fra en tidligere backup... and the list goes on...) Og, ja, jeg har prøvd.

Ser ingen ulemper med å bruke en ekstern harddisk (ok, kanskje kablene da). Men siden du har bestemt deg så skal jeg ikke diskutere dette mer :)

Du kan også sjekke ut denne (HD kabinett): http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SNT2131SATA

Endret av olear
Lenke til kommentar
Ser ingen ulemper med å bruke en ekstern harddisk (ok, kanskje kablene da). Men siden du har bestemt deg så skal jeg ikke diskutere dette mer :)

Du kan også sjekke ut denne (HD kabinett): http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SNT2131SATA

Det er det samme kabinettet som jeg linket til ovenfor, eneste at jeg linket til netshop :) Mitt store spm ang. det kabinettet er: støyer den 8cm vifta mye? Boksen min står 2m unna meg, så det er litt irriterende om den støyer som en støvsuger. Mitt inntrykk er at Chieftec ikke er så bra på støy...

Når det gjelder at jeg har bestemt meg, så tar jeg gjerne imot argumentasjon for ikke å bruke et RAID på den måten jeg har planlagt. USB/FW trenger jeg ikke noen argumentasjon for/mot. Det har jeg prøvd, og helt klart kommet frem til at det ikke er veien å gå for meg. I utgangspunktet klarer jeg ikke å se noe negativt med å bruke RAID1 som backup, men som sagt, min RAID-erfaring er lik null...

Og her kommer nok et RAID1-spm: Om man kjører to disker i RAID1 (dette er ikke snakk om OS-disker, kun lagring av data som bilder og filmer.) vil det være mulig å ta ut den ene disken og mounte den direkte i en annen maskin uten raid-kontroller? (Altså direkte på en s-ata kontroller.) Det sier seg jo selv at dette ikke er mulig i RAID0 og RAID5, men siden RAID1 er en speiling så "antar" jeg at det er mulig her?

Lenke til kommentar

Slik du vil gjøre det så må du jo speile den ene disken til den andre hver gang du har byttet disk. Hvis det f.eks er 200GB-disker så må du jo kopiere 200GB fra den ene til den andre disken.

Jeg regner med du ikke bytter ut alle dataene hver gang du bytter disk, så du kunne brukt rsync eller lignende.

Du kunne gjort følgende:

1. Når du tar backup til den ene disken så monteres den med skrivetilgang.

2. Når det er ferdig så fjerner du skrivetilgang og monterer den andre disken med skrivetilgang.

3. Bruk rsync eller lignende til å kopiere over filer som er endret fra den ene disken til den andre.

4. Tilslutt kan du fjerne skrivetilgang igjen.

På denne måten har du samme data på begge diskene, og de kan ikke endres utenom når du tar backup.

Siden du bare skal endre dataene i et lite tidsrom så kan du endre dem på den ene disken først, og deretter speile det over på den andre.

Når du skal bytte disk så er det bare å ta ut en, sette inn en annen og kjøre en rsync fra disken som allerede sto i til disken du nettopp satte inn.

Siden du heller ikke bruker RAID her så funker det selvfølgelig å lese en av diskene fra en annen maskin.

Lenke til kommentar

Takk, zyp, det var flere punkter jeg ikke hadde tenkt så nøye over her. Jeg vil tro at jeg bruker alt fra 6 til 12 måneder på å fylle 250GB. Og det betyr en full replikering av alt fra 20GB til 250GB omtrent 25-30 ganger. Siden jeg ikke bruker RAID'et aktivt, men det er noe som går i en nattlig jobb, så vil ikke oppbyggingen av RAID'et (i teorien?) føre til noen problemer for meg. Vil tippe at RAID'et blir bygd opp i en hastighet på rundt 30-60 MB i sekundet, noe som i "worst-case" betyr 2,5 timer.

Hovedgrunnen til at jeg tenkte at RAID1 måtte være fint for meg er latskap. Med RAID1 satt opp riktig så kommer hot-swap og replikering helt av seg selv. Enig i at det å skrive et lite script som endrer/setter skriverettighetene og deretter synker to HDD'er ikke er noen stor jobb. Men problemet her er hot-swapping. Er det mulig å ta ut en HDD, og sette inn en annen, som automatisk blir mountet på samme mount-point? (Som du sikkert skjønner, så er det ikke bare RAID, men også hot-swap, som er upløyd mark for meg.)

Ved nærmere ettertanke må jeg si at dine argument forøvrig virker forlokkende. (Forutsatt at hot-swap er mulig). Kanskje det viktigste punktet mitt er at min kjære (data-analfabet-) kone skal kunne foreta bytte av HDD. Det betyr at det skal være så lett som å trekke ut den ene HDD'en, og sette inn den andre, og så snurrer alt lykkelig videre.

Siden skrive-jobbene kommer til å gå om natten trenger jeg ikke å være redd for at en HDD skal byttes mens den er i en sync-prosess. Hadde sync'ingen vært "live" så hadde nok RAID vært eneste mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...