Eyefitness Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Hei Er fersk innen foto og trenger hjelp. Skal kjøpe digital speilrefleks (350d eller 20d). Kameraet vil bli mye brukt til akvariefoto av fisk fra 1cm str til 25cm. Ettersom fisken sjelden står stillle antar jeg det er viktig med rask og presis autofokus. Nikon 70d ble valgt bort, da den sies å ha upresis autofokus selv om den er rask. Tester av 350d og 20d tilisier at 20d er en del raskere. Men det er vel ikke benyttet samme objektiv i testene, og hva er disse testresulatene verdt da? Er det objektivet eller kameraet som står for resultatet? Trenger innspill på hvilket kamera og hvilket objektiv (max kr.5.000,- for objektiv). Lurer på om det er typiske insekt-objektiver som er tingen (men mange av disse er vel ikke spesielt lyssterke?) Slik jeg forstår det, bør objektivet ha rask autofokus, samt være lyssterkt (pga mye dårligere lys i akvarie enn ute). Tar også bilder av hele akvariet og planter i det. Finnes det objektiv som gjør begge deler bra, så kom gjerne med forslag på det eller hvilke to objektiver jeg eventuelt vil trenge. Akvariet er 200cm bredt, 60cm høyt og 80cm dypt. Takker håpefullt på forhånd for eventuelle svar Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Hei! Vil begynne med å si at jeg synes det er litt morsomt at du har valgt bort D70 fordi du har hørt at det har upresis AF, men nok om det. Macro og rask AF er det nok mange som skulle hatt, men det lar seg neppe gjøre. De fleste makro bilder blir tatt med manuell fokus og de fleste macro objektiver er lyssterke (dvs minste blender 2.8). En 105mm vil muligens være en passende brennvidde for ditt bruk og Sigma har en som er å anbefale. Stativ er nok noe du også bør skaffe deg for denne typen fot og iom at det er innendørs vil nok en blits også komme godt med men jeg har ikke erfaring med hvordan dette fungerer gjennom glass og vann. Lykke til. Endret 14. juni 2005 av NikonD70 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Hei Lurer på om du kanskje bør droppe autofokus på denne type bilder. Siden det er såpass raske bevegelser, kanskje du gjør smartere i å forhåndsinstille fokus, og så bare vente på det rette øyeblikket. Jeg tror ikke det finnes en kombinasjon kamera/objektiv som reagerer raskt nok, og da blir autofokus ganske raskt out-of-fokus... "Er det objektivet eller kameraet som står for resultatet?" Det er verken objektivet eller kameraet som står for resultatet. Det er fotografen... Når det er sagt er nok objektivet den viktigste enheten. Det er tross alt denne som skal slippe gjennom lyset og tegnet bildet skarpt på bildebrikka. Om du så bruker en Canon 20D, 350D, et-eller-annet-D, Nikon something eller hva-som-helst i andre enden av objektivet er mindre viktig. Siden du sikkert skal sitte ganske tett inntil akvariet, kanskje en 50mm makro eller kanskje en 105mm makro er noe du burde se etter. De kan du sikkert finne med god lysstyrke, og siden det finnes mange av disse objektivene finner du ganske sikkert noe brukt for en rimelig penge. Lykke til Roger Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 ...og en liten ting til... Ta bildene dine i RAW-format. På denne type bilder kan det sikkert være litt vanskelig med hvitbalanse, og dette kan du da justere i etterkant dersom bildene er i RAW. Roger Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Hei ja, Det du trenger er: -Hus -Objektiv (Helst macro, gjerne 150/180mm og ganske lyssterkt) -Polariseringsfilter -Helst en god blitz -Et stativ hadde vært fint -Minnekort 1/2GB På et macroobjektiv er autofokusen så godt som ubrukelig, hjelper da lite om du har et kamera til 6000 eller 30000,- Mitt tips er da: -D70 (Fordi jeg har det selv ) eller 350d. -Sigma 180mm F/3.5 EX APO Macro IF HSM (Burde vel helst vært F/2.8, men en meget fin brennvidde som lar deg ta bilder av selv de feige fiskene som gjemmer seg bakerst) -Polariseringsfilter av god kvalitet. -Sandisc Ultra II 1GB -ProZigma Tripod WT6101 KIT (Har ikke prøvd dette, men funker sikkert) -Sigma Blitz EF 500 DG Super (Hørt denne er god) Priser fra fotomagasinet. Prodnr. Produktnavn Lager Antall Ønsket lev.dato Webpris Totalt Slett 105030 HOYA PL-CIRC. Super 72MM - 4 Endre leveringsdato kr 1 462,00 kr 1 462,00 105843 Nikon D70 KIT m/AF-S DX 18-70mm Nor utg - På lager 4 Endre leveringsdato kr 7 750,00 kr 7 750,00 106842 ProZigma Tripod WT6101 KIT - Kit med Stativ WT6101T & Hode WT002H 5 Endre leveringsdato kr 1 190,00 kr 1 190,00 102225 Sandisk CompactFlash Ultra II 1 GB SDCFH - CompactFlash Ultra II 1 GB 20+ Endre leveringsdato kr 998,00 kr 998,00 104649 Sigma 180mm EX f3.5 APO Nikon Macro IF - HSM -Viktig: Norsk Utgave, Norsk Garanti 1 Endre leveringsdato kr 5 781,00 kr 5 781,00 105620 Sigma Blitz EF 500 DG Super Nikon NAITTL - Viktig: Norsk Utgave, Norsk Garanti 13 Endre leveringsdato kr 1 885,00 kr 1 885,00 Særavgift: kr 0,00 Fakturagebyr: kr 0,00 Ordregebyr: kr 0,00 Totalt: kr 19 066,00 Edit: Dyrt for å få bilder av noen fisker da... Endret 14. juni 2005 av TheDarkListener Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Takk for gode svar til alle. Hm, ser at argumentet for å velge bort nikon70d ikke er spesielt relevant? Da er vel den også med på listen da:-) Jepp, hvitbalanse kan være et problem. Det benyttes lysrørbelysning. Fotografering med blitz er uaktuelt, da det blir reflekser i glasset -samt skremmer fiskene. Til nød kan en ekstern blitz holdes skrått over akvariet fra en annen vinkel, men da må akvarielampa løftes vekk og det er litt upraktisk samt at farger blir litt feil. Vel, tar gjerne imot konkrete forslag på kamera og linser som dere tror vil være det beste kjøpet til mitt bruk. (blir nok en del utendørsfotografering også, men fisk er ok hovedprioritet. Har hittil brukt et lite sonyp150 som jeg har vært veldig fornøyd med i forhold til størrelsen, mne blir litt tønne og uskarpt ytterst i kantene av bildet (på finbladete planter) når jeg tar bilder av hele akvariet. Dette skyldes vel mye at objektivet på slike minikameraer er veldig lite. Ups, siste svar kom visst da jeg skrev mitt. Takk! Dette polariseringsfilteret var et nytt begrep for meg. Skjønner jeg må lese litt mer. Stativ har jeg allerede forresten. Tar gjerne imot flere forslag. Endret 14. juni 2005 av Datagnomen Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Kan ta og ta noen bilder av akvariet mitt (60l) med Sigma 105mm Macro når batteriet er ladet opp. Får se hvordan det funker. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Blitzen kan du kutte ut til akvariefotografering, her må det sterkere saker til. Få tak i noen arbeidslamper - gjerne på fot og la disse lyse ned i karet (selvsagt tar du av lokket). Du trenger heller ikke polarisasjonsfilter, men du trenger å vaske glasset bra på utsiden og kjøre hardt på med algeskrapa. Når det gjelder selve fotograferingen, så er mange bilder som er kluet her. Ta mange mange mange mange bilder og plukk ut de beste. Maller og slikt er jo greit, dem holder seg stort sett rolig. Slipp oppi en agurkbit, så er dem garantert rolige. Mao; Du trenger ikke superrå saker for å få til dette, men et macroobjektiv er klart en fordel. Pass bare på å gå for minst 90/100/105mm, ellers vil du fort krasje i glasset. Lagt med et bilde tatt med 10D, belysning skrått ned ovenfra (spotlight) og helt vanlig 50mm f/1,8 objektiv. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Takker for nye innspill. Flott bilde det der av guramien. Kunne tenke meg å slippe ekstra lamper om mulig. Regnet med at dslr krevde mindre lys enn små digitalkameraer som f.eks. min sonyp150, men det er kanskje ikke tilfelle? Legger ved et bilde tatt med dette kameraet kun med det lyset som er i akvariet og uten blitz. Veldig fornøyd med det bildet, men det blir mange veldig dårlige bilder før noe slikt dukker opp Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Der ser du, et flott blinkskudd! Du trenger ikke masse superhyper dyre saker, bare tålmodighet og et stort minnekort. Sant som du sier, man kan jo skru opp ISO'en et par hakk ekstra på DSLR i forhold til et kompakt kamera. Kjøper du i tillegg en 50mm f/1,4 (eller 1,8'en hvis du ikke har råd med en gang), så tenker jeg du er i gang. Du kan jo også slå to fluer i en smekk: Installer flere lysrør i toppen. Bra for plantene og bra for knipsingen din. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Selv om D70 sin autofokus verken er upresis eller spesielt treg (riktignok litt tregere enn 350D), så er den nå oppgradert i siste firmware og blitt raskere og mer presis. Den kan lastes ned fra nettet, og oppgraderer din D70 til D70s (uten hardwareoppgraderingene som stor skjerm og bedre batterilevetid så klart). Lenke til kommentar
Walter Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Du skal sikkert bruke kameraet til annet også. Se derfor også etter oppstartstid som er viktig. Mange raske bilder i serie er sikkert også en god ide for akvariefisk. Selv har jeg EOS 20D og EF100 2.8USM Macro. Fikk akkurat nytt akvarie og har prøvd noen bilder av fisk og planter. Stoort CF kort anbefales... Denne linsen fungerer dårlig til "hel"bilder av et så stort akvarie. Da må du helst ned mot en moderat vidvinkel med mindre stuen er stor. Endret 15. juni 2005 av Walter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå