Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva het verdens første datamaskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fant en som het ENIAC, veier 30 tonn og klarer lette regneoperasjoner:P Når folk fyrte opp monsteret sugde det til seg 150kilowatt! :D

Denne regnes ofte som den første datamaskinen som var i praktisk bruk.

Morsomt å tenke på at en normal lommekalkulator har adskillige ganger større regnekraft

Lenke til kommentar

ENIAC er vel den første digitaledatamaskinen og ble vel lagd rundt 1945. IBM hadde jo noen datamaskiner som brukte hullkort. IBM startet vel rundt 1890 og datamaskinene ble blant annet brukt i konsentrasjonsleirene i Tyskland under 2. verdenskrig. Pascal lagde vel en regnemaskin på 160- tallet. Grekerene skryter av å være de første med en datamaskin og sier at de hadde datamaskiner alerede under antikken, men ossen datamaskiner dette dreier seg om har jeg null peil på. Det skulle ikke forundre meg om det bare var en regnestav.

Lenke til kommentar
ENIAC er vel den første digitaledatamaskinen og ble vel lagd rundt 1945. IBM hadde jo noen datamaskiner som brukte hullkort. IBM startet vel rundt 1890 og datamaskinene ble blant annet brukt i konsentrasjonsleirene i Tyskland under 2. verdenskrig. Pascal lagde vel en regnemaskin på 160- tallet. Grekerene skryter av å være de første med en datamaskin og sier at de hadde datamaskiner alerede under antikken, men ossen datamaskiner dette dreier seg om har jeg null peil på. Det skulle ikke forundre meg om det bare var en regnestav.

det var en regnestav :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...