PlatinumFlyer Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Vi bør kunne kreve fire i snitt av en lærer OG sosial inteligens. Jeg blir sjokket når lærerstudentene klager over at det nå er krav til karakter tre i sentrale fag som matte, norsk og engelsk... Lenke til kommentar
kag Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Når utviklingen går i retning lengre skoledager og dårligere matvaner, er det læringsmiljøet og læringsutbyttet til elevene det tærer på. Uro og konsentrasjonsproblemer ligger da faretruende nær. Ikke bare er gratis skolemat utmerket og bidrar til at elevene får den energien de trenger for å hode ut og lære mer, men også det psykososiale er å ta i betraktning som et fortrinn. Og ikke minst forsterker signaleffekten skolens plass i samfunnet, hverdagen til mange nordmenn, men den gjør dette tilbudet gjør den også til en viktigere del av livet deres. (Kanskje litt vanskelig for liberalistene å forstå. I hvert fall den yngre garde her inne. Men det er faktisk ingen skam å innrømme at det finnes ting i livet deres som er viktige (snakker selvfølgelig ikke om materialistiske ting nå) – annet enn bare dere selv) Feilernæring kan føre til konsentrasjonsproblemer, og gå ut over læringen i skolen. Norske barn får i seg altfor mye sukker og beveger seg for lite. Det er heller ikke alle barn som har med seg matpakke, og mange av dem som har det kaster den. Ved å innføre gratis skolemåltid i grunnskolen kan man motvirke dårlige matvaner. Riktig mat har stor betydning for barns læring, noe både Sverige og Finland har erfart at stemmer. Toppers tilbud! Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 "Det er ikke morsomt aa spise sin mat, naar den ligger i pakke og ikke paa fat" Fritt etter Knutsen og Ludvigsen. Dette har en god del sannhet i seg, og jeg tror apptitten og lysten etter god sunn mat vil oeke betraktelig hvis elevene faar servert fersk fin mat paa fat i stede for svett gulost paa toert broed. Akkurat naa er jeg paa en plass der mat ikke bare er mat, men ogsaa et syn for oye. Og som paa alle maater oeker min appetitt Men merk at selv om maten ser lekker ut er den lagd av rimelige raavarer. Mat skal ikke bare vaere for aa stappe magen, men ogsaa for aa mette oye og sinn. Jeg har vaert paa en del skoler de siste par aarene, og ser at saerlig naar det gjelder ungdomsskolene saa stapper foreldrene 50-100kr i handa til poden og ber han om aa gaa paa Rimi, Joker, Rema o.l for aa kjoepe noe aa spise. Da kommer han som regel tilbake med potetgull, wienerbroed og Cola. Eller annet slikkeri. Saa jeg tror den jevne foreldre i dag ikke ville ha problemer med aa betale matpenger til sine unger. Det stoerste problemet til foreldre i dag er at begge har jobb, og ikke tid til aa lage matpakke paa morgenen. Ikke alle har ei mor eller en far som er hjemmevaerende og har tid til aa lage frokost og smoere matpakke. Men som Jokke skriver, det er viktig at foreldrene kan velge selv hvilken loesning de oensker. Vil de lage mat selv boer de kunne gjoere det, eller de kunne velge aa betale en skjerv for at poden fikk sunn mat i stede for snop fra Rema. *Maa gaa ut naa for aa spise lunch( ), innlegget ble forkortet* Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg vil tro lærerkrefter med mer enn et snitt på to fra vidregående kan øke nivået i norsk skole mer enn en skolelunch kan. Hva hjelper det med gode lærere hvis eleven ikke klarer å konsentrere seg og fokusere? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg vil tro lærerkrefter med mer enn et snitt på to fra vidregående kan øke nivået i norsk skole mer enn en skolelunch kan. Hva hjelper det med gode lærere hvis eleven ikke klarer å konsentrere seg og fokusere? Da må vi få ut de som ikke klarer å konsentrere seg. Det er helt greit, dersom man faktisk får lov til å ta betalt fra foreldrene for tilbudet. Men nå er vel pointet at det skal være gratis, og det liker jeg ikke. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Da må vi få ut de som ikke klarer å konsentrere seg. ja, de fortjener ingen utdanning! poenget med offentlig utdanningstilbud er jo selvsagt å gi så mange som mulig en så god utdanning som mulig (det skjønner du og). å kaste ut de som ikke konsentrerer seg med x kilo sukker i blodet blir jo helt meningsløst. da bør heller problemet løses på en måte som gjør at disse også får utdanning. skolelunsj vil (ifølge undersøkelser) bedre læringsutbyttet ganske betydelig, særlig sånn situasjonen er i dag (elever med sukkersjokk etter midtfri, utbredte livsstilssykdommer pga dårlig ernæring osv). derfor synes jeg logisk nok det er en god løsning for å heve nivået på skolene våre. Lenke til kommentar
kag Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 poenget med offentlig utdanningstilbud er jo selvsagt å gi så mange som mulig en så god utdanning som mulig (det skjønner du og). å kaste ut de som ikke konsentrerer seg med x kilo sukker i blodet blir jo helt meningsløst. da bør heller problemet løses på en måte som gjør at disse også får utdanning. skolelunsj vil (ifølge undersøkelser) bedre læringsutbyttet ganske betydelig, særlig sånn situasjonen er i dag (elever med sukkersjokk etter midtfri, utbredte livsstilssykdommer pga dårlig ernæring osv). derfor synes jeg logisk nok det er en god løsning for å heve nivået på skolene våre. Er ikke alt som er like lett å se, når man plasserer seg selv ovenfor alle de andre og ser ned, vettu. Men uansett. Skal bli interessant å se hva regjeringen gjør med dette forslaget. Hvordan de har tenkt å finansiere det. Selv støtter jeg forslaget om å flytte resursene vi bruker i dag på kontantstøtten, over på mat i skolene. Kontantstøtten har vært en byrde for mange foreldre, ved siden av å kunne vært brukt bedre der enkelte har mått nytte av det. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Hvordan har kontantstøtten vært en BYRDE? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Kontantstøtten har vært en byrde for mange foreldre, ved siden av å kunne vært brukt bedre der enkelte har mått nytte av det. Dette er intet annet enn fjas fra ende til annen. Vent til du selv blir far du, så får du kanskje litt mer innsikt om hva det faktisk dreier seg om. Over 70% får kontantstøtte av de som har barn i den aldersgruppen. Dette er overhodet ingen byrde. Eneste som påfører mer byrder overfor småbarnsfamilier er AP og SV sin politikk. Er vel kanskje en grunn til at jeg gikk vekk fra AP etter at jeg ble far. Lenke til kommentar
kag Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Blir litt som å si at man må ha vært i et land, før man kan uttale seg. Har venner med barn, i forskjellige aldre. Noen av dem er i begynnelsen av tjueårene. Andre i begynnelsen av trettiårene. Innblikk i hvordan det er å ha barn, har jeg. Akkurat hvilken livssituasjon de har vært i, de som har fått erfare kontantstøtten som en byrde, aner jeg ikke. Men hører dem ofte på tabloid, redaksjon en, brennpunk, i lag med motstanderne av kontantstøtten, fortelle de bedrevitende borgerlige hvor store problemer de setter dem i på grunn av kontantstøtten. De er i mindretall, naturligvis, og mange mår sikkert godt av kontantstøtten. Men så var det nå en gang slik, og her er vi jo alltid uenige, at resursene som går til kontantstøtten kunne blitt brukt helt annerledes og bedret tilbudet til majoriteten. Det betyr kanskje at du, Dotten, faller utenom i lag med de som erfarer kontantstøtten som en byrde, men igjen er det allmennheten, majoriteten, de fleste andre det dreier seg om. Mener ikke å fyre opp under en ENDA en kontantstøtte debatt. We've been down that road before, you and I! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Da må vi få ut de som ikke klarer å konsentrere seg. Det er helt greit, dersom man faktisk får lov til å ta betalt fra foreldrene for tilbudet. Men nå er vel pointet at det skal være gratis, og det liker jeg ikke. Ah, logisk. Du vil altså ikke gi skolemat til sultne barn som trenger næring til å konsentrere seg - og så vil du heller kaste ut de som ikke greier å konsentrere seg, som en konsekvens av dette? Finner du bristen? Hva er vitsen med dette, fortell oss! For å holde på prinsippet om liberalisme, uansett hvilke virkninger det får på det norske folks fremtid?? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Blir litt som å si at man må ha vært i et land, før man kan uttale seg. Har venner med barn, i forskjellige aldre. Noen av dem er i begynnelsen av tjueårene. Andre i begynnelsen av trettiårene. Innblikk i hvordan det er å ha barn, har jeg. Akkurat hvilken livssituasjon de har vært i, de som har fått erfare kontantstøtten som en byrde, aner jeg ikke. Men hører dem ofte på tabloid, redaksjon en, brennpunk, i lag med motstanderne av kontantstøtten, fortelle de bedrevitende borgerlige hvor store problemer de setter dem i på grunn av kontantstøtten. De er i mindretall, naturligvis, og mange mår sikkert godt av kontantstøtten. Men så var det nå en gang slik, og her er vi jo alltid uenige, at resursene som går til kontantstøtten kunne blitt brukt helt annerledes og bedret tilbudet til majoriteten. Det betyr kanskje at du, Dotten, faller utenom i lag med de som erfarer kontantstøtten som en byrde, men igjen er det allmennheten, majoriteten, de fleste andre det dreier seg om. Mener ikke å fyre opp under en ENDA en kontantstøtte debatt. We've been down that road before, you and I! Mye snakk, men forstatt ingen underbygging om påstanden om at kontantstøtten er en byrde for mange foreldre. Virke som om du kun gjentar SV sitt standpunkt fremfor å begrnne standpunktet. Dog er kontantstøtten en annen diskusjon. Kan ta den i den rette tråden. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Da må vi få ut de som ikke klarer å konsentrere seg. Det er helt greit, dersom man faktisk får lov til å ta betalt fra foreldrene for tilbudet. Men nå er vel pointet at det skal være gratis, og det liker jeg ikke. Ah, logisk. Du vil altså ikke gi skolemat til sultne barn som trenger næring til å konsentrere seg - og så vil du heller kaste ut de som ikke greier å konsentrere seg, som en konsekvens av dette? Finner du bristen? Hva er vitsen med dette, fortell oss! For å holde på prinsippet om liberalisme, uansett hvilke virkninger det får på det norske folks fremtid?? BHvis noen ikke klarer å konsentrere seg, bør dette utredes av spesialister. Om de kommer til at det er maten det skranter på, så må jo da dette tas opp med foreldre. Om det fortsatt ikke hjelper, og barna ikke følger beskjeden fra foreldre, har vi skoler som f.eks. Sollerudstranden. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 BHvis noen ikke klarer å konsentrere seg, bør dette utredes av spesialister. Om de kommer til at det er maten det skranter på, så må jo da dette tas opp med foreldre. Om det fortsatt ikke hjelper, og barna ikke følger beskjeden fra foreldre, har vi skoler som f.eks. Sollerudstranden. Og dette koster ikke penger, som du er så beskymret over? At man klarer å konsentrere og fokusere mer på full mage vs tom mage er det ingen tvil om.. hvorfor gjøre det så utrolig vansklig? Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Blir litt som å si at man må ha vært i et land, før man kan uttale seg. Har venner med barn, i forskjellige aldre. Noen av dem er i begynnelsen av tjueårene. Andre i begynnelsen av trettiårene. Innblikk i hvordan det er å ha barn, har jeg. Akkurat hvilken livssituasjon de har vært i, de som har fått erfare kontantstøtten som en byrde, aner jeg ikke. Men hører dem ofte på tabloid, redaksjon en, brennpunk, i lag med motstanderne av kontantstøtten, fortelle de bedrevitende borgerlige hvor store problemer de setter dem i på grunn av kontantstøtten. De er i mindretall, naturligvis, og mange mår sikkert godt av kontantstøtten. Men så var det nå en gang slik, og her er vi jo alltid uenige, at resursene som går til kontantstøtten kunne blitt brukt helt annerledes og bedret tilbudet til majoriteten. Det betyr kanskje at du, Dotten, faller utenom i lag med de som erfarer kontantstøtten som en byrde, men igjen er det allmennheten, majoriteten, de fleste andre det dreier seg om. Mener ikke å fyre opp under en ENDA en kontantstøtte debatt. We've been down that road before, you and I! Mye snakk, men forstatt ingen underbygging om påstanden om at kontantstøtten er en byrde for mange foreldre. Virke som om du kun gjentar SV sitt standpunkt fremfor å begrnne standpunktet. Dog er kontantstøtten en annen diskusjon. Kan ta den i den rette tråden. Allmenn kjent i media. Var ikke klar over ulempene med dagpenger heller, ordningen som bare høres god ut, i likhet med kontantstøtten, før jeg faktisk gikk på dagpenger for to år siden. Men, more on that later. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 BHvis noen ikke klarer å konsentrere seg, bør dette utredes av spesialister. Om de kommer til at det er maten det skranter på, så må jo da dette tas opp med foreldre. Om det fortsatt ikke hjelper, og barna ikke følger beskjeden fra foreldre, har vi skoler som f.eks. Sollerudstranden. Igjen så snakker du bare i absolutter. Du synes ikke det blir billig å hele tiden betrakte verden som om fravær av nyanser? Dette tilbudet, som fikk flertall på stortinget, og nå er hos regjeringen for utredning, er ikke ment å være ene og alene om å forandre skolen til det bedre. Heller er ikke de andre tiltakene rundt skoleverket ment å være ene og alene om å gjøre skolen til et bedre sted. Som du sikker vet, men som jeg mistenker deg for å bortvise fordi det er vanskelig å akseptere det i et "fra ovenfor og ned" syn, så er det summen av alle tiltakene folk flest har håp om skal gi et positivt resultat. Gratis mat på skolen bærer en god signaleffekt. Det gir familiene, og ikke minst elevene, en følelse av å bli tatt hånd om. En trygghetsfølelse som kan gi bedre læring. Rammer som elevene trives bedre i. Om du synes det er urettferdig at skattepengene dine (har du noen gang i det hele tatt hatt arbeid og betalt skatt, forresten?) går til tiltak du selv ville håndtert annerledes, så vil jeg minne om at dette er demokrati i praksis, og en hver form for sykelige protester mot det (ikke for det, det er lov å være uenig) - viser bare til en "det er ikke meg det er noe feil med, men alle andre!" holdning. Det finnes helt sikkert andre ting vi kunne brukt disse resursene på, men da er det også verdt å merke seg at det finnes flere veier til rom, og at politikerne som styrer landet har alle som mål å gjøre jobben sin i beste velmenende. Selv om enkelte liker å få det til å høres ut som om vi i dag bor i et borgerlig paradis, mens under Gro bodde vi alle i et sosialistisk helvete. "Let us not seek the Republican answer or the Democratic answer but the right answer." -- John F. Kennedy Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg betaler inn faktisk 50 % skatt på to av inntektene mine, da de ikke klarer å skjønne at jeg bare har ett frikort. Får det vel tilbake etter selvangivelsen men. Jeg synes skolen er en viktig institusjon. Men en institusjon som den, bør være god, først og fremst fagelig. Vi vet alle veldig godt at de offentlige skolene våre forfaller, med lærerkrefter som ikke engang hadde tre i snitt på gymnaset. Vi har for få timer til å lære de små barna alt de trenger. De bruker alt for mange timer på "frilek". Vi må skape en skole der barna er for å lære, ikke leke. Når vi har gjort det, DA kan vi vurdere skolematen. Men jeg synes det er viktig at skolesystemet gjennomsyres av valgfrihet, det gjelder både maten, valg av skole, valg av offentlig eller friskole etc. Det er dessuten ikke statens ansvar å fôre unger på skolen. De skal lære, ikke fôres. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Vi må skape en skole der barna er for å lære, ikke leke. Når vi har gjort det, DA kan vi vurdere skolematen. Gang på gang er det påvist sammenheng mellom mat og konsentrasjon. Spiser en f.eks. frokost har en lettere for å konsentrere seg enn for en som ikke gjør det. Alle har nok merket hvordan de føler seg tunge i hodet når maten rumler, enten det er på jobb eller i skolesammenheng. Altså er kostholdet en viktig forutsetning for at barn faktisk skal kunne lære. Det er da naturlig at dette må settes inn nettopp for å bedre læringspotensialet, og ikke utsette det til senere. Det går an å ha to ting i hodet på en gang, skolemat og bedre faglig innhold. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Lærere har faktisk muligheten for å ta en femminutter lang samtale med de foresatte på telefonen... - Hei, jeg er læreren til Per, snakker jeg med hans foresatte? - Ja da, Pål Nordmann her - Jeg lurte bare på om Per spiser frokost, han virker ofte så ukonsentrert - Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, siden jeg drar før han står opp. Men vi skal følge det opp, klart han må spise frokost. - Flott! Ha en fortsatt fin dag - Takk i like måte. Hei. Jøss, så enkelt kan det gjøres, med utgifter til en tre minutters telefonsamtale. På fastnett så bør det vel kunne gjøres for ca 1,50. Jøss, litt billigere enn å lansere skolemat? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 De bruker alt for mange timer på "frilek". Vi må skape en skole der barna er for å lære, ikke leke. Man kan lære gjennom lek. Det er faktisk langt mer effektivt å lære gjennom praksis, fremfor å sitte og høre på teori. Jeg snakker helt klart av erfaring. Som instruktør var det langt lettere å lære menige gjennom lek og moro, fremfor å vise de en powerpoint presentasjon. Det samme gikk også for voksne befal som jeg underviste. Er nok enda mer effektivt overfor unger. Det er dessuten ikke statens ansvar å fôre unger på skolen. De skal lære, ikke fôres. Med denne ordningen kan lærerene lære ungene godt kosthold, sammarbeid, bra holdninger og matlaging. Så den setningen der var temmelig selvmotsigende Allmenn kjent i media. Var ikke klar over ulempene med dagpenger heller, ordningen som bare høres god ut, i likhet med kontantstøtten, før jeg faktisk gikk på dagpenger for to år siden. Allment kjent? Jeg venter forstatt i spenning på din utdyping av påstanden din. Intil da forblir den, ja nettopp, en udokumentert påstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå