Gå til innhold

Skolemat - en privat eller offentlig oppgave?

Anbefalte innlegg

Foreldrene skal sørge for barna sine, og de kan da velge å kjøpe Noras syltetøy "100 % frukt og bær" (forvørig det enest esyltetøyet jeg liker, er ikke så glad i syltetøy) og kun kjøpe inn Cola Light?

En barneskoleelev har stort sett ikke lov til å forlate skolens område. Da jeg gikk på barneskolen spiste alle matpakkene sine under lærerens påsyn før store-fri. Melk ble kjøpt gjennom skolemelkordningen. Ergo er det mest ungdomsskoleeleven dette handler om.

Hva slags foreldre er det som IKKE lager lunchpakke til barna sine? En enkel løsning vil jo bare være å stoppe utbetalingene til barnet hvis det ikke spier matpakken - det vil jo sette en stopper for kjøp av mat.

Diet-brus er sunnere enn normal brus. Og calori-messig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valgfrihet er noe jeg, og også partiet Høyre, setter høyt. Jeg synes ikke valgfriheten min tas alvorlig hvis valget skal bli om jeg tar syltetøy eller ost på den tørre grovbrødskiven min.

Valgfrihet til å kjøpe sushi eller pizza i lunsjpausen? Da jeg var 14 år og gikk på ungdomsskolen fikk jeg 100 spenn i uken til å leve på. Fortell meg hvilke valgmuligheter disse pengene gir meg.

Du kunne jo kjøpt fire stk salat, sikkert fem da du gikk på ungdomsskolen, for en hundrelapp i kantinen. Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar

Hva slags foreldre er det som IKKE lager lunchpakke til barna sine? En enkel løsning vil jo bare være å stoppe utbetalingene til barnet hvis det ikke spier matpakken - det vil jo sette en stopper for kjøp av mat.

Her kommer du inn på foreldre som aktivt prøver å gjøre noe. Men dette er også et problem, for slik er ikke alle foreldre, flere foreldre har kapitulert. Og foreldre kan ikke forhindre unger å kjøpe snop på skolen, da må de nekte tilgang til penger. Men de kan ikke kontrollere slikt. Blir vanskelig.

Det handler om å skape holdninger hos ungene, det er stort sett altid nøkkelen. Lærdommen og erfaringen med skolemat (som de da helst er med på å lage selv), kan gi ungdommen og ungene akkurat dette, i tillegg til at de får en bedre helse.

Og om man velger å drite i sin egen helse, så er det ikke så enkelt å si at det er min kropp og det bare affiserer meg. Vi har faktisk et helsevesen som vi alle spanderer på, den blir allerede mye fylt opp av slike folk som gir faen. Overvektige, røykere, narkomane osv. Dette er noe alle merker effekten av. Direkte eller indirekte.

Lenke til kommentar

Her kommer du inn på foreldre som aktivt prøver å gjøre noe. Men dette er også et problem, for slik er ikke alle foreldre, flere foreldre har kapitulert. Og foreldre kan ikke forhindre unger å kjøpe snop på skolen, da må de nekte tilgang til penger. Men de kan ikke kontrollere slikt. Blir vanskelig.

Foreldre må da klare å lage en avtale med barnet. Jeg hadde avtale om da jeg i fjerde klasse fikk 100 kroner av mamma hver uke, da skulle jeg spare minst femti av dem. Dette handler om å lære god økonomisk sans.

Det handler om å skape holdninger hos ungene, det er stort sett altid nøkkelen. Lærdommen og erfaringen med skolemat (som de da helst er med på å lage selv), kan gi ungdommen og ungene akkurat dette, i tillegg til at de får en bedre helse.

Vi har fag som naturfag og Heimkunnskap som skal sette fokus på nettopp dette. Kanskje det må gjøres på en bedre måte.

Og om man velger å drite i sin egen helse, så er det ikke så enkelt å si at det er min kropp og det bare affiserer meg. Vi har faktisk et helsevesen som vi alle spanderer på, den blir allerede mye fylt opp av slike folk som gir faen. Overvektige, røykere, narkomane osv. Dette er noe alle merker effekten av. Direkte eller indirekte.
Det overrasker deg kanskje ikke - men jeg er imot at all offentlig sykehushjelp er gratis. Jeg foreslår at man lar private ta over sykehusene - og overlate til forsikringsordninger å betale helsehjelpen. Eventuelt ha en behovsprøvet sak for fattige. Jeg synes faktisk folk skal få gjøre som de vil med kroppen sin, så lenge det ikke går utover andre.
Lenke til kommentar

Foreldre må da klare å lage en avtale med barnet. Jeg hadde avtale om da jeg i fjerde klasse fikk 100 kroner av mamma hver uke, da skulle jeg spare minst femti av dem. Dette handler om å lære god økonomisk sans.

Penger som du bruker på cola og annen usunn mat? Det virker jo da ikke som om det har fungert så bra, for du sier jo selv at du ikke akkurat spiser så sunt. Dette handler jo ikke om å lære ungene økonomisk sans, det handler om å lære dem å spise sunt og ha et bra kosthold.

Vi har fag som naturfag og Heimkunnskap som skal sette fokus på nettopp dette. Kanskje det må gjøres på en bedre måte.

Ja. Og der er skolemåltid en glimrende måte. Å engasjere eleven fremfor å belære eleven er altid mer effektivt og gir bedre lærdom og forståelse.

Det overrasker deg kanskje ikke - men jeg er imot at all offentlig sykehushjelp er gratis. Jeg foreslår at man lar private ta over sykehusene - og overlate til forsikringsordninger å betale helsehjelpen. Eventuelt ha en behovsprøvet sak for fattige. Jeg synes faktisk folk skal få gjøre som de vil med kroppen sin, så lenge det ikke går utover andre.

Vet du er for dette, men realiteten er en annen. I dagens Norge er det egoistisk å ha en likegyldig holdning til egen helse, ihvertfall hvis man benytter offentlig helesvesen. Så om du ønsker et privat helsevesen, så er det faktisk totalt irrelevant. Vi har et offentlig helesvesen og forholder oss til det.

Lenke til kommentar

En utvikling i retning av lengre skoledager og dårligere matvaner svekker læringsmiljøet og går ut over læringsutbyttet til elevene. Uro og konsentrasjonsproblemer blir lett resultatet. Dette tilbudet vil kunne gi elevene det påfyllet de trenger for å holde koken både lærings- og ernæringsmessig.

Feilernæring kan føre til konsentrasjonsproblemer, og gå ut over læringen i skolen. Norske barn får i seg altfor mye sukker og beveger seg for lite. Det er heller ikke alle barn som har med seg matpakke, og mange av dem som har det kaster den. Ved å innføre gratis skolemåltid i grunnskolen kan man motvirke dårlige matvaner. Riktig mat har stor betydning for barns læring, noe både Sverige og Finland har erfart at stemmer.

Flott tilbud. :)

Lenke til kommentar
.....

Veldig mye bra du der skriver Kag. Og litt OT om det du sier (ikke skyt meg nå Tom ;) ), det er for lite fysisk i skolen. Kutt litt nynorsk f.eks. og erstatt det med mer fysisk. Og gjerne litt mer gjennomtenkt fysisk enn dagens. Arranger paint ball, fjellklatring, vanlig bading i sjø osv. Ikke bare den slaviske gymmen man har nå, er ikke rart mange mister motivasjonen. Men som sagt, OT, er bare ikke verdt en ny tråd syntes jeg, så ville bare nevne det. Så nok om det.

Lenke til kommentar
Penger som du bruker på cola og annen usunn mat? Det virker jo da ikke som om det har fungert så bra, for du sier jo selv at du ikke akkurat spiser så sunt. Dette handler jo ikke om å lære ungene økonomisk sans, det handler om å lære dem å spise sunt og ha et bra kosthold.
Nja, delvis. Cola har jeg stort sett alltid tatt fra kjølerommet, og jeg er ikke overbevist om at noen alltid oppdager det. Men poenget var at jeg fra jeg gikk i fjerde klasse selv gjorde valg. Jeg fikk disse hundre kronene, hvorav femti MÅTTE spares. Jeg sparte noen uker kanskje nitti eller hundre av dem. Etter en stund kjøpte jeg en Lego Romutskytningsrampe og en Lego flyplass med terminal og fly. Jeg var kjempestolt. Jeg hadde selv spart og kjøpt noe jeg ønsket meg. Da prioriterte jeg faktisk dette fremfor brus og godteri. Det burde flere foreldre få barna til å gjøre. (Nå skal det ikke utelukkes at mama og papa spyttet litt inn i "lego-potten", men hovedsaken var jeg trodde det var jeg som hadde spart opp.

Feilernæring kan føre til konsentrasjonsproblemer, og gå ut over læringen i skolen.
Dette kan foreldre bli opplyst om på foreldremøter, og ha in mente når de smører skolematen.

Det er heller ikke alle barn som har med seg matpakke, og mange av dem som har det kaster den

På barneskolen? Da jeg gikk på barneskolen passet læreren på at alle spiste, og klassekassen hadde kjøpt inn riskjeks slik at ingen skulle gå sultne. På ungdomsskolen setter jeg valgfriheten fremfor skolemåltid.

Uro og konsentrasjonsproblemer blir lett resultatet.
Da må læreren ta disse problemene opp med foreldre, eventuelt få dem utredet. Viser det seg å være noe så enkelt som et ernæringsproblem, må jo foreldrene få beskjed om hvordan de kan endre dette.
Lenke til kommentar
Men JoachimR: Det er fint at du har lært økonomi, men det er jo her ikke tema. Har du lært deg å ha et bra kosthold?
Jeg har ett variert kosthold, og inntar ca 2000 calorier daglig. Dette ligger på det anbefalte. Jeg er heller ikke overvektig, og trener noen ganger i uken. Jeg spiser fisk i forskjellig former sikkert to-tre ganger i uken. Mye hvitt kjøtt også. Så ja, jeg vil si at kostholdet mitt er helt ok. Til og med Grethe Roede godtar lightbrus.
Lenke til kommentar

-- Slettet av moderator --

JoachimR kommer faktisk med en del vesentlige og gode argumenter han også. La oss respektere våre forskjeller og vår form for å diskutere, og holde oss innenfor retningslinjene. Blir nok litt sletting av innlegg her nå, vi sporer av.

Tilbake til topic. Noen som vet om når behandlingen av saken skal være ferdig? Og når høring om saken vil foregå? Det vil bli interessant å se hvordan man løser enkelte av problemstillingene og utfordringene knyttet til dette forslaget.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men JoachimR: Det er fint at du har lært økonomi, men det er jo her ikke tema. Har du lært deg å ha et bra kosthold?
Jeg har ett variert kosthold, og inntar ca 2000 calorier daglig. Dette ligger på det anbefalte. Jeg er heller ikke overvektig, og trener noen ganger i uken. Jeg spiser fisk i forskjellig former sikkert to-tre ganger i uken. Mye hvitt kjøtt også. Så ja, jeg vil si at kostholdet mitt er helt ok. Til og med Grethe Roede godtar lightbrus.

Høres bra ut :thumbup:

Men kostholdet ditt når du er på skolen, og da spesielt i lunsjen. Karakteriserer du det som bra? Altså når du er helt under eget ansvar og ikke spiser med foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...