Gå til innhold

Skolemat - en privat eller offentlig oppgave?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde det var fylket jeg, men det har jeg ingen greie på, så det er mulig.

Fylkeskommunen driver de videregående skolene. Det blir likefullt Staten som setter i gang tiltaket. Kommunene utfører jobben.

Likevel liker det offentlige å dele oppgavene som br være en aktør.

I samråd med kommunen har fylkeskommunen hovedansvaret for å organisere og finansiere skyssen. Når eleven får skyss på grunn av farlig skoleveg, skal kommunen organisere skyssen og er finansielt ansvarlig. Persontakster fastsettes av samferdselsmyndighetene og dekkes av den enkelte kommune for den enkelte reisende. Fylkeskommunen dekker skyssutgiftene utover gjeldende persontakst (Norges offentlige utredninger 1995).

Skoledirektøren og samferdselsmyndighetene godkjenner skyssopplegget.

kilde

Lenke til kommentar
Før vi begynner med å bedre det psykososiale ved å tilby skolelunch - synes jeg vi skal kreve at lærerne har fire i alle fag. Og styrke realfagsundervisningen. Deretter, når alle disse tiltakene er gjort, DA KAN VI SE på skolemat, og om vi har råd til det.

Her er et crazy forslag:

Hva med å gjøre TO TING på en gang?

Hvorfor ikke innføre gratis skolelunsj OG begynne å ruste opp lærerstaben?

Gratis skolelunsj har fungert utmerket i diverse naboland i mange år. Hvorfor skal ikke vi klare å få det til? Fordi det koster 1.5-2 mrd. kroner pr år? Og da får vi ikke så mye skattelette som vi vil ha?

Ja selvfølgelig har vi råd til det. Når våre "fattige" naboland har råd, så har da vel utvilsomt vi også. At alt hele tiden bare skal dreie seg om penger og ikke langtidsvinning er bare enda et tegn på hvor mer grådige og egoistiske vi nordmenn er i ferd med å bli...

I bl.a. Danmark har man over tid forsket på skolelunsj, og resultatene her viser helt tydelig at de som får servert frisk sunn skolelunsj står bedre rustet da de går ut av grunnskolen, så over tid vil vi utvilsomt tjene på dette..

Rent praksis er det tusenvis av måter det kan løses på som også gir skoleungdommen nye utfordringer og oppgaver..

Gogo gratis skole(varm)lunsj!

Før oljen kom til Norge fikk barna et eple og noe å drikke gratis. Det var ca.30-40 år siden. Den gangen var Norge ikke særlig rik, men NÅ. Skolene er ikke prioritert i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Mye av problemet er vel at skolebygningene aldri har vært bygget med kantine - prosjektet kan fort bli dyrere enn de ser for seg, hvis hvert eneste skolebygg skal utrustes med kantine. Dessuten, så tenker jeg at de klarer å trøkke ut av seg at skolen skal finanisere kantinene fra sitt allerede tynnstrukne budsjett - de får sikkert ikke ei krone ekstra for det, men må finne midler ett annet sted.

Lenke til kommentar

De klarte det da her på den norske skolen i Spania. De bygde opp en liten bod, satte inn strøm, kjøleskap etc. - og så driver de daglig kantine. Ikke så enormt problem. Ikke alle som klarer å gjøre det like profft og gjennomført, men NOE klarer nok alle. Om de vil.

Lenke til kommentar
De klarte det da her på den norske skolen i Spania. De bygde opp en liten bod, satte inn strøm, kjøleskap etc. - og så driver de daglig kantine. Ikke så enormt problem. Ikke alle som klarer å gjøre det like profft og gjennomført, men NOE klarer nok alle. Om de vil.

Den er privat - som den jeg går på. Derfor blir det jo noe annet.

Beklager at nynorsk ikke er så fælt som du vil ha det til JoachimR, men det heter "underskott".

Jeg har da vitterlig sett onderskott, men nå har ingen beskyldt meg for å være ekspert i nynorsk heller...

de får sikkert ikke ei krone ekstra for det, men må finne midler ett annet sted
Det er ingen vilje til ekstra bevilninger - kun vilje for noe som høres fint ut. Det er privatpersoners ansvar hva man velger å spise. Kanskje jeg skal gå inn for at skolemåltidet skal være sushi minst en gang i uken?
Lenke til kommentar
Det er ingen vilje til ekstra bevilninger - kun vilje for noe som høres fint ut.

Galt. Du får det til å høres ut som om alle som ikke deler ditt politiske syn bare driver populisme. Tror du ikke folk som leser innleggene dine gjennomskuer dette? Ang vilje så finnes det. Men hva resultatet av utredningen blir, er det ingen som vet enda.

Lenke til kommentar
Det er  ingen vilje til ekstra bevilninger - kun vilje for noe som høres fint ut.

Galt. Du får det til å høres ut som om alle som ikke deler ditt politiske syn bare driver populisme. Tror du ikke folk som leser innleggene dine gjennomskuer dette? Ang vilje så finnes det. Men hva resultatet av utredningen blir, er det ingen som vet enda.

Ja vel. Hvor finnes denne viljen? Har det blitt vedtatt ekstra bevilninger? NEI! Mulig det er vilje, men det holder ikke hvis de ikke vedtar.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Ja vel. Hvor finnes denne viljen?

Sv, Ap, Frp og Sp.

Eller sagt på en annen måte; flertallet på 'tinget.

Har det blitt vedtatt ekstra bevilninger? NEI!

Har de sluttet med samfunnsfag på ungdomskolen? Forslaget går nå videre til regjeringen som skal utarbeide en sak for den praktiske gjennomføringen.

Mulig det er vilje, men det holder ikke hvis de ikke vedtar.

I så tilfelle kan du takke de borgerlige vennene dine i regjeringen for det utfallet.

edit: skriveleif.

Endret av kag
Lenke til kommentar
I så tilfelle kan du takke de borgerlige vennene dine i regjeringen for det utfallet.

Ja, det skal jeg i såfall jammen gjøre. Maken til pengesløseri skal vi lete lenge etter!

Har de sluttet med samfunnsdag på ungdom skolen? Forslaget går nå videre til regjeringen som skal utarbeide en sak for den praktiske gjennomføringen.
Jeg har til orientering seks i samfunnsfag. Det var satt litt på spissen, men jeg tror ikke det er gjennomførbart, og er ikke overbevist om at FrP, langt mindre deres velgermasse, kommer til å bevilge noe som helst.
Lenke til kommentar

Ja, det skal jeg i såfall jammen gjøre. Maken til pengesløseri skal vi lete lenge etter!

Ehh, "vi" fru blom? :roll: Mange av oss som utgjør "vi" mener faktisk at dette er verdt pengene. Tørr vedde du ikke ble spurt om det, når du fikk sekseren din.

Endret av kag
Lenke til kommentar

Er ikke pengesløseri hvis man se i forhold til annet som spanderes via statsbudsjettet. Hadde man kuttet ut operaen så ville det alene finansiert dette forslaget for flere år. Men så er det litt i seneste laget.

og er ikke overbevist om at FrP, langt mindre deres velgermasse, kommer til å bevilge noe som helst.

Tja, deres politikk viser jo klart at de er villig til å bevilge penger til det de mener er riktig bruk av statens penger, så skjønner ikke helt hvorfor du mener dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Som tidligere nevnt vil et sunnere kosthold enn det de fleste ungdommer har i dag føre til mer opplagte og lærevillige elever. I tillegg tror jeg også at gratis skolemat vil inkludere skolen mer i elevers liv, i den forstand at de til en viss grad er avhengig av skolen for å få næring. Å fokusere blindt på å pese elever til å oppnå høyere kompetanse i forhold til det internasjonale er bare tull.

Og hvis du, Joachim, mener at det er pengesløseri å anskaffe sunn mat til hardtarbeidende elever, skjønner jeg ingenting. Skolen hjelper barn til å investere i en god helse og høyt kunnskapsnivå. I tillegg preker du om den "fantastiske" friheten i statene?! Barn bukker under for diabetes hele tiden, og det kommer i stor grad av at de har valget å spise junk-food og drikke brus all day long.

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt vil et sunnere kosthold enn det de fleste ungdommer har i dag føre til mer opplagte og lærevillige elever. I tillegg tror jeg også at gratis skolemat vil inkludere skolen mer i elevers liv, i den forstand at de til en viss grad er avhengig av skolen for å få næring. Å fokusere blindt på å pese elever til å oppnå høyere kompetanse i forhold til det internasjonale er bare tull.

Og hvis du, Joachim, mener at det er pengesløseri å anskaffe sunn mat til hardtarbeidende elever, skjønner jeg ingenting. Skolen hjelper barn til å investere i en god helse og høyt kunnskapsnivå. I tillegg preker du om den "fantastiske" friheten i statene?! Barn bukker under for diabetes hele tiden, og det kommer i stor grad av at de har valget å spise junk-food og drikke brus all day long.

Diet-brus finnes. Jeg drikker nesten utelukkende slik brus og Villa.

Jeg mener det er pengesløseri, det er individets ansvar å få i seg mat. Det er indivets valg om det ønsker å leve sunt, og til det er åtti, eller om det ønsker å røke og spiser junkfood - og dø når det er 40.

Selvom elevene får smøre seg noen tørre, grove brødskiver til lunch - så tror jeg fortsatt kolonialen like ved skolen vil leve godt. Kanskje selger den litt mindre baguetter - selvom det nok er en del av barna som ikke er så glade i grovbrød og derved kjøper en lys baguett. I tillegg vil barna fortsatt ha lyst på brus og godteri - noen grove brødskiver stopper ikke det.

Barna får i seg næring i dag. Vi må bare være strengere på å få bråkemakerne over i spesialklasser - eventuelt ut på gangen om det bare er næringen det skranter på.

Lenke til kommentar
Men en ting er klart. Om dette blir noe av så er det til dels pga at samfunnet, da spesielt foreldre og skole, har sviktet når det kommer til å gi barna et sundt kosthold. Man har kapitulert overfor cola og chips. Det er trist.

Jeg kan godt innrømme det. Jeg drikker brus nesten hver dag. Jeg spiser chips kanskje tre-fire ganger i uken. Jeg spiser ALDRI grovbrød, frokosten består av loff. Hender dog jeg tar en grov baguett. Det høres kanskje usunt ut når jeg bare ramser opp alt det usunne jeg stapper i meg. Men man kan leve brukelig sunt likevel.

Jeg er faktisk undervektig - og noen leger påstår jeg har bulimi. Jeg spiser ofte en skive eller to av matpakken min mor har smurt etter andre eller tredje time - før lunch. Til lunch går det ofte i baguetter, salater eller sushi. Eventuelt pizza. Jeg liker den valgfriheten jeg har på dette. Valgfrihet er noe jeg, og også partiet Høyre, setter høyt. Jeg synes ikke valgfriheten min tas alvorlig hvis valget skal bli om jeg tar syltetøy eller ost på den tørre grovbrødskiven min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Individets valg? Du elsker å gjemme deg bak begrepet "frihet". Vi kan vel like gjerne begynne med anarkisme? Tror du en 8-åring er klar over hvor mange sukkerbiter det er i en Cola eller hvor mange e-stoffer det er i Noras syltetøy? Tenker en barneskoleelev konsekvens? Hvis du tror det så er du temmelig blåøyd. Du kan ikke gi alle verdens avkom fullstendig frihet. Folk trenger retningslinjer. Vet du hvor mange som faktisk driter i å spise skolemat? Foreldre gidder ikke å lage og lar det være opp til barnet om det vil lage selv, eller sulte. Foreldre gir barna "friheten" til å lage mat selv, eller å drite i det. Du ville ikke trodd hvor mange som faktisk gir blaffen i mat på skolen.

En liten notis: Diet-brus er ikke akkurat sunt, Joachim.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Valgfrihet er noe jeg, og også partiet Høyre, setter høyt. Jeg synes ikke valgfriheten min tas alvorlig hvis valget skal bli om jeg tar syltetøy eller ost på den tørre grovbrødskiven min.

Valgfrihet til å kjøpe sushi eller pizza i lunsjpausen? Da jeg var 14 år og gikk på ungdomsskolen fikk jeg 100 spenn i uken til å leve på. Fortell meg hvilke valgmuligheter disse pengene gir meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...