Thlom Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 1. Det er ikke alle foreldre som har tid til å smøre fancy matpakker til ungene sine. 2. Det er svært få ungdomskoler som har en god kantine. 3. Det er ikke alle som får penger til mat på skolen. 4. Ofte er det et gatekjøkken eller en kiosk som ligger nærmest skolen, da blir det cola og hamburger. Det er gjort forsøk med varm næringsrik mat i Norge. Resultatet var at elevene ble mye mer opplagt, de elevene som ofte bråket og laget kvalm ble roligere og klarte å følge med. Du som er så opptatt av at skolen skal bli så bra (BEDRE SKOLE (haha)) må da være 100% for dette forslaget, da det i praksis fører til at elevene lærer mer, undervisningen blir bedre og den såkallte disiplinen blir super. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 1. Det er ikke alle foreldre som har tid til å smøre fancy matpakker til ungene sine. Det handler vel ikke akkurat om penger... 2. Det er svært få ungdomskoler som har en god kantine. Skolen vår satte ut kantien på "anbud", og den drives nå gjennom et selskap, av en mann og kone og en halv stilling for en sånt funksjonshemmet. Helt grei mat, selvom skagenrøren mangler. 3. Det er ikke alle som får penger til mat på skolen.Da får de smøre seg matpakke hjemme. 4. Ofte er det et gatekjøkken eller en kiosk som ligger nærmest skolen, da blir det cola og hamburger. Fra skolen min er det under ti minutter til: Deli deLuca 7-eleven (2 stk) Kaffebrenneriet Kaffepikene Kaffe og Krem Rimi (2 stk) Peppes Pizza I tillegg til kantinen. Kanskje det blir mye junk - men nå har skolen gjort det bra på alle offentliggjorte prøver og tester - så jeg tror ikke matvanene har hatt så mye og si... Det er gjort forsøk med varm næringsrik mat i Norge. Resultatet var at elevene ble mye mer opplagt, de elevene som ofte bråket og laget kvalm ble roligere og klarte å følge med. Du som er så opptatt av at skolen skal bli så bra (BEDRE SKOLE (haha)) må da være 100% for dette forslaget, da det i praksis fører til at elevene lærer mer, undervisningen blir bedre og den såkallte disiplinen blir super. Før vi begynner med å bedre det psykososiale ved å tilby skolelunch - synes jeg vi skal kreve at lærerne har fire i alle fag. Og styrke realfagsundervisningen. Deretter, når alle disse tiltakene er gjort, DA KAN VI SE på skolemat, og om vi har råd til det. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 2. Det er svært få ungdomskoler som har en god kantine. Skolen vår satte ut kantien på "anbud", og den drives nå gjennom et selskap, av en mann og kone og en halv stilling for en sånt funksjonshemmet. Helt grei mat, selvom skagenrøren mangler. Etter min erfaring er det svært få ungdomsskoler som har kantine i det hele tatt. Mener nå å huske at jeg satt i klasserommet og spiste matpakke frem til 9. Før vi begynner med å bedre det psykososiale ved å tilby skolelunch - synes jeg vi skal kreve at lærerne har fire i alle fag. Og styrke realfagsundervisningen.Da tror jeg det blir svært lenge til vi får skolelunch. Dersom tiltaket hjelper ser jeg ingen grunn til å utsette det pga. at et annet er bedre. Styrket realfagsundervisning vil ta tid. Vi er dessverre ikke i posisjon til å bare hente inn gode lærere. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Før vi begynner med å bedre det psykososiale ved å tilby skolelunch - synes jeg vi skal kreve at lærerne har fire i alle fag. Og styrke realfagsundervisningen. Deretter, når alle disse tiltakene er gjort, DA KAN VI SE på skolemat, og om vi har råd til det. For å være ærlig så driter jeg i om rikmannskolen din har kantine og ligger midt i byen med 10 minutter til all verdens junkfood sjapper. Verden kretser ikke rundt deg kjære Jokke. Og, skolemat har lite med det "psykososiale" (hva nå enn det er) å gjøre. Det handler om kosthold. Riktig kosthold gir mer fokuserte elever uten sukkesjokk. det kan da ikke være SÅ jævlig vansklig å fatte? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg går på en skole i Norge akkurat nå. Eller formelt sett, er jeg skoleløs frem til august. Poenget er at jeg opplever skolen og skolematen. De fleste får sendt med penger til kantinen, som gjerne blir til en baguett eller salat, eller lunchpakke fra mor. For meg, varrierer det. Poenget er at det fungerer helt greit slik vi har det i dag, med frivillig "kjøpelunch". Min mama lager flotte matpakker, vi snakker ikke om det du kaller en svett gulostskive. Litt salat, pasterami og en liten dash dressing er mer representativt. Og det gjelder ikke bare meg, men andres matpakker også. Noen har jo også helt plaine brødskiver med leverpostei også. Eller salami og parmesan. Poenget er at de velger det selv. VALGFRIHET! Nå snakket jeg i hovedsak om grunnskolen. Jeg tviler egentlig på at du går på noen grunnskole...eller. Vel det har ingenting med dette å gjøre. Uansett, her er min opplevelse av skole vs. mat: (Ikke bare basert på meg selv, men også medelevene!) Barneskolen: Vanlige brødskiver hver dag. En liten pakke melk vi fikk kjøpt gjennom skolen. Ungdomsskolen: Noen hundre meter til butikkene. Dermed gikk de fleste da spisefri startet, kjøpte seg brus, sjokolademelk, skolebrød etc. - og spiste det på veien tilbake. Videregående GK: Kantine, der man kan kjøpe vanlig mat, men også kaker, skolebrød, brus osv. Sistnevnte er en daglig slager hos mange. VK1 og VK2 gikk jeg på skole i Spania. Her fikk vi kjøpe frukt, baguetter, juice etc. men også vafler, sjokomelk, brus. Men uansett mye sunnere enn erfaringene mine fra norge var. Og det ble ikke mindre kunder eller mindre tilfredshet av den grunn.. Lenke til kommentar
kag Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det ser jeg ingen grunn til. Kanskje man kan tette smutthullene faren din benytter seg av i steden for? Hvis det i det hele tatt er tilfelle da. Jeg begynner å fatte en hel masse varmluft med ingen substans her. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det ser jeg ingen grunn til. Kanskje man kan tette smutthullene faren din benytter seg av i steden for? Hvis det i det hele tatt er tilfelle da. Jeg begynner å fatte en hel masse varmluft med ingen substans her. Hva smutthull i skatteloven har med emnet her ser ikke helt jeg... Olsen: Jeg går ikke på en "rikmannsskole", jeg går på en skole for vanlige mennesker. En ungdomsskole. For de som ikke viste det, er ungdomsskolen en del av grunnskolen. Ergo går planene ut på skolemat ut tiende. Etter å ha lest diverse læreplaner + privatskoleloven og opplæringsloven, er det en ting som går igjen. "Det psykososiale miljøet". Og et skolemåltid vil nok sikkert hjelpe på det. Men er man på skolen for å sosialisere seg(slik SV og Ap mener) eller er man der for å lære?(slik høyre mener) Lenke til kommentar
kag Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Olsen: Jeg går ikke på en "rikmannsskole", jeg går på en skole for vanlige mennesker. En ungdomsskole. For de som ikke viste det, er ungdomsskolen en del av grunnskolen. Heh. Du var ikke eldre, nei. Med risiko for å høres ut som en gammel gubbe; er temmelig sikker på at etter hvert som du får litt hår på pungen og blekk i penna, så vil du etter hvert innse at politikerne her i landet faktisk ikke er all that bad, du også. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Min mor spanderte fem år av sitt liv på politikk, faktisk med fokus på skolepolitikk. Jeg har nok lært mye, fra "innsiden" og det hele. Riktignok er jeg vel nå ferdig med ungdomsskolen, siden jeg har sommerferie... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Kan man ikke holde seg til sak fremfor person her inne? JoachimR er kanskje ung, men det er lite relevant angående saken. Gutten kjenner nok mer til poltikere enn folk flest her inne. En her nevnte tidligere en anslagsvis sum på 6 mrd året, om jeg husker rett. Nå har jeg fint lite peiling på om dette stemmer. Syntes det høres alt for urealistisk høyt ut. Totale utdanings og forskningsbudsjettet er vel på rundt 32 mrd. Nå er 6 mrd kun ca 0,6% av statens utgifter. Men jeg tviler på om det blir så dyrt. Noen som har sett noe om totalkostnadene? Lenke til kommentar
kag Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Leste en plass at de estimerte det ville koste en og en halv til tre milliarder kroner. *prøve å finne link* Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Men er man på skolen for å sosialisere seg(slik SV og Ap mener) eller er man der for å lære?(slik høyre mener) Her har du nok bommet litt vennen min. Å lære og å sosialisere seg er i grunn det samme. Sosialiseringsprosessen går ut på å at man utvikler seg i forhold til samfunnet, lærer seg normene, lover, og får et forhold til samfunnet. Å lære nye ting er del av dette. Å gå på skole er en del av dette. Sosialiseringsprosessen varer gjennom hele livet, man blir aldri ferdig å sosialisere seg. Lenke til kommentar
kag Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) VG - Hvis alle barn i grunnskolen skal få et daglig måltid til omtrent 15 kroner hver, vil det koste rundt 1,7 milliarder. Det er det verdt, slår hun fast og er ikke i tvil om hvor pengene bør hentes fra. - Vi bruker tre milliarder kroner årlig på kontantstøtten. Disse pengene bør brukes til skolemåltider og opprustning av barnehagene, sier hun. Lurer på hvorfor KrF og Høyre er i mot dette. Er det fordi de ikke vil legge noen hindre for at den lokale handlefriheten skal blomstre (hva det nå enn skal bety) - eller setter de seg i mot for å beskytte kontantstøtten? Jeg må jo innrømme at "vi må la den lokale handlefriheten blomstre" høres mye bedre ut enn "vi vil ikke fordi vi synes kontantstøtten er viktigere". Sistnevnte gir velgerne et alternativ... og det er skummelt for Kjell og Erna. :!: Endret 15. juni 2005 av kag Lenke til kommentar
Danko Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Før vi begynner med å bedre det psykososiale ved å tilby skolelunch - synes jeg vi skal kreve at lærerne har fire i alle fag. Og styrke realfagsundervisningen. Deretter, når alle disse tiltakene er gjort, DA KAN VI SE på skolemat, og om vi har råd til det. Her er et crazy forslag: Hva med å gjøre TO TING på en gang? Hvorfor ikke innføre gratis skolelunsj OG begynne å ruste opp lærerstaben? Gratis skolelunsj har fungert utmerket i diverse naboland i mange år. Hvorfor skal ikke vi klare å få det til? Fordi det koster 1.5-2 mrd. kroner pr år? Og da får vi ikke så mye skattelette som vi vil ha? Ja selvfølgelig har vi råd til det. Når våre "fattige" naboland har råd, så har da vel utvilsomt vi også. At alt hele tiden bare skal dreie seg om penger og ikke langtidsvinning er bare enda et tegn på hvor mer grådige og egoistiske vi nordmenn er i ferd med å bli... I bl.a. Danmark har man over tid forsket på skolelunsj, og resultatene her viser helt tydelig at de som får servert frisk sunn skolelunsj står bedre rustet da de går ut av grunnskolen, så over tid vil vi utvilsomt tjene på dette.. Rent praksis er det tusenvis av måter det kan løses på som også gir skoleungdommen nye utfordringer og oppgaver.. Gogo gratis skole(varm)lunsj! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Om det skal gå på bekostning av kontantstøtten er jeg uten tvil imot. Kutt heller den årlige støtten til religiøse stiftelser og organisasjoner. Det alene utgjør godt over 1 mrd. Jeg kan rett og slett ikke fatte og begripe at AP og SV er så imot kontantstøtten. Men det er en annen diskusjon som kan taes et annet sted. Men 1,7 mrd til 3 mrd på dette bør kunne gå. Men det bør gå på bekostning av kutt andre steder. Og da snakker man om å kutte i unødvendige utgifter. Lenke til kommentar
Kanetheheatsink Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det var jammen på tide. Bra tilltak fra kommunen Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Det var jammen på tide. Bra tilltak fra kommunen KOMMUNEN? Jeg håper da virkelig ikke det er KOMMUNEN som får regningen?! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Det er kommunen som driver grunnskolene, er det ikke? Er jo tross alt ikke verre enn å øke overføringene. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Det er kommunen som driver grunnskolene, er det ikke? Er jo tross alt ikke verre enn å øke overføringene. Trodde det var fylket jeg, men det har jeg ingen greie på, så det er mulig. Olsen; staten er ingen pengebinge. Staten går i UNDERSKUDD; eller ONDERSKOTT på nynorsk, om du forstår det bedre... Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Beklager at nynorsk ikke er så fælt som du vil ha det til JoachimR, men det heter "underskott". Uansett synes jeg dette er et flott tiltak, og noe vi bør ta oss råd til. Revnende likegyldig om man må betale et par skattekroner mer eller om det tas av overskuddet i statsbudsjettet. Kommer sikkert til å gå en helvetes inflasjon i Norge før vi får brukt oljepengene uansett. Endret 16. juni 2005 av SBS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå