PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg synes jo at alt av skoler bør privatiseres. Mangfold bør gjelde både når det gjelder skolemat og skolene i seg selv. Foreldrene bør få velge hva de synes er best for sitt barn. Der hvor jeg har bodd i utlandet, var det Sodexho som drev skolens kantine. De kunne tilby diet-mat, normal "amerikansk skolemat" +++. Barna kunne ventuelt også ha med seg lunchbox. Poenget er at foreldrene fikk velge. Og nettopp denne valgfriheten setter jeg så høyt. Lenke til kommentar
kag Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Foreldrene bør få velge hva de synes er best for sitt barn. Jeg mener da å tro at de fleste som har barn i norske skoler setter pris på at barna får sunn, godt mat av skolen. Privilegiet her er jo at foreldrene slipper å velge da alt blir ordnet for de. Ikke for det, de få som synes dette er en uting kan jo bare fortsette å sende med barna sine matpakke, så får de som ser nytten i tilbudet la barna sine nyte godt av det. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Og samtidig se at sine skattepenger blir brukt på noe en selv anser som en "uting" slik du sier. Jeg sier ikke at skolemat er en uting. Men jeg synes det er tåpelig å la skolemat gå på bekostning av forbedring av f.eks. realfag der Norge sliter internasjonalt. Jeg foreslår at en eventuel skolemat bør gjøres frivillig, og at de som benytter seg av den, betaler. Som i de fleste amerikanske stater. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Men jeg synes det er tåpelig å la skolemat gå på bekostning av forbedring av f.eks. realfag der Norge sliter internasjonalt. Enig der . Litt OT, men serverer de ikke varm mat i skolekantinene i f.eks Sverige? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jo, det gjør de. Gratis. I Sverige er også de fleste av privatskolene gratis. Det er mange forskjeller på skolesystemene, så jeg vet ikke om det er det greieste landet å trekke paraleller til... Lenke til kommentar
kag Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Men jeg synes det er tåpelig å la skolemat gå på bekostning av forbedring av f.eks. realfag der Norge sliter internasjonalt. Det er vel akkurat det, det ikke gjør, er det ikke det? Har du i det hele tatt satt deg inn i hvorfor de vil tilby mat på skolen, eller er du for omtåket av "staten-kommer-for-å-ta-oss-tanker" igjen? Det er jo som et ledd for å skape et bedre læringsmiljø på skolen, noe som nettopp vil resultere i forbedring, at de gjør dette. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Frokost på skolen - kanskje. De aller fleste spiser lunch i dag, og om det kommer en funksjonshemmet type med vernet arbeidsplass med et brett med pålegg og brødskiver, så skjønner ikke jeg hvordan det kan hjelpe så mye på læringsmiljøet. Mulig at det "psykososiale" miljøet styrkes noe, men siden de aller fleste spiser lunch den dag i dag tror jeg nok ikke helt det... En forbedring skaper vi ved å ha høyere utdannede/kvalifiserte lærere, færre elever per lærer og flere timer. Jeg beklager, men du forbedrer ikke en elev synlig ved å gi den gratis lunch. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 1. Hvorfor i helvete skal dette gå ut over andre prosjekter? Som politiker blir man meget mindre populær av å øke skatter og avgifter (ikke hos deg, kanskje) enn å redistribuere fra andre prosjekter. Derfor. Når man skal gjennomføre forandringer i skoleverket er det ikke utlukkende et spørsmål om hvor mange penger man setter av til det i statsbudsjettet. Det jeg tenkte på var snarere at landets lærere og rektorer i tillegg til sin vanlige jobb får en ny læreplan å sette seg inn i, skaffe ny skolekantine og hva nå enn politikerne skulle finne på for å få en "bedre skole". Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det har lenge forundret meg at et av verdens desidert rikeste land ikke har råd til å gi skolebarn mat slik mange fattige land gjør. Er det rart ungene drikker brus og spiser skoleboller når de må velge mellom det, og dåvent brød med svett gulost? At norske elever sliter faglig er dessuten en myte, sett i lys av at de ligger på midten i europa og at problemer med disiplin og kunnskap ikke nødvendigvis alltid kan løses ved å kaste penger etter det. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg har ikke noe imot gratis skolemat, sikkert veldig fint, men når det vil gå på bekostning av andre ting, synes jeg det blir galt. Heller et skikkelig skattekutt! Må alt gå på bekostning av noe annet? Går det ikke ann å gjøre noe kult og bra uten at noe annet kult og bra forsvinner eller blir mindre kult? For en tilbakestående logikk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg har ikke noe imot gratis skolemat, sikkert veldig fint, men når det vil gå på bekostning av andre ting, synes jeg det blir galt. Heller et skikkelig skattekutt! Må alt gå på bekostning av noe annet? Går det ikke ann å gjøre noe kult og bra uten at noe annet kult og bra forsvinner eller blir mindre kult? For en tilbakestående logikk. Det er ikke funnet en gullkilde midt under stortinget. Det er det samme, gamle skolebudsjettet som skal finansiere dette. Oisann! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Tja, da må de vel øke skolebudsjettet da. På bekostning av velstående bedriftseiere? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Tja, da må de vel øke skolebudsjettet da. På bekostning av velstående bedriftseiere? Og den jevne mannen i gaten som må betale ENDA MER skatt enn tidligere. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg har ikke noe imot gratis skolemat, sikkert veldig fint, men når det vil gå på bekostning av andre ting, synes jeg det blir galt. Heller et skikkelig skattekutt! Må alt gå på bekostning av noe annet? Går det ikke ann å gjøre noe kult og bra uten at noe annet kult og bra forsvinner eller blir mindre kult? For en tilbakestående logikk. Det er ikke funnet en gullkilde midt under stortinget. Det er det samme, gamle skolebudsjettet som skal finansiere dette. Oisann! Hvorfor må det være det? Hvorfor kan man ikke øke skolebudsjettet da? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Tja, da må de vel øke skolebudsjettet da. På bekostning av velstående bedriftseiere? Og den jevne mannen i gaten som må betale ENDA MER skatt enn tidligere. Det ser jeg ingen grunn til. Kanskje man kan tette smutthullene faren din benytter seg av i steden for? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Det gjør vel ikke noe om man betaler det via skatten? Er det færre som bruker det, koster det mindre ergo mindre av skatten. Bruker flere det, ja da blir det mer skatt. Ser egentlig ikke problemet, dessuten er det ikke snakk om de veldig store pengene. Det er tross alt bare penger. Jeg synes det er viktigere å prioritere barna foran pengene! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Tja, da må de vel øke skolebudsjettet da. På bekostning av velstående bedriftseiere? Og den jevne mannen i gaten som må betale ENDA MER skatt enn tidligere. Det ser jeg ingen grunn til. Kanskje man kan tette smutthullene faren din benytter seg av i steden for? Da må vi flytte til utlandet og flagge ut absolutt alt... Ingen god ide. Dessuten, skolemat ganger alle skolebarn, ikke bare barna til de du definerer som rike... Det gjør vel ikke noe om man betaler det via skatten? Er det færre som bruker det, koster det mindre ergo mindre av skatten. Bruker flere det, ja da blir det mer skatt. Ser egentlig ikke problemet, dessuten er det ikke snakk om de veldig store pengene. Det er tross alt bare penger. Jeg synes det er viktigere å prioritere barna foran pengene! Det synes ikke jeg. Barna får jo liksom mat uansett, så hvorfor starte opp et skolematprogram som all sannsynlighet taler for at bare blir dyrt og dårlig? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Barn får mat uansett... har du gått på skole i Norge? Min erfaring var ihvertfall at barn spiser altfor lite skolemat! Og altfor usunn skolemat! Det er ofte en slapp skive med hvitost eller sjokoladepålegg, og det anser ikke jeg som særlig næringsrikt, variert, godt eller spennende. Dette er sannsynligvis også grunnen til at mange ikke spiser skolematen, selv om de får den påsmurt! Nemlig at den ikke er særliog tiltalende. Da må det vel være mye bedre å ordne noe skikkelig, sunn mat ved denne loven? Den må selvfølgelig følges godt opp. Lenke til kommentar
chris Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Dessuten, skolemat ganger alle skolebarn, ikke bare barna til de du definerer som rike... Et viktig poeng i denne diskusjonen Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Barn får mat uansett... har du gått på skole i Norge? Min erfaring var ihvertfall at barn spiser altfor lite skolemat! Og altfor usunn skolemat! Det er ofte en slapp skive med hvitost eller sjokoladepålegg, og det anser ikke jeg som særlig næringsrikt, variert, godt eller spennende. Dette er sannsynligvis også grunnen til at mange ikke spiser skolematen, selv om de får den påsmurt! Nemlig at den ikke er særliog tiltalende. Da må det vel være mye bedre å ordne noe skikkelig, sunn mat ved denne loven? Den må selvfølgelig følges godt opp. Jeg går på en skole i Norge akkurat nå. Eller formelt sett, er jeg skoleløs frem til august. Poenget er at jeg opplever skolen og skolematen. De fleste får sendt med penger til kantinen, som gjerne blir til en baguett eller salat, eller lunchpakke fra mor. For meg, varrierer det. Poenget er at det fungerer helt greit slik vi har det i dag, med frivillig "kjøpelunch". Min mama lager flotte matpakker, vi snakker ikke om det du kaller en svett gulostskive. Litt salat, pasterami og en liten dash dressing er mer representativt. Og det gjelder ikke bare meg, men andres matpakker også. Noen har jo også helt plaine brødskiver med leverpostei også. Eller salami og parmesan. Poenget er at de velger det selv. VALGFRIHET! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå