Gå til innhold

Skolemat - en privat eller offentlig oppgave?

Anbefalte innlegg

Aftenposten

Stortingsflertallet vil innføre gratis skolemåltid i grunnskolen.

Jeg syns dette er en oppgave som er opp til foreldrene å bestemme selv, det er sant at kostholdet til norske barn har blitt dårligere de siste årene.

Men, la foreldrene gi de hva de mener er god mat, ille nok at staten har sydd puter under armene på ungene, la ikke de starte å sy puter under armene på foreldrene. Er faktisk noen ting som foreldrene må ta ansvar for selv.

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Galt kosthold kan føre til konsentrasjonsvansker og atferdsproblemer. Dette kan igjen gå utover andre elever. Jeg synes tiltaket er flott. Barn trenger å lære å spise riktig mat. Hvis det ikke skjer i hjemmet, er skolen det eneste alternativet.

Lenke til kommentar

Syntes det er bra. Selv om foreldre er ansvarsfulle og gir med sunn mat så ønsker jeg dette forslaget velkommen. Det er snakk om ett måltid, foreldrene bestemmer resten av dagen. Kanskje de kan gjøre noe positivt ut av det og la ungene lage maten i fellesskap. Men det som er synd er å se kontrastene til eldrehjem hvor eldre ofte får forholdsvis dårlig mat.

Nei, veien å gå er å satse fult ut på skolen, gjør den så bra som overhodet mulig. Kutt i andre offentlige utgifter og konsentrer pengene om det som er viktig. Som skole, helse, eldreomsorg, politi, rettsvesen, trygd osv.

Lenke til kommentar

Synes i utgangspunktet ikke at statens skal drifte skoler, og det bør følgelig være opp til de private eierne hva slags lunsj de tilbyr kundene (elevene).

Forslaget som sådann er jo idealistisk og høres veldig greit ut, men husk at man må ha to kjøkken på skoler hvor det er muslimer. Videre kan andre religiøse grupper kreve særodninger også har man ballen rullende.

Prisanslaget må som vanlig ganges med PI for at man skal se hva denne loven virkelig kommer til å koste, og da lander vi fort på 6-7 milliarder. Det er 6000 kroner pr yrkesaktive her i landet som har skattbar inntekt.

Lenke til kommentar

Hvis man orienterer "kokkene" om spesielle tilfeller, f.eks religiøse retninger som av en eller annen grunn ikke spiser en spesiell type mat, vel da kan man vel justere seg etter det.

Synes det er et flott forslag. De har tilogmed innsett det i USA før oss. På tide!

Skulle ønske vi hadde det når jeg gikk på skolen. Det ble ofte slappe skiver med slapp ost, og en liten pakke melk fra skolen. De senere skoleårene ble det mye skolebrød...

Lenke til kommentar

Som motargument til skolemat syns jeg Erna Solberg kom med et godt innspill. Ideen er god, men det foregår allerede reformer for å forbedre skolen på det faglige. Hvis Stortinget vil ha skolematen på plass allerede til skolestart i 2006 er det grunn til å frykte at det vil gå ut over andre prosjekter.

Lenke til kommentar
Som motargument til skolemat syns jeg Erna Solberg kom med et godt innspill. Ideen er god, men det foregår allerede reformer for å forbedre skolen på det faglige. Hvis Stortinget vil ha skolematen på plass allerede til skolestart i 2006 er det grunn til å frykte at det vil gå ut over andre prosjekter.

Det er kanskje riktig men det burde da være rom for begge deler?

Lenke til kommentar

Penger er ikke noe godt argument. Vi har nok penger om vi vil. Om ikke høyre-regjeringen gir alle pengene våre til bedriftseierne så. (Nei, det er ingen vits i å komme med "men det er jo de som skaper godene bla bla" - har hørt det før)

Lenke til kommentar
Det er kanskje riktig men det burde da være rom for begge deler?

Selvsagt. Men nå har nå jeg godt gjennom 9-årig grunnskole uten matpakke o det gikk greit. Gratis skolemat er en god idé, men den vil være like god i 2016 som i 2006. Det som får meg til å nøle er ingeniørers tankegang: Skal man vite om noe fungerer må man forandre på en ting av gangen.

Lenke til kommentar

Jeg er glad i mamma's gode hjemmelagde mat, så hvis jeg hadde blitt utsatt for noe slikt hadde jeg tatt meg egen mat, og kastet den jeg fikk av skolen :tease:

Seriøst, jeg har mine tvil til hvor gjennomførbart det er, med tanke på at vi har ganske mange små skoler rundt om i norges langstrakte land. Det er enklere på skoler med 1500+ elever. Da kan man ta hensyn til matkultur, matallergi, osv., samt at man har et effektivt kjøkken som ikke koster mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Det er viktig å ikke forhaste seg. 2006 virker litt vel kjapt. Forslaget er bra og er noe man bør ta seg råd til, i motsetning til en del annet her til lands. Men man må ikke forhaste seg, det er ikke bare bare dette her.

Men for all del, det bør jo også være mulig at foreldre betaer for dette om det absolutt blir så vanskelig å klare å finansiere. Selv betaler jeg 250 kroner mnd for at ugen min skal få et måltid til lunsjen i barnehagen. Det er vel brukte penger og utgjør ikke mer enn 5-6 kroner dagen.

Prisanslaget må som vanlig ganges med PI for at man skal se hva denne loven virkelig kommer til å koste, og da lander vi fort på 6-7 milliarder. Det er 6000 kroner pr yrkesaktive her i landet som har skattbar inntekt.

Regnestykket blir helt feil, for den tar utganspunkt i at statens utgifter blir dekket i det hele av skatten folk betaler inn. Skatt utgjør kun 15% av statens inntekter. Blir vel mer riktig å ta 15% av 6000 kroner. Som er 900.

Lenke til kommentar
Det er enklere på skoler med 1500+ elever. Da kan man ta hensyn til matkultur, matallergi, osv., samt at man har et effektivt kjøkken som ikke koster mer enn det smaker.

Jeg ser ikke at det skal være noe problem å f.eks. tilby det samme måltidet til alle, og så ha en vegetarrett til dem som ikke vil spise standardretten. Evt. kan man ha noe brødmat i bakhånd. Fungerer slik på en del større universiteter, og kan sikkert gjennomføres på en mindre skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...