Gå til innhold

Operativsystemet Zeta snart ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen tro på at dette vil slå igjennom.

 

For de som vil ha et alternativ til Windows, og som er villig til å betale, finnes MacOS (krever Mac, enn så lenge). For de som er ute etter et gratis alternaiv til PC-platformen finnes både Linux, FreeBSD og Solaris. Tror ikke det er plass til enda ett betal-OS i dag.

Lenke til kommentar

Kan ikke se hva som skulle gjøre dette operativsystemet så mye mer virkelig enn de allerede eksisterende systemer på markedet?

Og til den prisen skal de tilby en god del, når jeg eventuelt kan gå å skaffe meg SuSe for omtrent samme prisen.

Men de får jo ha lykken med seg.

Lenke til kommentar

Til og med som tidligere BeOS-bruker har jeg ikke noe spesielt tro på at Zeta vil gjøre noen store inngrep på markedsandelene til henholdvis Windows og Linux, men det som kan være en inngang er i nisje-markedene. Om YellowTab finner en nisje hvor Zeta kan brukes vil det kunne gjøre seg populært (det er blant annet kjent at BeOS brukes til radio-automatisering og det finnes gode programmer for dette til BeOS (og da også Zeta)).

 

Zeta er også en del billigere enn Windows (ca. halv pris) og med support kan det hende det også er hendigere enn en gratis Linux-distro.

 

Hvem vet.. Jeg kommer nok til å prøve det i alle fall, for gamle dagers skyld. :)

Lenke til kommentar

BeOS var et artig OS en gang i tiden. Husker jeg lekte meg med versjon 4 og 5 for ganske mange år siden. Synd det var så lite drivere, for jeg fikk det aldri til å fungere på nyere maskiner.

 

Tror ikke det er et OS som kommer til å ta av, men det har garantert sitt marked. Kanskje jeg tester det ut en gang i fremtiden!

Lenke til kommentar

Det er da selvsagt drivere for både gamle og nye ATI og nVidia-kort, selvsagt har de det. Problemet med dem er at de ikke (ennå?) støtter 3D-aksellerering. Du får kjørt BeOS (og Zeta) fint med et ATI eller nVidia-skjermkort, du får bare ikke kjørt noen 3D-aksellererte programmer.. som i og for seg ikke gjør noen ting da det uansett ikke eksisterer noen slike. :)

Lenke til kommentar
Det er da selvsagt drivere for både gamle og nye ATI og nVidia-kort, selvsagt har de det.

BeOS har ikke drivere for ATI/Nvidia-kort, i hvert fall ikke for nyere kort. Har et Radeon X300 som jeg prøvde å kjøre BeOS på, og det som skjedde var at skjermen ble stilt tilbake til svart/hvitt-modus og når jeg dro vinduer over skjermen satte det seg igjen et spor.

 

Samme skjedde med et (jo ganske gammelt) NVIDIA GeForce 440 MX. Med dette kortet slo skjermen seg også av etter rundt ti sekunder(!) og jeg måtte restarte for å få slått på skjermen igjen.

Lenke til kommentar

For BeOS (5 PE f.eks.) må du installere 3rd party drivere etter at installasjonen er ferdig. Zeta støtter begge kortene du nevner i native mode. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg har en Dell-maskin med X300 på jobben som jeg for tre dager siden installerte Zeta Neo på uten problemer. I tillegg har jeg kjørt både Zeta RC1 og BeOS 5 PE på min gamle P3 (med et MX440-kort). Mulig du har vært uheldig bare.. eller at jeg har vært heldig. :)

Lenke til kommentar
For BeOS (5 PE f.eks.) må du installere 3rd party drivere etter at installasjonen er ferdig. Zeta støtter begge kortene du nevner i native mode. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg har en Dell-maskin med X300 på jobben som jeg for tre dager siden installerte Zeta Neo på uten problemer. I tillegg har jeg kjørt både Zeta RC1 og BeOS 5 PE på min gamle P3 (med et MX440-kort). Mulig du har vært uheldig bare.. eller at jeg har vært heldig. :)

Da får jeg vel prøve BeOS igjen. :) Er jo et veldig greit og raskt system som var og delvis er ganske forut for andre skrivebord og operativsystem.

Lenke til kommentar
Det er da selvsagt drivere for både gamle og nye ATI og nVidia-kort, selvsagt har de det. Problemet med dem er at de ikke (ennå?) støtter 3D-aksellerering. Du får kjørt BeOS (og Zeta) fint med et ATI eller nVidia-skjermkort, du får bare ikke kjørt noen 3D-aksellererte programmer.. som i og for seg ikke gjør noen ting da det uansett ikke eksisterer noen slike. :)

Selvsagt eksisterer det. Så lenge man har et OpenGL API så har man bruk for 3D aksellerasjon.

 

Men noen fancy og avanserte 3D-spill finnes nok ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...