Gå til innhold

Mistet data: Boot sector forsvunnet på ekstern HD

Anbefalte innlegg

Utstyr:

Shuttle SN95G5 med både 6-pin Firewire og USB2.0

eMagic HD-kabinett med USB2.0/Firewire

Seagate 7200.7 200GB IDE

Før symptomene viste seg:

Tømming av internettcache, tømming av papirkurven, og sletting med CCleaner, som tømmer generelle temp-filer på C:

Symptomer:

Skulle åpne en partisjon i Min Datamaskin. Mappene og filnavnene som kom opp var helt krypterte. De andre partisjonene var "ikke tilgjengelige".

*Skru av ekstern HD og skru på igjen*

Partisjon 1 og 3: "Stasjonen er ikke formatert, vil du formatere nå". Partisjon 2: "Ikke tilgjengelig"

Installert File Scavenger. Kjørt Quick test på alle partisjoner: "Boot sector not found", eller no.

Resultat:

Ingen av hardiskenes tre partisjoner er leselige.

Prøver nå å gjenopprette filer med File Scavenger - Long Search. Tar lang tid, men finner noe filer med ukjent navn.

Vil i første rekke redde det som kan av data. Ingen krisefiler heldigvis. Skal senere montere disken internt i en PC for å teste grundig etter feil.

Notater:

Firewire eller USB utgjør ingen forskjell

Ingen rare lyder fra harddisk

Hadde hatt harddisken kjørende i overkant av et døgn, grunnet backup av DVD-filmer med DVDShrink, før jeg nå slettet cache og lignende, og skulle sjekke disken. (<- tilbake til Symptomer)

Mine spørsmål til dere:

Har dette oppstått pga. tømming av temp-filer og lignende, som jeg tror det har?

Isåfall, hvilke operasjoner av slik sletting er det som er i stand til å ødelegge boot sector på en disk?

- Internett-cache slettes kun fra C:

- Papirkurven hadde 53 filer i seg, av liten størrelse, og jeg tror ingen av disse var slettet fra den eksterne.

- CCleaner sletter Temp-filer i Windows og andre temp-filer i System.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...