-Logos- Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg ønsker at en annen bruker enn root skal få tilgang til shutdown -h now Hvordan gjør jeg dette Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 fikk bare at jeg ikke hadde tilgang til sudo komandoen.. hmm rart... var logga inn som root eller har jeg missforstått komandoen Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Sudo er et program som gir vanlige brukere root privileger. F.eks : sudo shutdown -h now EDIT: skriv visudo (som root) for å redigere hvem som kan bruke sudo. Endret 13. juni 2005 av olear Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 I fedora og en del andre løses dette ved "console" tilgang - første brukeren som logger seg inn lokalt fra "ingen brukere inne lokalt" får "conole" tilgang - og kan kjøre shutdown etc. Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Hvordan redigerer jeg i visudo? vanligvis bruker jeg pico som er mye lettere å bruke Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hvis du ikke skal sette begrensning til bare root og bare en annen bruker, kan du chmod'e shutdown-fila. chmod u+s /sbin/shutdown Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hvordan redigerer jeg i visudo? vanligvis bruker jeg pico som er mye lettere å bruke Du treng ikkje bruke visudo. pico /etc/sudoers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå