kent12345 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg ønsker å lage en skjult partisjon,der det skal ligge installasjonsfiler enten i form av ei ghost fil, eller windows filene, slik at (enten den eller) disse kan kjøres ved oppstart av maskinen på en F-tast, dersom man ønsker reinstallasjon. Mitt spørsmål er først: Hvordan få en meny ved boot, der jeg kan starte prosessen. Og: Hvordan legge inn alle innstillingene for installasjonen på forhånd(som serienummer,service packs osv) slik at jeg slipper å taste noe under installasjonen. Dette er selvsagt bare aktuelt drsom jeg ikke velger å ha ei ghost. Det skal altså foregå en automatisert reinstallasjon ved å trykke f.eks F4 tasten ved oppstart av maskinen. mvh Kent. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 skulle likt å vite det samme selv... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 har tenkt på det samme og det skulle egentlig ikke være så vanskelig. 1. lag en diskett/cd med oppstartsmeny 2. lag partisjonen 3. legg ghostimage der 4. fiks på disketten så ghost kjører silent med komando switcher 5. se om du i scriptet på disketten kan få pq8 til å unhide partisjonen med switcher før du kjører ghost 6. skjul partisjonen med pq8 Det er egentlig det jeg har tenkt, aner ikke hvordan man ellers skal gjemme partisjonen. Ang disketten så trengs den muligens for å få startet recoverygreiene, hvis du ikke er en kløpper i å redigere bios da, eller vil ha en meny opp hver gang og bruke ms sin dualboot eller noe lignende. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (skrive for å få med meg utvikling av denne posten) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hmm, har ett par som kunne trengt dette, skal se om jeg får tid til å se på det i løpet av morgendagen, hvis ikke kommer ikke jeg til å gjøre noe før om lenge Lenke til kommentar
kent12345 Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 har tenkt på det samme og det skulle egentlig ikke være så vanskelig. 1. lag en diskett/cd med oppstartsmeny 2. lag partisjonen 3. legg ghostimage der 4. fiks på disketten så ghost kjører silent med komando switcher 5. se om du i scriptet på disketten kan få pq8 til å unhide partisjonen med switcher før du kjører ghost 6. skjul partisjonen med pq8 Det er egentlig det jeg har tenkt, aner ikke hvordan man ellers skal gjemme partisjonen. Ang disketten så trengs den muligens for å få startet recoverygreiene, hvis du ikke er en kløpper i å redigere bios da, eller vil ha en meny opp hver gang og bruke ms sin dualboot eller noe lignende. Ja, gode tips, har tenkt innom det samme, men skal ha prosessen opp å gå med en F-tast... Lage et ghost og skjule den er greit, men hvordan initiere prosessen med en F4 tast.....;-) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Det tenker jeg du må redigere bios for å kunne gjøre, kunne du sette den skjulte partisjonen som bootdevice så kunne du trigget den med en ftast muligens. Men før det så tenker jeg på hvordan ghost skal åpne den skjulte partisjonen. Trenger ett script for det antar jeg som kjører ghost etterpå og så skjuler partisjonen igjen. Eller man må finne ut hvordan man kan lese av en skjult partisjon. Lett er det ialelfall ikke Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 ser ut som om dette er en del av løsningen http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost...98081911285525/ har ikke hørt om programmet før, men jeg tror at for å trigge dette så må du enten kjøre dual boot (eller en bootmanager som lilo eller grub (?)) og få den til å lage en triggermeny, hvis ikke må bios redigeres. Gidder man ikke dette er det bare å trigge med en floppy eller cd tenker jeg Lenke til kommentar
kent12345 Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 ser ut som om dette er en del av løsningen http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost...98081911285525/ har ikke hørt om programmet før, men jeg tror at for å trigge dette så må du enten kjøre dual boot (eller en bootmanager som lilo eller grub (?)) og få den til å lage en triggermeny, hvis ikke må bios redigeres. Gidder man ikke dette er det bare å trigge med en floppy eller cd tenker jeg Skal se på dette, kommer tilbake til emnet når jeg får til noe, stay tuned:-) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 det er bra, skal se på det selv etter eksamen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå