Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan åpne porter på NGT/Bluecom routere

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bluecom lagt til.

Hadde en del trøbbel med å få åpnet porter, men det viste seg at det var maskinen min og routeren som ikke var riktig konfigurert, det hadde ikke noe med bredbåndsmodemet å gjøre. Billion BiPAC 5100SM er bare et Pure ADSL Modem. Altså blokkerer det ingenting, har ingen fancy funksjoner, ikke engang en måte å konfigurere den på :p

Lenke til kommentar
agvg, nei, fordi selv om det ikke er innebygget router i modemet så kan det fortsatt være NAT/Brannmur eller tilsvarende på modemet. (Som er tilfellet med for eksempel NGT sitt NEtopia 3351 ;) )

NAT = Router

Bluecom har _aldri_ sendt ut annet enn reine modemer.

NGT har da alltid sendt ut modemer med routere som standard.

Lenke til kommentar

En router er da en boks som FLERE maskiner kan koble seg til, er det ikke så?

Og flere maskiner kan ikke koble seg til Netopia 3351 med mindre det også er koblet til en separat router...

Hvorvidt Bluecom sender ut andre modemer med mer avanserte funksjoner som brannmur eller NAT vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
En router er da en boks som FLERE maskiner kan koble seg til, er det ikke så?

Nå tror jeg du skal holde tunga rett i munnen :), du tror tydeligvis at en router defineres av antall porter mot LAN og det er ikke riktig. At noen routere ikke har innebyggd switch gjørden like fullt til routere.

Og i og med du lager en guide så har jeg hatt med BC og gjort siden 2002 og jeg vet hva de har sendt ut av utstyr.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Unnskyld, min feil :)

Trodde et øyeblikk at en router alene var det som egentlig er router + svitsj :)

Hvorvidt Bluecom bare sender ut rene modemer eller ikke det vet jeg ikke, men det virker som du burde ha en viss peiling på det ;)

ALTSÅ folkens, har du Bluecom så er alle porter åpne uten noe konfigurasjon :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hva mener du zeph? Guiden virker for alle porter jeg har prøvd, selv de med portnummer under 1024 (Serviceportene som de heter ;) )

Du trenger ingen ekstra greier for noe som helst :)

Du må normalt åpne filterregler i tillegg for porter lavere enn 1024.

Denne guiden finnes fra før hos Televoip med bilder eller hos NGT sin uoffisiellle kunnspasbase... :D

4462093[/snapback]

Hei, det var dette jeg også trodde O. B. Lix. Alltid åpnet filteret også når jeg åpner en port. Men det er jo både input filter og output filter. Hva er output filter til? Trenger man bare å legge til filterregel i input? Har alltid åpnet både NAT og filter (input og output) for å være sikker. Er ikke alltid jeg har fått det til å fungere nemlig!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Får denne feilmeldingen når jeg prøver å åpne en port på netopia ruteren,

"Duplicate entry or entry conflicts with previous configuration".

Hjelp? :hmm:

Edit: Kan det ha noe å gjøre med at maskinen er koblet til ruteren gjennom en switch?

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 5 uker senere...

Kan noen hjelpe meg?

Etter diverse stuking fordi jeg slettet noe feil når jeg skulle åpne en port har nextgentel nå resatt routeren min (Cayman 3351) til factory settings. Har aktivert routeren og kommer meg på nett, men Azureus sliter med å komme seg skikkelig på nettet. Har lagt til diverse porter i Easy-Servers-listen under NAT, og lagt til de samme portene i Filtersettet, men jeg blir fortsatt blokkert ute. Før trengte jeg ikke engang å tenke på det forbannede filtersettet, men etter jeg oppgraderte firmware til 8.5 vil den absolutt ikke samarbeide. Har prøvd både via telnet og via web-interfacegreia til NGT, uten å komme meg noe nærmere målet. Noen som aner noe om hva jeg gjør feil? Vet at all info er skrevet inn på korrekt måte i konfigurasjonsdelen, så det kan ikke være det...

EDIT: Vil fortsatt ikke fungere selvom jeg deaktiverer filtersettet totalt. Kjører Norton Internet Worm Protection og Windows Firewall, men har deaktivert begge disse uten at det løser problemet. Har heller ingen router mellom modemet og maskinen min, den koblet jeg ut for å minimere problemet.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Wow, tusen takk! Kjempebra guide, løste mine problemer! Var helt noob på dette m trådløst nettverk og har slitt i et par dager nå. Guiden din redda meg! Funka ypperlig med NGT, Netopia 3351 og 3Com officeconnet 108mbps!

Du kan sende guiden din til portforward.com, for som sagt tidligere, den ligger ikke der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...