Gå til innhold

PC til videored. og musikk, pris 10000-16000

Anbefalte innlegg

En kompis av meg skal kjøpe pc til videoredigering og musikk-komposisjon, og jeg har satt opp følgende forslag:

Fra Prisguiden

Jeg har lagt vekt på å ha nok ram og en grei prosessor. I tillegg har jeg valgt 2 mindre harddisker i stedet for én stor, siden dette er bedre mtp. videoredigering. 2 skjermer er også prioritert.

Foreløpig skal redigeringen være på amatør/semi-pro nivå, slik at det ikke er behov for noe mer enn bare greie skjermer.

All tilbakemelding på valg av ram/hovedkort og alt annet er velkommen. Jeg lurer særlig på kompatibilitet mellom komponenter, og om det egentlig har betydning å velge DDR2 fremfor DDR-minne.

Jeg er også usikker på minne-frekvens. Det kan i alle fall være greit å ha rom for moderat overklokking.

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kompis av meg skal kjøpe pc til videoredigering og musikk-komposisjon, og jeg har satt opp følgende forslag:

Foreløpig skal redigeringen være på amatør/semi-pro nivå, slik at det ikke er behov for noe mer enn bare greie skjermer.

Hei,

Ser ikke vitsen med 2 stk 6600GT gfx-kort til video/lyd redigering?

Du får ikke noget bedre ytelse mht videoredigering - og 2 skjermer trenger ikke 2 gfx-kort. Du trenger da bare eet kort, der har 2 stk DVI-utganger.

Bedre å kutte ut det ene gfx-kort og kjøpe en P4 prosessor, der understøtter EMT64 (støtte for 64bits OS og 64bits programmer som f.eks Adobe Premiere osv.)

Minimum 2 - 3 harddisker til semiproff redigering er et 'must'.

Ellers ser det bra ut.

PS. Billige LCD-skjermer (pr. i dag) er ikke egnet til semiproff videoredigering (dette var min mening).

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Ikke meningen med to gfx-kort, dette rettet jeg på tidligere i dag. Jeg har også beregnet 2 harddisker, men av en eller annen grunn vises ikke dette i linken (jeg har trykket på oppdater).

Ellers takk for tilbakemelding.

Har du noen anbefalinger på skjermer?

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i det dere sier om skjermer. Hvorfor skal ha bytte ut det?

Når man redigerer og driver medieproduksjon er det viktig med arbeidsplass. Dermed er 2 skjermer veldig lurt. Spørsmålet slik jeg ser det er om han burde ha 17" eller 19". Personlig er jeg litt imot 19" skjermer. Da de har samme oppløsning som en 17", men bare større pixler. Tenk litt på det.

Og har du tenkt på noen form for backupløsning?

BTW: Du må forresten ha et kabinett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...