Gå til innhold

PC starter ikke ved fjerning av sekundær harddisk.

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker i mskinen min.Den ene er montert i en harddiskskuff.Hvis jeg fjerner hardisken i harddiskdkuffen.....starter...så hører jeg min 80 gig WD spinner opp en eller to ganger ...og deretter slår maskinen seg av og det er ikke mulig å slå den på før strømmen er dratt ut og satt inn igjen.

Jeg har tatt mnaskinen frahverandre ; uten hardisker og cdrom starter maskinen...hvis jeg kobler til min WD 80 gig (kun denne) og starter...slår maskinen seg på , spinner harddisk og slår seg av....Når jeg kobler alt sammen sammen igjen ; ide1 ; WD 80 gig master - dvdrom slave ; ide2 ; WD 12 gig så funker alt igjen.

Hva kan være problemet...er min WD 80gig i ferd med å dø...???Trenger hovedkortet å flashes??

HJELP???!!!!????

Mvh

Thomas

Endret av fredforfaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du satt jumperen til på den 80GB disken? Mange eldre Western Digital disker har oppsett for Dual (Master) og Dual (Slave), og er jumperen på en av disse er disken nødt å stå sammen med en annen disk for å fungere.

10_pin_jumper.gif

Trond

Lenke til kommentar

Det er ikke operativsystemet....oppstarten kommer ikke til opptelling av ram engang..så operativsystem er det ikke.Jumperen er testet med og uten slave , samme resultat.....Som nevt tidligere har jeg plugget ut alt og bare testa WD 80 gigen på to forskjellige kabler...samme resultat...det er ikke før jeg setter det opp , som nevt ovenfor , at det fungerer . Altså slik :

IDE1 -Master WD 80gig , dvdrom -slave

IDE2-Master WD 12 gig (hardiskskuffen)

Med dette oppsettet fuinker det...men straks jeg tar ut hardiskskoffen funker det ikke :((

Hva gjør jeg , kan det være bios...alt funker jo bra når ikke noe er koblet til....hmm???!?!?!???

-Takk for raske svar!

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...